
Autor: VASILE ANTON IEȘEANU; Ce oare ne face, pe noi românii, să fim eternă pradă?... „Doi mari vrăjmași au românii, scrie poetul basarabean Grigore Vieru, intuind genial, în această cugetare, un mare adeevăr despre psihologia românilor - „mila pentru străini și ura față deai lui.” Și Ion Creangă a intuit la fel de genial psihologia românilor în Povestea lui Harap Alb! Christian W. Schenk - ??????????????????, ??????
În ce epocă strălucitoare trăim, o adevărată epocă de bronz moral, unde trădătorii nu doar că ies din unghere, dar ies însoțiți de PR, drone și orchestră simfonică. Nu mai au rușine, au strategii de comunicare. Nu mai complotează pe la colțuri, ci fac livestream-uri cu hashtaguri despre „adevărul lor”.
Dar ce e cu adevărat fascinant este că același dans al servilismului și al trădării se petrece și în literatură, într-un act grotesc de mimetism cultural. Pe vremea când Faraonul (să-i spunem așa, generic, că altfel ne cheamă CNA-ul) domnea și sufla peste reviste, cenacluri și stipendii, toată lumea îi lustruiă sandalele ideologice. Criticii? Tăceau sau scriau cu frică, iar cei care îndrăzneau să scoată capul erau tratați ca niște ciudați, marginali sau nebuni. Li se tăia microfonul, li se închideau porțile. Astăzi? Faraonul s-a dus. Poate la piramide, poate la pensie, poate direct în uitare. Și – oh, minune! – au început să iasă din tranșee criticii de ieri, iar aceia care până mai ieri lingeau tălpile puterii au descoperit că au, brusc, spate academic și coloană vertebrală de critic dizident. Iar cei care au fost odinioară marginalizați, sunt azi brusc „reabilitați” – cu ghilimelele de rigoare, desigur. Reabilitați nu pentru că ar fi fost vreodată înțeleși, ci pentru că noul regim cultural are nevoie de o aură de deschidere și echidistanță – de fațadă. Așa că se face coadă la noul templu, unde noul Mare Preot al literaturii oficiază. Iar cei care ieri scriau ode Faraonului, azi scriu eseuri sofisticate despre cum l-au „înțeles critic” încă din anii ‘90 – doar că n-au apucat să publice, că era „contextul nefavorabil”. Desigur. Servilismul nu moare, doar își schimbă uniforma. Azi e în sacou de gală la conferință, mâine e în șlapi pe litoralul literaturii de festival. Și totuși, nu e nimic nou: cei care odinioară „puneau fundul jos” și se făceau mici-mici la umbra puterii, azi bat din pinteni prin reviste și festivaluri, umflându-se în pene ca niște cocoși de hârtie reciclată.
Dacă pe vremea vechei puteri critica era periculoasă, azi e profitabilă, dar numai dacă o servești retroactiv și cu grijă, ca un vin de duzină pus într-o sticlă de Bordeaux. Dar măcar știm un lucru sigur: indiferent de cine ține biciul, literatura nu are voie să devină scaunul din față al limuzinei puterii. Iar cei care scriu cu coloana dreaptă n-au nevoie de reabilitare. Ei nu au fost niciodată compromiși.
Restul? Fie le cade masca, fie le cade scaunul.
Vasile A. Ieșeanu; Christian W.Schenk! De ce „servilismul” la români este mai amplificat politic , social și îndeosebi literar decât la alte etnii?... Să fie cauza educația faraonică , ipocrită și duplicitară a „eticii și echității socialiste” când doar Faraonul comunist deținea Adevărul absolut?... Și oare această paradigmă nefericită s-a perpetuat în epoca de tranziție de la Dictatură la Democrația originală de mahala!... Să fie oare cauza „identitatea de gașcă”, care ne face să ne simțim „cineva” doar că aparținem unei găști „elitiste”? Să fie Faraonul literar Nicolae Manolescu care tăia și spânzura în literatură și care a promovat o mulțime de nonvalori literare, spre a-l susține ca Faraon, care au scris cărticele-maculatură a o adevărată inflație literară spre a profita de pensia de scriitor de cei 16.000 de lei ( acum o fi mai mult) la inițiativa legislativă propusă de poetul Adrian Păunescu, slăvitor al tovarășului Nicolae Ceaușescu - Marele Faraon comunist! Da, sunt convins de o realitate comunistă bine mascată în „dizidență” după căderea comunismului a perpetuat aceeași paradigmă a servilismului politic, social și literar din perioada comunistă.
