Tradiția luării unei decizii conform Ihya 'uloom ad-deen, notițe (Rihla 2020)
Pașii în luarea unei decizii:
 1. Gândul
 2. Înclinația sufletului
 3. Examinarea rațională (a intelectului)
 4. Intenția
 5. Fapta propriu-zisă
  'Aql 
  / | \
 Rouh - Qalb - Nafs
 Gândurile - de trei feluri:
 1. Egoiste - pornind de la nafs/suflet - sunt repetitive, se învârt în jurul dorințelor. Nafs se hrănește cu dorințe, dar calitatea lui cea mai mare este că se obișnuiește cu rutina (rugăciune, dhikr, Coran...)
 2. Demonice - sunt însoțite de agitație și tulburare, încearcă mereu să găsească portițe ca să pătrundă la inimă
 3. Angelice - sunt însoțite de o senzație de ușurătate
 Gândurile din timpul zilei le determină pe cele din timpul viselor.
  Cel mai mare dușman, conform tradiției profetice, este propriul suflet pentru că el ne însoțește peste tot.
Graba este de la Șeitan, dar odată luată decizia, trebuie susținută până la capăt.
 Graba este de la Șeitan, dar odată luată decizia, trebuie susținută până la capăt.
Înclinația sufletului -> cele șapte niveluri ale sufletului
 Inima este un câmp de luptă.
 Istikhara (rugăciunea de călăuzire) - în paralel cu cererea de sfaturi (de la teologi, bătrâni, cei înțelepți)
 - după rugăciunea de călăuzire, se lasă lucrurile în seama lui Allah
 - chiar dacă omul face o greșeală, greșeala va avea un rol pozitiv, va conduce la ceva bun ulterior
 - semnul că rugăciunea a fost acceptată: Allah deschide portițe sau le închide => citirea semnelor
 - confuzia în citirea semnelor reprezintă lucrarea nafs-ului
 Intelectul este stabil, dorințele sunt schimbătoare
 Intenția = motivația
 - la bază stă sinceritatea, există grade de sinceritate (ikhlās)
 - trăirea în prezent este echivalentă cu a avea o intenție sinceră pentru fiecare lucru care urmează a fi făcut
 Acțiunea - la baza ei stă intenția
 Întreaga religie se bazează pe sinceritate 
 إخْلاص - masdar de forma a 4-a de la أَخْلَصَ = a extrage (chintesența)
 Ikhlās = a te uita la toate intențiile posibile și a alege una singură (aceea de dragul lui Allah)
 Ikhlās = purificarea tuturor intențiilor și păstrarea singurului scop - de a te apropia de Allah 
 Remediul nesincerității este detașarea de lume.
 Fiqh în legătură cu intențiile amestecate: răsplata pentru fapta respectivă se diminuează proporțional cu ponderea intenției sincere care i-a stat la bază
 Sinceritatea este o componentă de bază a adevărului, dar nu este adevărul.
  Cel mai mare rang al pietății după Profet și companionii săi se numește siddiq, și este accesibil oricui.
Gradele de sinceritate, conform imam Al-Ghazali:
1. sidq al-lisān - sinceritatea limbii. Adevărul te va salva: dacă spui adevărul și pierzi pentru moment, pe termen lung vei fi câștigător.
2. sidqun fin-niya - sinceritatea intenției
3. sidqul-'azam - sinceritatea punerii în practică, crearea tuturor condițiilor pentru realizare
4. sidqun fil-wafaa bil-'azam - sinceritatea înfăptuirii până la capăt, este o trăsătură nobilă și foarte rară
5. sidqun fil-'amāl - sinceritatea acțiunii: dacă la nr.4 era vorba de o stare, aici este vorba de o stațiune (stare permanentă) - a fi 100% prezent în fiecare acțiune întreprinsă
 Gradele de sinceritate, conform imam Al-Ghazali:
1. sidq al-lisān - sinceritatea limbii. Adevărul te va salva: dacă spui adevărul și pierzi pentru moment, pe termen lung vei fi câștigător.
2. sidqun fin-niya - sinceritatea intenției
3. sidqul-'azam - sinceritatea punerii în practică, crearea tuturor condițiilor pentru realizare
4. sidqun fil-wafaa bil-'azam - sinceritatea înfăptuirii până la capăt, este o trăsătură nobilă și foarte rară
5. sidqun fil-'amāl - sinceritatea acțiunii: dacă la nr.4 era vorba de o stare, aici este vorba de o stațiune (stare permanentă) - a fi 100% prezent în fiecare acțiune întreprinsă
 6. sidqun fi maqāmāt ad-deen - stagiul final: realizare completă a tuturor stațiunilor certitudinii => siddiq
Starea inimii după realizarea acțiunii:
1. punerea speranței în Allah, că Allah o să primească fapta (qabul)
2. se spune o rugă, ea este importantă pentru că arată că făptuitorul cere să i se primească fapta - dacă Allah acceptă fapta, este semn că făptuitorul e dintre cei care au taqwa
3. încrederea în Allah (tawakkul) - înseamnă detașarea de rezultatul acțiunii
4. a avea o părere bună despre Allah, indiferent de rezultat - calea spirituală nu este „liniară”
5. a învăța supunerea = abandonarea = islam
Sursa: The Sunnah of Decision Making, Shaykh Yahya Rhodus, Rihla 2020
 Starea inimii după realizarea acțiunii:
1. punerea speranței în Allah, că Allah o să primească fapta (qabul)
2. se spune o rugă, ea este importantă pentru că arată că făptuitorul cere să i se primească fapta - dacă Allah acceptă fapta, este semn că făptuitorul e dintre cei care au taqwa
3. încrederea în Allah (tawakkul) - înseamnă detașarea de rezultatul acțiunii
4. a avea o părere bună despre Allah, indiferent de rezultat - calea spirituală nu este „liniară”
5. a învăța supunerea = abandonarea = islam