Pledoarie pentru o democrație bipartită

  • Postat în Personal
  • la 05-01-2017 18:14
  • 464 vizualizări

Cea mai bună formă democratică nu este multipartitismul ci așa cum demonstrează democrațiile consolidate bipartitismul.
În țările marilor democrații, cu democrații consolidate și puternice există două partide mari, în general unul de centru stânga , celălalt de centru dreapta.
Bipartitismul este forma politică cea mai eficientă de funcţionare democratică a unei societăţi; acesta răspunde cel mai bine naturii duale a omului, natură duală generată de programele mintale ale celor două emisfere ale creierului.
Sistemul bipartit corespunde în mod ideal naturii sufletului uman dominatei sale masculine şi feminine. Sufletul uman reclamă puterea bivalentă - stânga şi dreapta - corespunzătoare mentalului omenesc a dominatei masculinului şi femininului. Sufletul uman nu este doar cel masculin pe care l-a avut în vedere Platon la întocmirea imaginară a cetăţii sale ideale, ci este bivalent; masculin şi feminin , în egală măsură la bărbaţi şi la femei.
Bipolaritatea există în întreaga natură biologică, există în natura umană , există ca principiu filosofic descoperit de Heraclit, acela al contradicției interne, contradicție generatoare de dreptate, adevăr și armonie socială. Acesta este Logos sau Rațiunea existenței umane și principiul fundamental al Democrației.
Ca să fie oportună puterea trebuie să fie bivalentă. Puterea bivalentă e asemenea unei familii - e bună dacă se ocupă de educarea progeniturilor şi administrarea bugetului de venituri şi cheltuieli pentru bunăstarea şi buna educaţie a acestora. Analog, cetatea trebuie să se ocupe de educarea cetăţenilor şi de buna administrare a bugetului de venituri şi cheltuieli pentru bunăstarea cetățenilor. Cetăţenii trebuie priviţi de conducătorii cetăţii, la fel cum familia îşi priveşte progeniturile. Existenţa a două centre de putere politică este măsura democratică cea mai rezonabilă, o măsură care menţine cel mai bine tendinţele extremiste în limitele căii de mijloc a raţiunii.
Spre deosebire de sistemul bipartit, sistemul pluralist, cu mai mult de două centre de putere este un sistem mai degrabă anarhic decât democratic. Trei sau mai multe centre de putere de putere politică sunt generatoare de conflicte anarhice. Poate degenera în varii împrejurări în extremism iar extremismul politic reclamă totdeauna dictatura. Pluralismul politic înseamnă o pluralitate de centre de putere şi de interese conflictuale, care cel mai adesea subminează interesul naţional.
Pluralismul are mai degrabă analogii cu celălalt pol social-politic extremist – anarhia. El constituie şi pentru alegător un mare neajuns - îngreunează opţiunea în alegeri. Statele în care funcţionează mai mult de două partide sunt cele mai uşor predispuse la haos social, la extremism și anarhie .
Mai mult, neatingând procentul de 51% sunt mereu nevoite la guverne de coaliţii cu partide având interese divergente şi prin urmare mai puţin responsabile, care vor întâietate, se suspectează reciproc, își consumă neeconomic energiile creative și se lasă prinse în varii conflicte de putere în loc să se înhame la treabă, din opacitatea paranoică de a nu se înhăma la căruţa celuilalt, de a nu face jocul politic al celuilalt de a nu fi pus în situația păcălitului. Guvernele de coaliţie și mai cu seamă de largă coaliţie, induc o psihologie de ambiguitate în răspunderea ministerială şi administrativă a ţării şi, implicit, lasă o marjă mare de compromisuri şi potenţiale acte de corupţie. Deşi sistemul bipartit nu elimină posibilitatea existenţei partidelor constituite pe criterii etnice – ca UDMR care pune condiţii tot mai aberante cu fiecare nouă guvernare la care sunt invitaţi să participe de către partidul care a câştigat alegerile, dar nu are majoritatea – cum e cererea de autonomie teritorială, un stat în stat, un asemenea sistem ar satisface procentul de peste cinzeci la sută şi ar elimina de la guvernare partidul etnic.
În anumite împrejurări internaţionale ambigui, solicitarea autonomiei poate fi împlinită iar clivajul ţării un fapt legitimat. În sistemul partinic partidul etnic nu ar a ajunge la guvernare şi prin asta nu şi-ar împlini scopul orgolios de a conduce şi administra România.
Mai mult ei n-ar putea să impună condiţii, cum le impune în prezent partidelor româneşti pentru susţinere parlamentară şi prin asta o diminuare a prestigiului în electoratul etnic, condiţii în care şi ataşamentul electoratului faţă de partidul etnic s-ar diminua.
