FACEBOOK - O NOUA
RELIGIE?
Speculatiile privind cauza ori cauzele succesului
electoral a lui Trump si, la polul opus, al insuccesului lui
Clinton, inca continua. Din abundenta. Unii continua sa zica ca
mobilizarea crestinilor in favoarea lui Trump si a femeilor
impotriva lui Clinton au fost cauzele principale, impreuna cu
nemultumirea sindicatelor si a oamenilor de rind care isi pierd
locurile de munca ori si le vad exportate in tarile Lumii a Treia.
In ultimele saptamini, insa, se vehiculeaza o teorie noua -
activisti online ai serviciilor secrete ruse ("trolls") ar fi
cumparat de la Facebook 3.000 de reclame impotriva lui Clinton pe
care le-au distribuit cu agresivitate in ultimele patru (4)
saptamini ai campaniei prezidentiale, adica exact acum un an, la
intre 23 si 70 de milioane de americani cu conturi de Facebook.
Cifra e imensa si echivaleaza cu pina la 28% din electoratul
american.
Date statistice
Daca cu adevarat Facebook a fost factorul decisiv in
alegerea lui Trump ramine de vazut si poate nu se va sti niciodata
cu siguranta. Cert este ca Facebook a devenit extrem de influent si
influenta lui creste de la zi la zi. Influenta e de fapt atit de
mare incit tot mai des dam peste aricole in presa americana care se
intreaba daca nu cumva Facebook se transforma intr-o religie. Mai
devreme in vara un articol din The Atlantic
intreba de ce in zilele nostre nu suntem martori la aparitia unor
noi religii. [Articol:
https://www.theatlantic.com/international/archive/2017/08/new-religions/533745/]
Comentariul dadea de inteles ca in mod traditional cam in fiecare
veac a aparut o religie noua care in curs de citeva sute de ani a
castigat sute de mii ori milioane de aderenti. Dar noi religii nu
au mai aparut de mai bine de 100 de ani. [Ori, zic unii, suntem pe
cale de a inventa una:
http://thefederalist.com/2017/10/10/millennials-terrified-religion-theyre-developing-one-around-harry-potter/]
Aceasi intrebare e postulata anul acesta privind
Facebook. Si nu e de mirare daca consideram citave date statistice
recente. Pe 27 august publicatia americana online
Quartz a publicat un articol interesant asupra
subiectului cu un titlu care atrage instantaneu atentia:
Facebook has more people than any major religion except
Christianity("Facebook are mai multi aderenti decit
oricare religie mare cu exceptia crestinismului". [Articolul:
https://qz.com/1057510/facebook-has-more-people-than-any-major-religion-except-christianity/]
In iunie, Facebook avea 2 miliarde de "active users", adica conturi
active, iar intreaga corporatie Facebook doar 20.658 de angajati.
Doar crestinismul, cu un numar de 2,3 miliarde de aderenti intrece
pe Facebook. Pe locul trei urmeaza islamul cu 1,8 miliarde de
aderenti, neafiliatii religiosi cu 1,2 miliarde, hindusii cu 1,1
miliarde, budistii cu 0,5 miliarde si asa mai departe. In timp ce
miscarea Facebook e sprijinita si mentinuta de 20 de mii de
angajati, crestinismul implica milioane de angajati permanenti,
printre ei preoti, pastori, lideri de tineret, misionari, angajati
ai organizatiilor caritabile crestine, etc. Privind rata cresterii
aderentilor, Facebook creste anual cu 22%, islamul cu 1,4% iar
crestinismul cu 0,8%. Pina in 2020, numarul aderentilor la Facebook
va intrece numarul crestinilor la nivel global.
O noua religie?
Intrebat in iunie de un jurnalist cum vede el impactul
lui Facebook, Mark Zuckenberg, fondatorul lui Facebook, a remarcat,
in termeni religiosi, necesitatea formarii unei comunitati globale
in jurul lui Facebook care sa contribuie la binele comun al
planetei. Declara el: "oamenii care merg la biserica sunt mai
dispusi sa faca munca de voluntariat si contributii caritabile, nu
doar pentru ca sunt religiosi, ci pentru ca fac parte dintr-o
comunitate. O biserica nu se formeaza peste noapte. Are un pastor
care se ocupa de bunastarea congregatiei, si se ingrijeste ca
fiecare membru al congregatiei sa aibe hrana si un acoperis. ..
Liderii determina cultura, ne inspira, ne dau ce ne trebuie, si ne
ingrijesc." ("People who go to church are more likely to vounteer
and give to charity - not just because they're religios, but
because they're part of a community. A church doesn't just come
together. It has a pastor who cares for the well-being of their
congregation, makes sure they have food and shelter. ... Leaders
set the culture, inspire us, give us a sefety net, and look out for
us".)
Comentariul lui Zuckenberg e interesant pentru ca
capteaza esenta crestinismului in dimensiunea lui ne-teologica:
crestinii constituie un factor pozitiv si decisiv la bunastarea
umanitatii iar ceea ce ii face buni este religiozitatea lor.
