De ce nu meritam sa avem autostrazi in Romania?

De ce nu meritam sa avem autostrazi in Romania?
Imaginea este preluată automat împreună cu articolul de pe MergeBrici.ro

Ne place sa ne vaitam ca nu avem autostrazi in Romania, ceea ce este adevarat, nu avem! Dar oare meritam sa avem autostrazi? Suntem capabili sa circulam pe asemenea sosele, pe care altii mai civilizati decat noi le au de multe decenii?

Fie ca ne place sau nu, nu suntem cu adevarat pregatiti sa traim intr-o tara impanzita de autostrazi, cum traiesc majoritatea tarilor civilizate ale lumii. De ce?

Daca Romania are in 2016 in folosinta 732 km de autostrada, Germania avea cam aceiasi km de autobahn in 1936, adica acum 80 de ani, iar acum are cca. 13.000 km! Pai cum sa ne comparam noi cu o astfel de tara, cand noi pana acum 20 si ceva de ani nici nu aveam masini?

Iata cati km de autostrazi au si alte tari europene in care oamenii stiu sa circule civilizat: Spania: 16583 km; Franta: 11882 km; Italia: 6758 km; Polonia: 3050 km; Portugalia: 2992 km; Olanda: 2758 km; Suedia: 2050 km; Grecia: 1837 km; Austria: 1719 km; Ungaria: 1477 km.
Are sens sa mentionez ca SUA are 130.000 de km de autostrada?

Este important de stiut ca majoritatea tarilor din Europa care au multi km de autostrazi, le au de foarte multi ani, iar conducatorii auto chiar respecta regulile si stiu sa circule pe ele! Desigur ca si in occident se mai intampla accidente grave, insa Romania se afla in topul tarilor din Europa cu cea mai mare rata a mortalitatii in trafic, in raport cu numarul de vehicule.

Cum conducem in Romania pe autostrada?

  • Nu respectam limita maxima de viteza de 130 km/h, insa acesta este cel mai putin important aspect. Totusi in Europa viteza maxima se respecta cu strictete!
  • Nu stim sa adaptam viteza la conditiile de drum! Consideram ca daca suntem pe autostrada putem sa mergem cu 130 si daca ploua, este ceata sau traficul este aglomerat.
  • Nu respectam participantii la trafic! Pai cum sa mergi in rand cu toata lumea, pastrand o distanta sigura intre masini, cand poti sa stai cu acceleratia la podea si sa dai flash-uri in continuu celor din fata? Doar esti pe autostrada si te grabesti ce mama naibii, ca de aia e autostrada!
  • Oprim pe autostrada chiar daca nu avem o urgenta! Pentru unii urgenta inseamna sa se usureze pe marginea autostrazii, fara sa constientizeze pericolul la care se expun.

Circularea pe autostrazi necesita o educatie rutiera pe care din pacate noi romanii nu prea o avem, pe buna dreptate. Cu toate acestea, autoritatile ar putea face mult mai multe pentru a veni in sprijin si nu ma refer aici neaparat la amenzi, desi in occident sunt foarte aspre si chiar se aplica!

Alte motive pentru care probabil nu meritam sa avem autostrazi in Romania:

  • Autostrazile trebuie sa aiba marcaje foarte vizibile! In Europa, panourile rutiere sunt imense si de multe ori pozitionate deasupra benzilor de rulare si nu in lateral, cum sunt in general la noi.
  • Unele autostrazi au marcaje care specifica distanta optima intre masini si mentioneaza ca nerespectarea acesteia se sanctioneaza! Unde ati vazut in Romania asa ceva?
  • Nu este acceptabil ca pe autostrada sa exista gropi, denivelari, sau animale decedate! In Romania lucrurile astea sunt ceva banal, insa eu personal nu am vazut asa ceva pe autostrazile din Italia sau Ungaria de exemplu.
  • Multe autostrazi occidentale au monitorizare automata a vitezei, insa la noi de abia sunt cateva echipaje cu radare care stau la panda, d-apoi sa existe asemenea sisteme! Cine ar mai merge cu 200 la ora pe o autostrada plina de senzori si camere?
  • In caz de evenimente rutiere sau risc ridicat de astfel de evenimente, autostrazile civilizate sunt semnalizate intensiv, din loc in loc, cu panouri luminoase mobile. La noi exista cateva panouri electronice fixe care iti arata temperatura sau te avertizeaza ca trebuie sa platesti mizeria de taxa de pod de la Fetesti! Este mult mai important sa stim ca avem de platit o taxa decat ca, la cativa km in fata, este ceata sau trafic intens… doar putem folosi Waze ce naiba!

Autostrada semnalizata corespunzator in Germania

Am scris acest articol ca urmare a indignarii pe care am simtit-o cand am aflat de un accident in lant produs pe autostrada A2, considerat cel mai grav accident pe o autostrada din Romania pana la acest moment, din cauza nerespectarii distantelor regulamentare in caz de vizibilitate redusa (ceata).

Recent am fost intr-o calatorie cu masina prin Europa, de cca. 4000 km pe autostrazi, in care nu am vazut niciun accident si nu am fost sicanat si flash-uit niciodata de vreun meltean, dar cum am intrat in Romania pe A1 am prins 2 accidente din cauza ghiolbanilor care nu pastreaza distanta fata de masina din fata si se cred zeii soselelor.

Gresesc undeva? Putem face ceva mai mult sa constientizam ca autostrada nu este circuit de curse?

Surse date statistice:

  • Wikipedia – Reteaua rutiera din Romania
  • Wikipedia – Autobahn
  • Wikipedia – Lista tarilor dupa dimensiunea retelei de sosele
  • Wikipedia – Lista tarilor dupa rata mortalitatii in trafic

Acest articol a aparut prima data in Merge Brici.

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente