Semnificatia numelor Constantin si
Elena
Numele Constantin este de origine latina si vine de la
constans, constantis ("constant", "ferm").
Elena - Stravechiul nume Helene este explicat de unii prin gr.
helane ("torta", "faclie", dar si "foc sacru", la sarbatorile
numite Heleneia, dedicate zeitei Artemis), iar de altii prin gr.
hele ("lumina arzatoare a soarelui").
La multi ani tuturor celor care poarta aceste nume!
Sfintii Constantin si Elena, intre sfinti si oameni de Stat
Cat de actual mai este astazi modelul de conducatori propus de
Sf. Imparati Constantin si mama sa, Elena? Care ar fi idealul
omului de stat astazi? Exista vreo compatibilitate intre calitatea
de om de stat si cea de sfant? 21 mai este ziua in care Ortodoxia
si Catolicismul cinstesc peSfintii Imparati Constantin si Elena.
Sunt singurii oameni de stat carora Biserica le-a acordat
recunoasterea cea mai inalta intre sfintii venerati, socotindu-i a
fi intocmai cu Apostolii. Adica activitatea lor a fost atat de
importanta pentru misiunea Bisericii in lume, incat a fost
echivalata cu cea a Apostolilor.
Elementul central al acesteia il constituie intelegerea
rolului social fundamental pe care crestinismul il poate avea
intr-un Stat. Prin urmare, in anul 313, semneaza impreuna cu
Licinius, Decretul Imperial de la Milano (Mediolanum) prin care
acorda crestinilor toleranta religioasa din partea autoritatilor.
In acest fel, crestinismul nu mai era socotit ilegal, ceea ce
generase pana la acea data valuri de sange martiric. Dar
activitatea lui Constantin nu se va opri aici, ci, dornic de
dezvoltare a unui Stat puternic si armonios, va sprijini activ
crestinismul, prin implicarea in ridicarea a noi lacasuri de cult
si institutii sociale, prin returnarea proprietatilor confiscate
crestinilor, prin finantare publica a Bisericii, prin facilitati
acordate clerului, el insusi declarand ca se considera slujitor al
lui Dumnezeu. Dupa 324, cand devine Imparat al intregului Imperiu
Roman, Constantin a dorit un Stat reformat, care sa fie eliberat de
coruptia si jocurile politice din vechea Roma.
Asa apare Constantinopolul (noua Roma) si ceea ce, mai tarziu,
va deveni Imperiu Bizantin. Se implica si in organizarea Primului
Sinod Ecumenic, pentru a restabili pacea spirituala intr-un Imperiu
macinat de discutii teologice intre cei ce sustineau dumnezeirea
lui Hristos si cei ce nu o sustineau (arieni). De aici si parerea
gresita a unora ca Imparatul este cel ce a impus crestinismul. Nu
avea cum sa impuna ceea ce deja exista, dar a avut inteligenta de a
se folosi de crestinism si impactul sau social pentru a instaura un
imperiu infloritor si o civilizatie care va da lumii multe valori.
In tot acest timp, a fost sprijinit de mama sa, Imparateasa Elena,
ea insasi o sprijinitoare activa a crestinismului. Intr-un final,
in anul 337, simtind ca il parasesc puterile, Imparatul se va
increstina prin Botez. Ceea ce conteaza pentru noi, cei de astazi,
sunt cateva chestiuni legate de statura acestor sfinti care au fost
si oameni politici. Apropierea politica de crestinism se poate
explica foarte usor prin capacitatea extraordinara a Imparatului de
a sesiza ca, fata de alte religii, crestinismul era un important
factor al pacii si stabilitatii sociale. Religia iubirii, asa cum
mai era cunoscut crestinismul, nu putea fi un element usor de
trecut cu vederea pentru un om politic ce-si dorea un Imperiu
stabil, armonios si puternic. De aceea, Constantin pune bazele a
ceea ce istoria va consemna, mai tarziu, ca simfonia bizantina,
adica cooperarea activa intre autoritatile politice si cele
spirituale, pentru binele social. Cum ar veni astazi: Parteneriat,
dar nu Partizanat politic, in beneficiul credinciosilor.
