Asociatia
de Terapie Comportamentala Aplicata in colaborare cu Asociatia de Psihoterapii Cognitive si
Comportamentale din Romania organizeaza
CURSUL
DE FORMARE CONTINUA
„TEHNICI
DE PSIHOTERAPIE COGNITIV COMPORTAMENTALA SI ANALIZA COMPORTAMENTALA
APLICATA IN TULBURĂRILE DE SPECTRU AUTIST”.
Cursul va fi sustinut
de Anca Dumitrescu, psihoterapeut si consultant ABA,
acreditat BCBA (Board Certified Behavior Analyst), Claudia
Matei, psihopedagog si consultant ABA.
Cursul este acreditat
cu 42 de credite de Colegiul Psihologilor din
România.
Descrierea cursului – cursul
se adreseaza specialistilor care doresc sa lucreze in acest domeniu
sau celor lucreaza deja in domeniul tulburarilor de spectru autist
dar doresc sa-si aprofundeze cunostintele. Pot participa deasemenea
si studenti sau parinti ai copiilor cu tulburari de spectru autist
(insa fara a primi credite din partea Colegiului Psihologilor din
Romania– se va primi doar adeverinta de participare). Cursul se va
baza pe demonstratii practice astfel incat la final cunostintele
dobandite de participanti sa aiba o aplicabilitate cat mai
mare.
In perioada dintre cele 2
module cursantii vor avea ca teme:
-
Intocmirea evaluarii si a planului de
interventie si vor beneficia
de supervizare in realizarea
acestora.
-
Realizarea unui scurt filmulet cu aplicarea tehnicilor de terapie
discutate la primul modul. In cadrul modulului II participantii vor
primi feedback.
Perioadele de sustinere a
cursului – 2 module:
- Modulul I va fi
sustinut in 7, 8, 9 mai 2015 – joi – 13.00 –
19.00, vineri – 9.00 – 16.00, sambata 9.00 – 15.00.
- Modulul II va fi sustinut
in 4, 5, 6 iunie 2015 – joi – 13.00 – 19.00,
vineri – 9.00 – 16.00, sambata 9.00 – 15.00.
Numarul de ore de
formare: 42 ore
Numarul de cursanti:
20
FINALITATEA: diploma oferită de
Colegiul Psihologilor din Romania si Asociatia de Psihoterapii
Cognitive si Comportamentale din Romania. Diploma si
credite vor primi doar psihologii cu drept de liberă
practică. Pentru a primii cele 42 de
credite este necesara participarea la ambele module ale
cursului. Participantii fara drept de libera practica vor primi o
adeverinta de participare.
Participantii vor primi
suportul de curs, in fomat electronic.
Locatie:
Pitesti, str. Smardan nr.
32A
Taxa unui modul este
550 lei.
Se va achita o taxa
de 200 lei, la inscriere, iar diferenta se va achita in
momentul sustinerii primului modul (la fel se va proceda si pentru
urmatorul modul).
Plata cursului se va face in
contul RO54BPOS72706983451RON01, deschis la
BancPost, Agentia Tineretului pe numele Cabinet individual de
psihologie Dumitrescu Ancuta.
Persoana de
contact:
Psih. Anca
Dumitrescu
mail:
[email protected]
Inscrierile se pot face pana
pe data de 27 aprilie 2015.
Contact Pitesti: State
Camelia
mail:
[email protected]
„TEHNICI
DE PSIHOTERAPIE COGNITIV COMPORTAMENTALA SI ANALIZA COMPORTAMENTALA
APLICATA IN TULBURĂRILE DE SPECTRU AUTIST”.
Tematica
detaliata.
1. Abordarea cazului - care sunt pasii ce trebuie
parcursi cand incepem terapia. Rolul coordonatorului, echipei
terapeutice si familiei in planul de interventie.
2. Evaluarea
abilitatilor – prezentarea chestionarului “The Carolina Curriculum
for Infants and Toddlers with Special Needs”.
3. Descrierea principiilor analizei
comportamentale aplicate:
·
Ce este analiza comportamentala?
·
Cum se formeaza comportamentul uman – principiile
invatarii;
·
Tehnici utilizate in analiza
comportamentala;
4. Analiza comportamentala aplicata in tulburarile
de spectru autist:
·
Invatarea in DT (Discrete Trial)
·
Invatarea incidentala
·
Principiile recompensarii;
·
Promptarea si diminuarea prompturilor;
·
Invatarea discriminarii;
·
Modelarea si inlantuirea;
·
Tehnici de modelare comportamentala;
·
Evaluarea situatiei de invatare;
·
Generalizare si mentinere.