Crestinismul e un sablon dupa care Zuckenberg vrea sa formeze, in
cuvintele lui, o lume mai integrata, coeziva, o forta constructiva
pentru pace si armonie intre oamenii planetei. De fapt, in iunie
Facebook a anuntat un nou motto ("mission statement") al companiei:
"give people the power to build community and bring the world
closer together" ("sa dam oamenilor puterea de a construi o
comunitate si a aduce oamenii mai aproape unii de altii"). Oare ce
vrea sa insemne asta?
Dupa chipul si asemanarea lui
Facebook
Nu suntem naivi sa credem ca Facebook se va transforma
vreodata intr-o religie. Cel putin nu intr-o religie de genul
religiilor traditionale care pretind credinta intr-o divinitate,
intr-o Fiinta Suprema si o cale spre numurire cu rasplata, fie spre
bine fie spre rau, pentru viata traita aici pe pamint. Dar ce e
cert este ca exista o posibilitate reala ca Facebook sa genereze
ceea ce sociologul german Max Weber numea, acum mai bine de o suta
de ani, o religie civila ("civil religion"). Conceptul nu e tocmai
original lui Weber pentru ca intr-o forma mai nuantata il aflam
deja la Jean Jaques Rousseau. El denota un mod de gandire, o
credinta ne-religioasa comuna unei natiuni ori grup de persoane
privind un subiect aparte. Un exemplu usor de inteles pentru
europeni sunt "valorile europene" cu care elita europeana incearca
sa ne indoctrineze, ori sloganul curent al americanilor "make
America great again"!, ori a lui Macron "Franta primeaza"! Religia
civila e sprijinta de ritualuri distincte, simboluri specifice,
embleme, ceremonii patriotice, zile sacre.
You are the product!
Intelegm ca multi dintre cei care citesc aceste rinduri
sunt sceptici. Si e de inteles. Dar ne-a atras atentia un articol
extrem de bine scris si documentat, publicat in London
Review of Books in vara, cu titlui You Are the
Product! ("Tu esti marfa") [Articolul:
https://www.lrb.co.uk/v39/n16/john-lanchester/you-are-the-product]
In cele 20 de pagini ale articolului, autorul, John Lanchester,
face recenzia a trei carti publicate doar anul acesta care ne
atentioneaza ca noi, oamenii de rind, ne pierdem individualitatea
si chiar umanitatea, esenta noastra fiind determinata tot mai mult
de gigantii mediei sociale din zilele noastre: Facebook, Google si
Amazon. Este de fapt un process in care participa aproape o treime
din populatia planetei si fiecare persoana care citeste aceste
randuri. Fiecare click pe care il facem este o urma (dira)
electronica pe care o lasam in urma, infipa in lumea virtuala care
va ramine acolo fara sanse ca ea sa fie stearsa vreodata. Aceste
urme electronice ne sunt colectate ("harvested") de gigantii mediei
sociale si sunt vandute contra cost altor giganti care cauta sa ne
ademeneasca cu mesajele ori prudusele lor. In sensul acesta, titlul
articolului lui John Lanchester, You Are the
Product ("Tu esti marfa"!) are sens.
E suficient sa citam doar titlul uneia dintre carti
pentru a ne da seama cu ce ne confruntam. E cartea lui Tim
Vu, The Attention Merchants:
From the Daily Newspaper to Social Media, How Our Time
and Attention Is Harvested and Sold ("Negustorii
atentiei - de la cotidiene la media sociala - cum ni se culeg si ni
se vind atentia si timpul")
Expansiunea influentei lui Facebook poate fi chiar
alarmanta. Acum cinci ani, in octombrie 2012, Facebook a ajuns la 1
miliard de conturi active, si numarul s-a dublat in doar cinci ani.
In 2012, 55% din persoanele cu conturi de Facebook isi accesau
contul zinic, iar dupa 5 ani procentul a crescut la 66%. Google are
1,5 miliarde de aderenti. WhatsApp si Messenger au 1,2 miliarde de
abonati fiecare, iar Instagram 700 de milioane. Dar toate aceste
trei aplicatii sunt proprietatea lui Facebook. Venitul anual global
a lui Facebook si al companiilor ei este de $445 miliarde. Punctul
de saturatie, insa, ramine sa fie atins, in lume fiind 3,5 miliarde
de persoane cu acces la internet.
Inspiratie crestina?
Esenta afacerilor lui Facebook e captarea si
comercializarea atentiei noastre. Asemenea panourilor publicitare
din Parisul Secolului XIX. Inspiratia franceza, insa, nu e doar in
lumea publicitara ci si in lumea inventata de Zuckenberg. Si,
curios lucru, influenta franceza la rindul ei e de inspiratie
crestina, unul din filosofii influenti din spatele intregului
concept de Facebook fiind Rene Girard, un filosof
crestin francez emigrat in Statele Unite. Cea mai influenta carte a
lui Girard a fost Things Hidden since the Foundation of
the World ("Lucruri ascunse de la crearea lumii").