Desigur, de-a lungul timpului, Bizantul a aratat care sunt
beneficiile, dar si limitele acestei „simfonii bizantine”, care nu
intotdeauna a functionat pentru scopul propus, ci a mai avut parte
si de exagerari si chiar substituiri de rol, atat din partea
Statului cat si a Bisericii. Un om politic poate deveni sfant,
pentru ca sfintenia este idealul si desavarsirea dragostei, dar un
sfant nu poate fi folosit in jocurile politicienilor. Tocmai de
aceea, Hristos nu poate fi cap de partid, desi El invita toate
partidele la intelegerea unui fapt: diferentele ideologice dintre
politicieni ar trebui sa fie doar cai spre atingerea armoniei
sociale. Daca lucrurile nu stau asa (iar in Romania nu mai vad
dezbateri ideologice in plan politic de muuulta vreme) atunci acea
societate este in pericol, conform chiar spuselor Scripturii:
„atunci cand se ridica sus oamenii de nimic, nelegiuitii misuna
pretutindeni.” (o spune tot un Imparat, David, in Psalmul 11,8)
Astazi, modelul bizantin de cooperare dintre Stat si Biserica,
regasibil chiar si in legile actuale romanesti, suscita vii
preocupari si polemici, intr-o societate din ce in ce mai
secularizata.
Dupa Revolutia Franceza, traseul dialogului dintre Stat si
Biserica a fost puternic modificat la nivel european cel putin,
tinta fiind neutralitatea religioasa a Statului in raport cu toate
religiile. Dar pana si acest model are defectele lui, deoarece este
imposibil sa nu tii cont de impactul social pe care credintele
religioase ale cetatenilor il au asupra comunitatii in ansamblu. Un
stat responsabil fata de proprii cetateni nu-si poate permite sa
ignore acest fapt, ci este dator sa aibe iubire de smarinean
milostiv, cercetand fara discriminare pe toti cetatenii sai si, mai
mult indraznesc a spune, indrumandu-i pe calea Binelui (discutia
despre Stat activ si pasiv in raport cu cetateanul nu cred ca isi
are locul chiar acum). Doar un politician tiran, mercantil sau
fariseu isi poate permite sa nu-si iubeasca poporul, sa-l ignore
sau, mai rau, sa-l tradeze, fie ignorandu-i valorile, fie
impunandu-i cu sila altele.
Prin urmare, incercand sa cantaresc logic datele problemei,
cred ca Sf. Imparati Constantin si Elena raman actuali,
fie si printr-un singur fapt: crearea unui cadru in care
comunitatea sa-si poata exprima liber credintele religioase, atata
vreme cat ele nu contravin normelor sociale de convietuire.
Scoaterea de sub ilegalitate a crestinismului nu a fost decat
fundamentul unui act politic cu implicatii profunde: recunoasterea
oficiala a unui cult religios. Ceea ce presupune si certitudinea ca
acel cult functioneaza in normele bunei convietuiri sociale, fara a
aduce atingere persoanei si demnitatii fiecarui cetatean.
Tocmai de aceea, Statutele oficiale ale cultelor sunt
recunoscute astazi prin hotarare de Guvern. Dar chestiunea nu este
atat de simpla, in contextul in care multiculturalismul european
incepe sa dea semne de „incremenire in proiect”. Adevarata
provocare a oamenilor politici de astazi este sa reuseasca sa
echilibreze balanta intre drepturi si obligatii, oferind fiecarui
cetatean garantia ca acesta isi poate exprima liber valorile si
credintele sale, contribuind la armonia sociala (atat de trambitata
dar greu de obtinut) nu periclitand-o in vreun fel, prin extremism,
fie el si religios. Ori, aceasta nu se poate realiza ignorand
liantul esential al societatii: iubirea fata de aproapele. PS
dedicat constantenilor. Referindu-ma la Constanta, Sf. Imparati
sunt si ocrotitorii spirituali ai Constantei. Ar fi bine de
reamintit ca numele orasului vine de la sora Imparatului,
Constatia, si a fost acordat stravechiului Tomis tocmai ca o
recunoastere a importantei sale in zona, inca din acele timpuri.
Chiar daca dupa caderea Bizantului, Constanta a cunoscut si statura
de Kustenge, un fapt ramane: Constanta (si Dobrogea intreaga)
ramane model european de multiculturalism si buna intelegere si
convietuire intre etnii diverse. Poate ca ar fi cazul ca Europa sa
nu mai caute in desert solutii pentru degriparea
multiculturalismului ci sa mai si invete din ceea ce noi avem de
secole. S-o putea? Eu cred ca da.
(Acest text a fost publicat prima data pe blogul
Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)