5. Metode de
colectare a datelor.
6. Managementul programului de terapie – cum
alternam invatarea in DT, invatarea incidentala, invatarea in
mediul natural, notarea, pauzele. Se va discuta deasemenea despre
evaluarea situatiei de invatare.
7. Prezentare studii de
caz – prezentare video, filme cu sesiuni de
terapie.
8. Alcatuirea planului de
interventie:
·
Cum alegem programele de terapie?
·
Prezentarea programelor terapeutice pe etape de
dezvoltare.
·
Analizarea programelor terapeutice in functie de
abilitati:
·
Dezvoltarea limbajului receptiv;
·
Dezvoltarea limbajului expresiv;
·
Dezvoltarea comunicarii;
·
Dezvoltarea socializarii;
·
Dezvoltarea abilitatilor cognitive;
·
Dezvoltarea independentei si autonomiei
personale
9. Dezvoltarea
comportamentelor verbale:
·
Mand – cum dezvolt repertoriul de cereri al
copilului;
·
Tacts – cum determin copilul sa raspunda la
stimulii din mediu si nu doar la SD-uri verbale;
·
Intraverbal – dezvoltarea abilitatilor de
conversatie;
10.
Analiza functionala a comportamentelor. Colectarea
datelor pentru determinarea functiei unui
comportament.
11. Tehnici de modelare a comportamentului:
·
Tehnici de utilizare a recompensei (Differential
reinforcement, Positive
reinforcement, Negative reinforcement, Differential Reinforcement for
Other behaviors, Differential Reinforcement for Alternative behaviors);
reinforcement, Negative reinforcement, Differential Reinforcement for
Other behaviors, Differential Reinforcement for Alternative behaviors);
·
Tehnici de utilizare a pedepsei;
·
Extinctie;
12. Aspecte ale monitorizarii activitatii
terapeutului – prezentare si exercitii practice utilizand un
formular de feedback..
13. Importanta
programelor pentru dezvoltarea autonomiei personale;
14. Esec vs
reusita: am facut totul “ca la carte”, de ce nu se vad
rezultate?
-
Intelegerea si implementarea gresita a tehnicilor;
-
Nerespectarea regulilor de catre toti cei implicate in
terapie;
- Lipsa
consecventei;
-
Sarirea peste pasi;
- Lipsa
recompenselor;
-
Factori ce tin de copil: varsta, potential,
autostimulari.
15. Generalizare si
mentinere.
16. Sistemului de tokeni
– prezentare si exemple variate de aplicare;
17. Integrarea copiilor cu tulburari de spectru
autist in gradinite si scoli normale.
·
Cunostinte necesare “umbrei” in vederea integrarii
copilului cu tulburare de spectru autist in
gradinita/scoala;
·
Atributiile educatoarei – ce trebuie sa faca
educatoarea atunci cand are in clasa un copil cu tulburare de
spectru autist?
·
Abilitati/achizitii minime necesare copilului
pentru a incepe lucrul la gradinita;
·
Obiectivele generale de atins in scoli/gradinite si
modalitati de interventie pentru atingerea lor;
·
Modalitati de prompt la gradinta/dependenta de
prompt/reducerea prompului – cand se retrage „umbra”?
·
Comportamentele neadecvate in grupul de copii si
modalitati de interventie;
·
Sistemul de recompensare si aplicarea lui la
gradinita/ scoala;
·
Diferente in stabilirea obiectivelor integrarii
copiilor cu Sindrom Asperger/
autism inalt functional si a celor cu autism infantil sau retard asociat;
autism inalt functional si a celor cu autism infantil sau retard asociat;
18. Descrierea caracteristicilor persoanelor cu
Sindromul Asperger si Autism inalt functional.
·
Particularitati identificate pe etape de varsta –
copilul si adolescentul;
·
Diagnostic diferential;
19. Analiza aplicata a comportamentului in cazurile
mentionate la punctul anterior.
·
Tehnici de dezvoltare a abilitatilor de perspectiva
vizuala/ teoria mintii.
·
Identificarea si interpretarea
emotiilor;
·
Cum dezvolt si utilizez un contract
comportamental;
·
Comunicare si relationare;
·
Tehnici de self management;
20. Exercitii si jocuri de
rol pentru dezvoltarea diferitelor abilitati;
21.
Importanta sustinerii terapeutice dupa ce copilul
a iesit din programul de recuperare.