Autor Christian W. Schenk; Vasile A. Ieșeanu! Vă răspund la întrebări, chiar dacă ele mi se par mai mult retorice!  Servilismul românesc nu este o boală a vremurilor, ci o moștenire culturală sublimată în instituții, tradiții și reflexe colective. Din păcate, s-a transformat într-o formă de supraviețuire culturală – cu prețul onoarei și al criteriului.
Dar hai să fim sinceri, cu un zâmbet sardonic:
La cât de frumos se scrie în țară despre „curaj”, cu atât sunt mai mulți experți în a-l evita…
Servilismul românesc n-a fost niciodată doar un accident al epocii comuniste. El este, vorba lui Lucian Blaga, „un blestem al mioriticii împăcări cu destinul” – doar că în loc să ne împăcăm cu o forță divină, ne-am plecat cervical în fața „Faraonilor” de ocazie, fie că purtau uniformă, sută de diplome sau carnet de membru USR. Educația „faraonică”? Fără îndoială! Încă din anii ’50, „Școala Nouă” promova „etica socialistă” în care adevărul se declina numai în sens unic – de sus în jos, dinspre Comitetul Central spre clasele primare. Cine se abătea de la linia partidului – era un „deviator ideologic”, nu un om cu coloană vertebrală. Și după 1989? Ei bine, ce să vezi – s-au schimbat decorurile, dar nu piesa. Așa cum observa și istoricul Vladimir Tismăneanu, în Reinventarea politicului, tranziția a fost un bal mascat în care vechii slujbași au devenit peste noapte „dizidenți”, iar „găștile” au înlocuit ierarhiile, dar au păstrat fidel obiceiul închinării.
„Identitatea de gașcă”? Bine observat. În loc de competență – apartenență. În loc de valori – alianțe. În loc de merit – „ne cunoaștem de la cenaclu”. Până și statuia meritului a fost vopsită cu acrilice de salon literar. Și da, Nicolae Manolescu – Faraonul Literar, cum inspirat îl numești, a domnit peste literatura postbelică ca un Tutankamon cu pix roșu: a hotărât cine e canon și cine rămâne în mormântul anonimatului. Iar în umbra lui, o întreagă clientelă de scribi ai oportunismului a produs, cu o râvnă demnă de o altă cauză, tomuri fără vlagă, dar cu număr ISBN. Și cum să nu amintim de inițiativa poetului tribun Adrian Păunescu, care a fost, cu toată retorica lui, cel mai subtil agent al continuității: a transformat cultura în prebendă, iar revolta în spectacol.
Vasile A. Ieșeanu; Christian W. Schenk! După 1989 s-a schimbat decorurile dar au rămas actorii slăvitorii Faraonului în comunism , atât în politică cât și în cultura română! Obediența se pare e o tară congenitală a mioriticului față de stăpân, Spânul, omul puterii. Cred că Povestea lui Harap Alb scrisă de Ion Creangă redă în esența sa psihologia poporului român. Noi suntem eternul Harap Alb cu care ne asemănăm cel mai mult , ba cred că ne identificăm!
Autor: Christian W. Schenk; Vasile A. Ieșeanu! cel mai bine caracterizează Lucian Boia, în lucrarea sa De ce este România altfel?, abordează ideea unui „blestem” al românilor nu ca pe o fatalitate mistică, ci ca pe o metaforă a unei istorii complexe și adesea contradictorii. El afirmă:  „Ceva nu merge în România, și nu doar sus, în clasa politică, și nu doar de ieri, de alaltăieri. Să fie un blestem? Nu, e doar o istorie. Dar poate că înseamnă același lucru.” 