Ideea ei fundamentala este ca fiinta umana nu este de fel autonoma
si, din aceasta cauza, nu poate sa-si creeze un set valoric al ei.
De aceea, ea copiaza, imiteaza valorile altora, in cazul
crestinilor valorile transmise lor din generatie in generatie si
revelate lor original de Divinitate. Trasatura aceasta definitorie
a omului de a imita pe cel de linga el e aplicata perfect, zice
Timothy Vuin cartea lui, de Facebook: "vreau sa
imit pe vecinul, vreau sa fiu ca vecinul".
Si tocmai aici e relevanta lui Facebook. Facebook ne
urmareste 24 de ore din 24, stie ce ne intereseaza, ce valori
poftim, si ne directioneaza interesele spre companii care stiu sa
ne satisfaca poftele si doleantele, fie ele cit de frivole, bune
ori rele. De accea, de exemplu, zice Vu, daca facem un Google
search pentru a afla costul unui zbor de la New York la Sao Paolo,
in citeva secunde ne apar pe ecran, fara sa solicitam ori sa voim,
informatii privind hoteluri in Sao Paolo, inchirieri de masini,
orarele evenimentlor sportive pe durata sederii in Sao Paolo, etc.
De ce? Pentru ca instantaneu Facebook vinde atentia noastra si
interesele noastre unor companii care sunt interesate in atentia si
interesele noastre. Asta explica de ce avem acces la Facebook
gratuit. Asta explica si titlul articolului lui Lanchester,
You Are the Product, pentru ca Facebook
ne transforma in comoditati, in marfuri, in produse care se vind si
se cumpara. De fapt, ne aminteste Tim Vu, fiecare dintre noi care
avem cont de Facebook muncim pentru Facebook, contribuim la
monetizarea acestei gigante firme globale.
Si asta e o veste rea pentru mass media traditionala
care e pe cale de disparitie. Mass media traditionala costa mult si
reclamele se transmit mai repede si masiv pe Facebook decit prin
intermediul cotidienelor traditionale. De exemplu, pe parcursul
campaniei prezidentiale din 2016 din Statele Unite, Facebook a
cunoscut o activitate mai sustinuta si un trafic de idei si
dezbateri mai intens decit marile cotidiene americane adunate la un
loc: New York Times, Washington Post, Huffington Post, NBC News,
etc. De fapt, New York Times a facut un studiu conform caruia in
2014 aderentii lui Facebook au stat pe Facebook, la nivel colectiv,
echivalentul a 39.757 de ani zilnic! La fel si publicatia britanica
The Guardian care in 2016 lamenta ca anual Facebook "fura" 27 de
milioane de dolari din venitul ziarului prin reclame
alternative.
O masina care face bani pe seama
noastra
Facebook a devenit o masina producatoare de bani.
Achizitionarile noastre online facute cu o carte de credit sunt
cunoscute lui Facebook, care la rindul ei vinde informatiile
noastre privind ce cumparam companiilor care le fabrica - in
schimbul unor bani. Si mai mult, Facebook stie instantaneu unde
locuim, in care zona a lumii, ce numar de telefon avem, care e
venitul pe cap de locuitor al cartierului in care locuim, ce
cumpara oamenii din cartierul nostru, etc. Aceste informatii sunt
vandute altor companii care ne trimit reclame menite sa ne
ademeneasca sa cumparam si sa consumam. Algoritmele lui Facebook
care capteaza si transmit aceste informatii sunt atit de
sofisticate incit, cunoscind venitul pe cap de locuitor din zona de
unde sa incearca achizitionarea de bunuri, da, de exemplu, preturi
la bilete de avion mai ridicate in cartierele bogate decit in cele
mai sarace. E clar ca Facebook e cea mai mare camera de luat vederi
din lume. Are lentile globale si inregistreaza instantaneu vietile
a 2 miliarde de oameni, continuu, fara incetare. Ne urmareste
gusturile, miscarile si interesele intr-o masura pina acuma
nemaicunoscuta in istoria omenirii. Are acces si la mintilor
noastre cu scopul de a ni le influenta si directiona spre
consumerism si monetizarea institutiei.
Ingrijorator, nu? Ne gandim ca doar Dumnezeu stie
fiecare pas pe care il facem, fiecare click pe care il facem, la ce
ne uitam online, ce ginduri avem, ce intentii avem si este cu un
pas inaintea noastra. Se pare ca si Facebook e implicat in viata
noastra intr-o masura similara si poseda cunostinte similare. Este
un sistem care oricind ne poate transforma intr-o religie civila,
fie ca vrem fie ca nu.
Sursa:
ALIANTA FAMILIILOR DIN
ROMANIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti
Tel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti
Tel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro