Intrarea în carantină a orașului Satu Mare a însemnat și
trecerea în regim de activități la distanță a muncii noastre de
dezvoltare cu tinerii din comunitatea vulnerabilă și marginalizată
din Sătmărel. Cu ajutorul mijloacelor de comunicare la distanță, 11
tineri, beneficiari ai proiectului „Tineri împuterniciți –
competențe pentru viitor”, participă la un program zilnic de
ateliere, împărțit în 4 momente principale : atelierul de creație
artizanală; activitatea de dezvoltare a competențelor tinerilor în vederea
incluziunii sociale; atelierul de dezvoltare a competențelor digitale și
reuniunea de planificare a campaniei lor de
solidaritate.
Pentru buna desfășurarea a activităților la distanță, deosebit
de utile s-au dovedit a fi activitățile de dezvoltare a
competențelor digitale ale tinerilor. În cadrul acestora, învățăm
pas cu pas cum să utilizăm diferite platforme care permit
comunicarea la distanță și descoperim diferite funcții ale acestora
pentru a putea interacționa mai bine.
Atelierul de lucru – terapie ocupațională prin creație
artizanală, s-a mutat și el acasă la tineri, cu îndrumare online
pentru a continua să învețe să coase la mașină. Având șansa de a fi
putut exersa primii pași săptămânile trecute la centrul de zi al
Asociației Stea, tinerii pot deja să realizeze cusături simple la
mașină. Sub îndrumarea formatoarei noastre ei continuă instruirea,
exersând la mașinile care au fost deplasate temporar la ei acasă.
Tinerii au ales deja primele tipuri de obiecte artizanale pe care
doresc să învețe să le realizeze, fiind vorba de suporturi de căni
pentru băuturi calde, cu motive decorative de Crăciun.
Ateliere practice de cusut sunt alternate cu activitățile
nonformale de dezvoltare
a competențelor tinerilor în vederea incluziunii sociale. Acestea
sunt realizate sub forma unor ședințe de consiliere la care tinerii
participă în grupuri. Primele două săptămâni ale proiectului au fost dedicate
abordării a două mare teme : 1. Competențe sociale și de relaționare și 2. Competențe
de gestionare a resurselor. Tinerii au învățat despre strategiile
de comunicare nonviolentă, fiind implicați să găsească soluții
pentru a obține ceea ce își doresc, într-un mod în care să nu-i
lezeze pe cei cu care interacționează. La partea de gestionare a
resurselor, tinerii și-au analizat principalele cheltuieli și au
făcut exerciții simple de planificare. Provocarea lor pe mai
departe este să-și monitorizeze în următoarele săptămâni modul în
care reușesc să se încadreze în ceea ce și-au stabilit ca obiective
personale. Asistentul social le oferă îndrumare
continuă.
După atelierele mai
sus-prezentate în care tinerii au rol de beneficiari ai unor
activități propuse de către echipa de proiect, urmează o pauză,
după care tinerii sunt invitați să adopte un rol diferit. Este
vorba despre o incursiune într-o experiență practică de
voluntariat. Echipa de proiect le-a explicat tinerilor ce înseamnă
să fii voluntar și i-a invitat în aventura de a crea primul lor
proiect în folosul comunității. În cadrul ședințelor regulate pe
această temă, tinerii își exprimă ideile cu privire la organizarea
unui târg de Crăciun cu produsele create de ei, având ca scop
atragerea de sprijin pentru cauza lor : educația copiilor din
Sătmărel, accesul acestora la cărți noi și interesante care să
stimuleze dorința de a citi și crearea unui club de carte la
Sătmărel, susținut prin voluntariat de către tinerii din
proiect.