Nu e campanie electorală desfăşurată după 1990 la
Galaţi în care politicienii locali să nu promită construcţia unui
pod peste Dunăre. Mai nou, noul primar al Noului Galaţi (??!!),
Marius Stan vrea chiar un tunel pe sub Dunăre, pentru care a
aruncat deja sume consistente de bani din bugetul local pe studii
de fezabilitate. Nu e rea ideea unui tunel, au facut-o olandezii la
Rotterdam pe sub Maas, nemţii la Hamburg pe sub Elba şi belgienii
la Anvers pe sub Escaut, dar să nu uităm ce sunt Rotterdam, Hamburg
şi Anvers: primule trei porturi ca marime din Europa, cu alte
cuvinte oraşe cu bani mulţi. Aşa că Marius Stan visează cai verzi
pe pereţii tunelului de sub Dunăre, fituid în acelaşi timp bănuţii
cetăţeanului pe visele sale faraonice.
Ori ce nu pricepe Mariu Stan, venit ceva mai
recent cu pluta în politica gălăţeană, este că aparent toată clasa
politică vrea pod peste fluviu, sau tunel, ce-o fi el, dar de fapt
indiferent de partid politicienii nu fac altceva decât să saboteze
aceste idei fiind legaţi nemijlocit de interesele celei mai
profitabile firme din Galaţi: S.C. Navrom Bac
S.R.L.
Să dezvoltăm un pic subiectul. S.C. Navrom Bac
S.R.L. Galaţi este o filiala a Navrom S.A., companie naţională de
transport naval. La conducerea acestei companii naţionale s-au
perindat de-a lungul anilor nume sonore de politicieni galăţeni:
Mircea Nicu Toader fruntaş şi deputat PDL (1990-1991), Viorel
Ştefan (1991-1996) senator PSD, Hărţan Constantin, politian PSD şi
cumătru cu Dan Nica (în prezent).
Din considerente numai de ei ştiute reprezentanţii
Fondului Proprietăţii de Stat au decis la începutul anilor 2000 că
Navrom S.A. este mai bine să fie privatizată, aşa că în mai multe
rânduri au scos la vânzare pachete mari de acţiuni ale societăţii,
achiziţionate pe rând de firma S.C. Transport Trade Services din
Bucureşti, care deţine în prezent 87,39% din acţiuni, restul de
12.6% fiind minoritari.
Citez din interviul dat de Mircea Toader ziarului
Viaţa Libera din 10.02.2004:
„Flota fluviala s-a vandut altfel. NAVROM
Galati prin bursa, de exemplu, dar s-a castigat incomparabil mai
putin, de ordinul a 3,5 milioane de dolari nici nu ştiu dacă s-a
ajuns la aceasta suma.”
S.C. Transport Trade Services din Bucureşti
cunoscută ca T.T.S. S.A. are acţionar majoritar pe domnul Mircea
Alexandru Mihailescu în proporţie de 45,8%
şiInternational Finance Corporation,
divizia de investiții a Băncii Mondiale,
cu 9,99%. Restul acţiunilor sunt deţinute de persoane fizice, în
cote de sub 10%, printre ele numarându-se foşti şi actuali
directori de la Navrom.
De exemplu directorul executiv actual domnul
Hărțan Constantin deţine la aceasta firmă 5%, iar domnul senator
Viorel Ştefan 6000 de acţiuni, care potrivit declaraţiei de avere
din 2012 (ultima postată de site-ul Parlamentului) i-a adus în acel
an 736.034 lei. Nici domnul deputat Mircea Toader n-a stat departe
de TSS, domnia sa încasând pentru „colaborări” în 2014 nu mai putin
de 41.664 de lei.
Cum de au devenit aceşti foşti sau actuali
directori ai Navrom acţionari tocmai la firma care a cumpărat
Navromul este o întrebare pe care ar trebui să și-o pună
instituţiile statului. Tot ei ar trebui să se întrebe cum S.C.
Navrom Bac S.A. (aşa cum apare în documentele Navrom S.A. ani de
zile, a devenit în 1999 S.C. Navrom Bac S.R.L. şi cine sunt cei 18
acţionari care controleaza acest S.R.L. performant: 11 din ei deţin
97%, iar 7 din ei deţin 3%.
Oameni norocoşi care au făcut o alegere corectă în
viaţă şi despre care „Viaţa Liberă” în 2013 scria că numai
operaţiunile de trecere a Dunării cu bacul de la Galaţi aduc de 7
ori mai mult venit decât toată flota de peste 500 de nave ale
Navromului.
Mai concret din bilanţul contabil al
C.N.F.R.Navrom S.A. pe 2013, rezultă că profitul este de 4.615.187
lei, sumă identică cu profitul înregistrat de S.C. Navrom Bac S.
R.L. în acelaşi an. La o cifra de afaceri de 12 milioane de lei în
anii 2012 şi 2013, Navrom Bac a avut un profit de 38% şi respectiv
33%, iar în 2014 la o cifra de afaceri de 13 milioane de lei a
înregistrat un profit de 5,57 milioane de lei.
Cu alte cuvinte Navrom Bac din Galaţi ţine în
viaţa compania mamă C.N.F.R. Navrom care este total neperformantă:
majoritatea navelor sunt gajate pentru un credit luat pentru
reabilitarea flotei fluviale, iar nu mai puţin de 28 milioane de €
sunt contractate în fiecare ani din ultimii zece cu S.C. T.T.S ,
care se obligă sa asigure marfa pe care s-o transporte
Navrom.
Şi atunci ce ai domle’cu Trecere Bac? E
profitabilă, aduce venituri locale, dă de lucru la 50 de muncitori,
ţine în viaţa încă 600 de locuri de muncă de la Navrom, ce dacă a
îmbogăţit pe unii?
O să intrăm în detalii legate de activitatea foarte
rentabilă pentru acţionaratul S.C. Navrom Bac S.R.L. Galaţi , dar
extrem de costisitoare pentru noi gălăţenii datorită amplasarii
eronate a acestui punct de trecere al fluviului în oraş în
episoadele următoare