Vasile A. Ieșeanu; Christian W. Schenk! Adevărul este că suntem dezbinați și ușor de dezbinat , de instigat unul împotriva celuilalt după același calapod stalinist , „cine nu e cu noi e împotriva noastră” , recte o gândire în aceiași logică binară irațională noi „sfinții” , voi „pleava” , cum de altfel au împărțit și comuniștii societatea, în „nomenclatură” activiștii de partid - muncitori cu gura și „oamenii muncii” sclavii nomenclaturii. Da, mare adevăr exprimă Vladimir Tismăneanu prin sintagma Stalinism pentru eternitate, care e și titlul cărții sale. De ce stalinism pentru eternitate la români?... Petru că în pofida faptului că stalinismul și comunismul au murit, gândirea în logica binară a rămas ca o amprentă în ADN-ului mioritic. M-am întrebat care e cauza gândirii a majorității românilor în această logică binară? Logica binară pare a fi o logică specific feminină. Unii filozofi ai lingvisticii ca de pildă Ludwig Wittgenstein care și-au adus contribuții la dezvoltarea logicii consideră că „fiecare cuvânt are o semnificație” și limba ne influențează logica și gândirea. Limba română după cum o dovedesc studiile lingvistice este o limbă efeminată și pe cale de consecință avem o gândire efeminată! Unii literați din gașca Humanitas , ca de pildă Horia Roman Patapievici și încă un literat român ( pe moment nu mi-l amintesc), vin cu o propunere radicală: abandonarea limbii române! Ce-i de făcut?... Coopararea pragmatică singura cale de slavareși supraviețuire în această lume imperiilor Răului - a lăcomiei Marilor părădători! Dar suntem capabili , oare noi românii de unire și cooperare pragamtatică?...
Autor: Christian W. Schenk; Vasile A. Ieșeanu! Gândirea binară nu este o moștenire genetică sau lingvistică, ci rezultatul unui sistem educațional deficitar și al unor reflexe ideologice totalitare. Atribuirea acestei gândiri unui „gen feminin” sau unei „limbi efeminate” este o eroare teoretică și un stereotip sexist, fără fundament științific. Wittgenstein nu a vorbit despre genul gândirii, ci despre sensul cuvintelor în uz. Afirmațiile despre abandonarea limbii române sunt scoase din context și trebuie tratate ca metafore radicale, nu ca propuneri reale. Soluția este educația critică, dialogul real și revalorizarea culturii române autentice, nu disprețuirea ei.
Vasile A. Ieșeanu; Christian W. Schenk! Suntem corigenți la filozofie și această corigență spune !a ce nivel cultural ne situăm. Nu am găsit în dicționarele de filozofie Oxford , precum și în cel francez nici un nume de român filozof, deși noi știm că am avut câțiva filozofi ca de pidlă Vasile Conta - a cărei Teorie a ondulațiunii universale ar putea să fie o intuiție genială a fizicii cuantice. Un alt mare filozof a fost Mihai Eminescu, iar Constantin Rădulescu Motru , prin Timp și destin ar putea să fie o celebritate europeană. Emil Cioran se plângea de o cultură mică. De suntem o cultură mică?!... Toți sau aproape toți marii noștri intelectuali s-au ridicat la puterea intelectuală în Franța, nu în România! De la celebrul filozof al emoțiilor Emil Cioran, la mai puțin cunoscutul, dar de avenrgură Ștefan Lupașcu , la celebrul inițiator al teatrului absurdului Eugen Ionescu, la fizicianul Basarab Nicolescu cu excelentul lui eseu filozofic Ce este realitatea? În Lingvistică și filozofie , profesorul Ioan Oprea , încearcă , în zadar , prin Institutul european să promoveze filozofia românească!...