Menţinerea deliberată, din interese oculte şi implicit antinaţionale, a pluralismului, în detrimentul bipartismului înlesneşte etnicismul partinic şi sugerează viziunii constituţională de ,,stat naţional unitar’’ un statut mai degrabă de deziderat pur teoretic. În contrapondere cu neseriozitatea parlamentarilor români se observă seriozitatea etnicilor, care îşi urmăresc cu tenacitate scopurile.
Nu întâmplător André Santini, un anume politician francez şi-a intitulat manualul critic şi autocritic pentru uzul oamenilor politici, Aceşti imbecili care ne guvernează.
Cramponarea unor lideri ai partidelor de pluralism, iluzionaţi de putere, în detrimentul bipartismului, denotă mai degrabă interese pecuniare pe care sub oblăduirea puterii şi le pot satisface, decât preocupare pentru interesul public şi naţional.
Existenţa a două partide puternice ar elimina din start compromisurile şi politicile conciliate în faţa pretenţiilor, adeseori absurde ale etnicismului politic. Dacă stânga a reușit de bine de rău să mențină un PSD, puternic, dreapta e într-atât de fărâmițată și divergentă încât , vorba politiciene franceze Marine Le Pen, unificarea în aceste condiții este o fantezie. La dreapta trebuie un lider puternic, constructiv, însă în condițiile în care Iohannis menține PNL ca partidul lui de buzunar, avansând în fruntea acestuia niște blonde proaste, după chipul și asemănarea lui, pe care le poate lesne manipula, este imposibil a aduna dreapta sub auspiciile PNL. Cel care trebuie eliminat din cursa pentru unificarea dreptei este în primul rând spânul Băsescu care este prin construcția genetică un dezbinător, apoi ieșirea PNL de sub tutela lui Iohannis, care are menține în acest partid disensiuni imposibil de armonizat. Mă întreb dacă cei doi spâni , Băsescu și Iohannis nu au tocmai această misiune distructivă asupra dreptei spre a nu se reuși formarea la dreapta a unui partid, la fel de puternic ca PSD. Orgoliile şi mai absurde ale liderilor unor partide, care vor cu orice preţ o existenţă de sine stătătoare, efemeră în sine, numai cu speranţa deşartă de a ajunge la putere, subminează acest interes naţional, deloc de neglijat. Iluzia puterii îi orbeşte până la iresponsabilitate imbecilă.
În statele cu vechi democraţii funcţionează sistemul bipartit - SUA, Anglia, şi după al doilea război mondial Germania şi Japonia. Experienţa acestor state demonstrează că sistemul politic bipartit este modelul cel mai optim pentru democraţie. De ce consider sistemul bipartit ca fiind cel mai optim pentru democraţie? Fiindcă atât tendinţele anarhice , cât şi tentaţiile totalitare sunt mult mai uşor controlabile, mai uşor de stăpânit şi de limitat. Dar şi sistemul bipartit are un mare cusur – posibilitatea rotaţiei mecanice la putere, cum de altfel s-a întâmplat cu primele două partide româneşti – conservator şi liberal.
Orice democraţie funcţionează pe baza încrederii cetăţeanului în actul guvernării. Încrederea cetăţeanului se bazează pe seriozitatea actului guvernării. Seriozitatea este un concept moral care presupune conştiinciozitate, profunzime, intensitate, autenticitate şi respingerea cu orice preţ a falsului, al lui pseudo. Acest concept moral vizează calităţile morale ideale, cu toate acestea încrederea cetăţeanului în instituţiile democratice depinde de gradul de seriozitatea a parlamentarului. Între încredere şi seriozitate există o relaţie direct proporţională. Cu cât seriozitatea lui zoon politikon este mai mare, cu atât încrederea cetăţeanului alegător creşte. Cu cât actul politic al animalului politic este mai lipsit de seriozitate cu atât scade încrederea cetăţeanului în cei aleşi să exercite actul guvernării. Seriozitatea nu presupune neapărat inteligenţă deosebită, ci un caracter ferm , muncă asiduă și conștiință civică . Seriozitatea lui zoon politikon este conferită de cinstea şi corectitudinea acestuia. Asta presupune şi o inteligenţă ştiinţifică şi nu viclenia cu care s-a văzut este înzestrat instinctual orice individ cu predispoziţii tiranice. Din nefericire s-a văzut că în politică şiretenia , viclenia sunt atuuri ale abilității cu şanse de ascensiune, mult mai mari, cel puţin la noi, decât ale omul politic realist, ancorat mai bine în realitatea socială. Totuși PSD-ul condus de Liviu Dragnea a demonstrat că, cel puțin în alegerile de la 11 decembrie 2016, inteligența creativă, prin promovarea programului economico – social riguros întocmit, învinge viclenia persuasivă și distructivă.

Vasile Anton Ieșeanu , 5 ianuarie 2017, Iași

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente