Radu Ilarion Munteanu (sau rim, cum il cunosc prietenii) scrie pe
blogul sau despre cartea lui Stefan Cazimir 'Sabia şi imperiul;
Militari la cârma statului' aparuta in colectia 'Istorie' a
editurii Humanitas : 'Ce au comun cei 6 subiecţi ale căror nume
sunt etalate pe copertă? În liniile cele mai mari, din militari au
deveni oameni politici, pentru a ajunge să conducă statul. Dar mai
ales au fost personalităţi de mare suprafaţă. Dar să vedem dacă
aceste coordonate nu implică şi alte figuri instorice. Prima la
care ne gândim e Hitler. Dar faza militară din biografia sa s-a
limitat la gradul de caporal. Că după ce a devenit führer şi-a
asumat, la un moment dat, funcţia de comandant suprem în timp de
război ţine de atribuţiile uzuale ale unui şef de stat. El n-are ce
căuta în carte nu pentru că e simbolul absolut al rălui, în fond i
s-au dedicat destule anlize pe diferie planuri, ci deoarece nu se
încadrează în model. Nu mai vorbm de omologul său în materie de
absolut al răului, Stalin, care nici măcar n-a fost militar, iar
războiul l-a condus politic, uniforma şi gradul de generalissim
fiind conjuncturale. Dar Napoleon? Faza militară a carierei sale a
atins un rang superior lui De Gaulle, de pildă, care a fost doar
general înainte de armistiţiu. Apoi şi-a asumat creerea Franţei
libere, ulterior Franţa combatantă. Pe când generalul Bonaparte
câştigase campania din Italia, comandând o armată. Lipsa lui din
listă să fie motivată de faptul că a ajuns prim consul prin
lovitura de stat de la 18 brumar? Sau de anvergura suprastatală,
europeană, a personalităţii – şi a construcţiei sale politice? Mai
degrabă. Toţi ceilalţi au luptat pentru ţara lor, toţi au încercat
s-o salveze într-un fel sau altul. Şi mai ales toţi 6 au fost
oameni ai secoluui XX. Simon Bolivar a devenit militar după
implicarea în lupta politică de decolonizare, de nevoie. Cromwell
nu şi-a salvat ţara ci a gestionat un război civil. Chiar Alexandru
a întemeiat un imperiu, funcţia militară şi cea politică
amestecându-se inextricabil. George Washington a devenit şi el
militar de conjunctură în războiul de independenţă al unei naţiuni
încă neconstituite. Iată, aşadar, că tocmai în analiza cazurilor
care nu şi-au găsit locul în lista lui Cazimir găsim argumente care
susţin coerenţa acesteia. Coerenţă care frizează chiar
rigoarea.' Despre cartea lui Dan Alexe 'In punctul lui rebbe
G.' am scris si eu, si continui sa urmaresc recenziile ei care apar
mai ales in blogosfera, de exemplu cea semnata de Aryna Creanga la
'Viata studenteasca': 'Simbolistica joacă în prozele lui Dan
Alexe un rol important, fiecare detaliu, în scriitura sa, avînd
o însemnătate ascunsă, parcă, într-o cameră săpată adînc sub
cuvînt. Adevăratul liant al celor 22 de proze nu este, însă, jocul
ordonat al cărților de tarot, ci jocul partenerilor unui cuplu.
Naratorul este personajul prezent în fiecare text, este cel
implicat pînă peste cap în jocurile puterii de seducției, pe
care se străduiește, nehotărît, cînd să le domine, cînd să le
piardă. Partenerele lui, personaje fascinante prin portretele pe
care Dan Alexe le realizează, sînt, totuși, simboluri ale
puterii, lumea naratorului părînd că se află într-o continuă
mișcare concentrică în jurul femeii. Ele-ți pot capta interesul
prin elemente care par să le individualizeze și să le transforme
în specii pe cale de dispariție, fiecare deosebindu-se de tot
celălalt rest al lumii.' Ilinca Ilian scrie pe LaPunkt despre
romanul lui Radu Pavel Gheo 'Disco Titanic' aparut la Polirom:
'Romanul lui Radu Pavel Gheo are, indubitabil, calitatea de a
crea suspansul şi de a-şi răsplăti cititorii pe măsura aşteptărilor
pe care le provoacă, tot mai mari de-a lungul naraţiunii. Mizele nu
sînt nici ele mărunte: potenţialul agresiv al localismului, cu
toată cohorta sa de vanităţi prosteşti, este de o acută actualitate
într-o epocă de recrudescenţă a patologiilor identitare. În plus,
faptul că războiul, chiar dacă nu e trăit direct, marchează întregi
generaţii din regiunile adiacente, infirmînd astfel conceptele tari
de frontiere naţionale, merită din plin investiţia într-o naraţiune
probatorie. Tangenţial, dintr-o asemenea întreprindere, se
decantează un roman al unui oraş – Timişoara – înscris într-o
geografie literară profund interconectată regional, realitatea
acestei dimensiuni multiculturale devenind obiectul unui
metadiscurs menit să distingă clişeele şi ideile de-a gata de
ancorarea lor în adevăr.' Tot de Polirom este publicata si
'Moartea lui O-Tsuya' a lui Junichiro Tanizaki despre care scrie
Adriana Gionea la Postmodern: 'Ai fi tentat să consideri
Moartea lui O-Tsuya o sursă de inspiraţie pentru scenariile de
succes. Include elementele unui film noir şi ale unei poveşti de
iubire ce duce la pierzanie, în care un personaj masculin credul
face totul pentru femeia ce-i stârneşte dorinţa, îl duce de nas
printr-un amestec între şantajul emoţional şi frumuseţea
irezistibilă, îl implică în tot felul de afaceri dubioase şi îl
târăşte prin marasmul unde mişună interlopii cartierelor pline de
stabilimente rău famate. Atracţia cititorului actual pentru acest
roman ce seamănă cu thrillerele în care pericolul, erotismul,
gelozia, femeia fatală şi actele tenebroase alcătuiesc un amestec
inspititor şi exploziv poate fi explicată prin exotismul ademenitor
al Japoniei de altădată, revărsat în scene tensionate, dar care au
eleganţa estetică a stampelor din perioada Edo, în care Yoshiwara
era un paradis al farmecelor feminine.'
Recenzii cărţi pe Filme-carti.ro în această
săptămână:
-”Putinofobia. Rusia contemporană și angoasele
Occidentului”, de Giulietto Chiesa