Christian W. Schenk; Vasile A. Ieșeanu!
???????????????????????????????? ș??????????????ă ?ă ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????: ?????????????????????????????????????????????????????????????????????! ?????????, ????????????!
Aveți perfectă dreptate în observația că filosofia românească este adesea subreprezentată în dicționarele internaționale de specialitate, cum ar fi cele Oxford sau Larousse. Această omisiune nu reflectă lipsa de contribuții semnificative, ci mai degrabă o insuficientă promovare și integrare a gândirii filosofice românești în circuitul academic internațional. România a dat naștere unor gânditori de o profunzime remarcabilă, ale căror opere merită recunoaștere globală. De exemplu, Vasile Conta a propus Teoria ondulațiunii universale, o viziune originală asupra existenței care anticipează, în mod intuitiv, concepte din fizica modernă. Mihai Eminescu, deși cunoscut în primul rând ca poet, a elaborat în Geniul Pădurii și alte scrieri o filosofie romantică profundă, influențată de Schopenhauer și Kant. Constantin Rădulescu-Motru, în Timp și destin, a explorat relația dintre individ și societate, propunând o sinteză între idealismul german și realitățile românești. În secolul XX, Emil Cioran a devenit un nume de referință în filosofia existențialistă, cu lucrări precum Pe culmile disperării și Tratat de descompunere, care exprimă o profundă criză a sensului în lumea modernă. Lucian Blaga, în Trilogia cunoașterii, a propus o metafizică a misterului, evidențiind limitele cunoașterii raționale. Mircea Eliade, deși cunoscut mai ales ca istoric al religiilor, a adus contribuții filosofice semnificative în înțelegerea sacrului și profanului. Este important să menționăm și alți filosofi români notabili: Petre Țuțea, care a abordat teme legate de naționalism și spiritualitate. Constantin Noica, cu Devenirea întru ființă, a căutat să reconcilieze tradiția filosofică occidentală cu specificul românesc. Ioan Petru Culianu, discipol al lui Eliade, a explorat gândirea magică și istoria ideilor în Eros și magie în Renaștere.
Ștefan Lupașcu, cunoscut pentru Logica terțului inclus, a propus o logică dinamică ce depășește principiul non-contradicției. Basarab Nicolescu, în Ce este realitatea?, a dezvoltat conceptul de transdisciplinaritate, propunând o nouă abordare a cunoașterii. Lipsa de recunoaștere internațională a acestor gânditori se datorează, în parte, contextului istoric și politic care a limitat circulația ideilor românești. Sper să existe eforturi recente de promovare a filosofiei românești, cum ar fi Newsletterul de filozofie românească, editat de Societatea Română de Fenomenologie, care difuzează informații despre evenimente și publicații relevante în domeniu. Pentru a încuraja o mai bună cunoaștere a filosofiei românești, recomandăm următoarele lucrări: Filosofia românească pe scurt. De la Maiorescu la Noica de Nicolae Turcan. Teme și explorări în filosofia românească, o culegere de studii asupra lucrărilor filosofice românești importante .
Este esențial să continuăm eforturile de traducere, publicare și promovare a acestor opere, pentru a asigura prezența meritată a filosofiei românești în dialogul intelectual global.
Sunt absolut sigur că, odată și odată, să fie chiar și după moarte, Eu voi învinge în această privință chiar dacă lupt de unul singur!
Vasile A. Ieșeanu; Christian W. Schenk! Vă mulțumesc pentru polemica noastră constructivă, care îmi dă o mică-mare speranță că avem din partea dumnevoastră nu doar recunoașterea valorilor românești , ci și promovarea lor în UE și afirmarea pe plan european dacă nu internațional a adevăratelor noastre valori și a marilor noștri gânditori! Mă bucur nespus că nu suntem , cel puțin în percepția dumnevoastră , o cultură marginală și oricare occidental cultivat merită să-și consume măcar o parte din timp pentru a cunoaște această mică cultură numită cultura română!