Casa mea se află sub un deal unde era pe vremuri o tabără în
adevăratul sens al cuvântului.
Tabăra a fost un conac foarte frumos, într-un peisaj care pe
vremuri, când dealurile din spatele meu erau acoperite cu viță de
vie și păduri cât vezi cu ochii, trebuie să fi arătat destul de
pitoresc și relaxant pentru tinerii pionieri și tovarășii lor
supraveghetori. În vremurile tulburi pe care le traversăm, conacul
e abandonat în paragină și statul - prin dezinteres - l-a redat
tineretului din sat care se bucură de el cum știe mai bine și anume
smulge parchetul și îl pune pe focul de tabără din sala mare, scrie
pe pereți mesaje gen Și Luță are demonii lui, face pipi,
caca în veceurile dezafectate și alte chestii palpitante.
Ieri, plimbându-ne ca tot omul duminica după o masă copioasă,
am ajuns la Tabără. Atmosfera era aproape ireală, o liniște leneșă
tulburată doar de foșnetul pașilor noștri, câteva triluri care prin
delicatețea lor întăreau impresia de feerie. Cuprinși de farmecul
locului, am dat ocol clădirii, am urcat treptele pe jumătate
prăvălite, am privit printr-o fereastră spartă spre oraș unde se
pierdeau în ceața depărtării turnurile Petrochimiei. Bun.
La un moment dat, se aud râsete și niște înjurături, întoarcem
capul spre poteca de la intrare. Un grup de tineri veniți să își
petreacă după-amiaza într-un decor decadent, făcând chestii cât se
poate de normale la vârsta lor. Coborâm să ne luăm tălpășița
înainte să iasă o confruntare între generații. Când ajungem la
parter, în fața intrării, un puști găsise o saltea deșălată. După
capul lui, salteaua mai are ceva viață în ea, drept urmare se
aruncă cu picioarele și începe să sară în sus. Pentru că distracția
e mai bună-n tovărășie, mai sare unul și, în scurt timp trei
vlăjgani chiuiau țopăind pe o bucată de ceva ce se chemase cândva
saltea, sub privirile noastre chiorâșe. Poate s-ar fi oprit, dar
cum noi nu păream convinși, au continuat cu și mai mult
aplomb!
Stând noi așa nesiguri cam cum să procedăm, deodată auzim
scârțâind roțile unei mașini. Întoarcem capetele toți deodată și
vedem coborând dintr-o mașină bleumarin un artist, un mire și o
mireasă. Artistul se duce repede la portbagaj, de unde produce un
aparat foto pe care și-l agață de gât, o plasă și un reflector cu
trepied. Între timp mireasa reușește să își monteze pe cap o
coroniță din flori galbene de care e prins un voal lung, iar mirele
își dă jos geaca și începe să își frece mâinile, cercetând cu un
ochi sceptic decorul.
Evident că noi am uitat de tot, stăm ca fantomele cu gura
căscată privind la nou veniți, apăruți dintr-un alt film. Pe cât de
tăcut e mirele, pe atât de vocală e tânăra mireasă: ooo, ce
mucegai!; balconul ăla stă să se prăbușească!; acolo să mă prinzi,
Eugen!; iubi, scările alea coboară la subsol!; ăla-i un
porumbel?
Artistul înțepenește trepiedul în fața conacului, agață de el
plasa și rămâne cu mâinile în șolduri, încruntat în razele soarelui
de toamnă. Mireasa a ajuns deja la balcon, mirele încă se luptă cu
niște pânze de păianjen pe scări, artistul dă cu ochii de noi. Noi
facem un pas în spate. El face un pas în față, noi încă un pas în
spate.
- Băi, hai, valea de aici, că am o nuntă! Fi-mi-ar castelu' de
râs! Eu nu urc scările alea nici mort! Buei, am zis valea, ce
stați?, haideți, că am treabă!