"Nu te lăsa!" este titlul ultimului meu roman, apărut în luna
iulie 2018 la Editura Caiete Silvane din Zalău. Postez mai jos
prefaţa cărţii scrisă de profesorul Eugen Velican.
PREFAŢĂ
Artemiu Vanca îşi rotunjeşte creaţia literară cu o nouă carte,
„Nu te lăsa!”, aparţinând romanului tradiţional sau doric - aşa cum
îl defineşte Nicolae Manolescu -, cu un narator omniscient,
omniprezent şi omnipotent. Faptele sunt preferate psihologiei,
epicul domină analiza, personajele sunt luptători, nu contemplativi
ca în romanul ionic. Este dincolo de orice îndoială că autorul
valorifică experienţa sa de viaţă, ceea ce ne îndrituieşte să-i
considerăm romanul ca pe unul al autenticităţii dar şi al
experimentalismului, concept propus de Petru Comarnescu, în
perioada interbelică, având ca model proza lui Mircea Eliade.
Autorul se foloseşte şi de reflectori şi colaje, specifice
romanului ionic, dar şi de împrumuturi de personaje, ceea ce ar
putea fi considerată o inovaţie.
Acţiunea romanului se petrece în perioada obsedantului deceniu
în Bucureşti. Cornel Straja, un alter ego al autorului,
deuteragonistul din „Poate îngerii”, romanul anterior al lui
Artemiu Vanca, devine protagonist. După o nereuşită la examenul de
admitere la Politehnică, în 1954, din pricina căreia a suferit
mult, el se angajează la o mare uzină bucureşteană. Imediat după
angajare, vizitează uzina, pe care autorul o prezintă cu vocaţia
unui reporter. Elementul cognitiv este dublat de cel afectiv, ceea
ce reprezintă însăşi esenţa artei.
Oamenii pe care îi va cunoaşte sunt de o mare diversitate.
Unul dintre ei este subinginerul Ionescu, alias Papá, şeful lui
direct. Între cei doi se conturează, încă din primele pagini,
cuplul maestru-ucenic prelungit chiar şi după pensionarea
maestrului. Atunci când, descurajat de eşecul suferit, pe Cornel îl
bătea gândul să o ia pe altă cale în viaţă, îl sfătuieşte să nu
renunţe la intenţia iniţială de a se faceinginer, laudă această
profesie şi-i dă ca exemple pe părinţii uzinei, pe Patron şi pe
Henry Hogaş.
Află de la Papá, unul dintre reflectori, că Patronul fusese un
om cum rar se nasc pe aceste meleaguri. Absolvise Politehnica la
Karlsruhe, una din cele mai bune şcoli din Germania, unde se
dovedise un student strălucit. Fusese născut nu doar să conducă, ci
şi să construiască din nimic. A cumpărat din Germania o fabrică de
locomotive căreia i-a adăugat un laminor de ţevi şi secţii de
muniţii şi maşini de luptă. Până în 1944, ea ajunsese cea mai mare
uzină din România. Remarcabile au fost şi construcţiile lui pe plan
social şi cultural: cantina, căminul, clădirea liceului, un spital,
sediul Asociaţiei Generale a Inginerilor din România. A ajutat
Societatea Scriitorilor Români, a sprijinit editarea „Enciclopediei
României”; a acordat burse de studii. A fost un manager fără egal,
nevoit, în 1948, să fugă în America pentru a-şi salva libertatea şi
chiar viaţa. „Cine a fost el şi cine ne conduce acum! Pe Putină ar
trebui să-l ardă la fund scaunul pe care a stat Patronul”, conchide
Papá. Putină era un fost strungar, devenit director.
Henry Hogaş era o personalitate a Uzinei, veritabilă legendă
vie a acesteia, proiectantul şef al ei în perioadaîn care se
petrece acţiunea. A fost colaborator apropiat al Patronului, cu
studii temeinice în Germania, de serviciile căruia comuniştii nu se
putuseră lipsi.
După ce inginerul Silviu Mănescu, aflat într-o delegaţie în
Elveţia,a rămas acolo, ca o măsură de prevedere conducerea
comunistă a Uzineil-a pensionat pe Papá, iar pe Henry Hogaş l-a
trecut într-o funcţie inferioară. În locul lui Papá a fost numit
delatorul Fulga, ulterior arestat fiindcă fusese legionar şi
participase la Rebeliunea din 1941.Cât de potrivită este epigrama
lui Păstorel Teodoreanu pentru a satiriza o stare de lucruri mai
generală: „Căpitane nu fi trist/ Garda merge înainte/ Prin partidul
comunist.”
Romancierul apelează şi la un reflector originar din Senegal,
coleg de cameră cu Aurel Gordan, consăteanul lui Cornel, student la
Medicină. Tehnica utilizată ne duce cu gândul la „Scrisori persane”
de Montescquieu, unde străinii devin simboluri ale obiectivităţii.
Senegalezul, dezamăgit de ceea ce se întâmplă la noi, intenţionează
să se întoarcă acasă. Nivelul de trai scăzut, situaţia politică şi
economică precară, lipsa democraţiei, prezenţa trupelor sovietice
confereau României acelaşi statut ca al Senegalului, adică de
colonie. În timpul periplului său prin uzină, Cornel are ocazia să
observe secţii cu condiţii grele de muncă, cum ar fi Forja Mare,
Turnătoria şi Oţelăria, care-l duc cu gândul la Iad. Atmosfera din
ele era dominată de praf amestecat cu gaze, zgomot asurzitor,
trepidaţii, căldură de nesuportat. Infernul dantesc ar putea fi mai
confortabil decât munca acolo, remarcă el.
Că Artemiu Vanca este un prodigioscreator de personaje o
dovedeşte modul în care prind contur Cornel, Nicolae, Flavia, Ioana
etc.
Fiul de preot, Nicolae Dragu, aspirant la calitatea de
scriitor, cu dosarul respins la facultate pe motiv de origine
socială „nesănătoasă”lucrează în uzină o vreme sudor, apoi
strungar. El este unul dintre personajele principale ale
cărţii,pentru construcţia căruia autorul l-a luat ca model pe
scriitorul Nicolae Breban şi de la care împrumută, pentru eroul
său, mai multe date biografice. Pe un perete al camerei sale,
atârna o foaie de hârtie pe care era scris cu litere mari: „Nu te
lăsa!” La această deviză de viaţă vor adera Cornel şi alţi eroi ai
cărţii, cramponându-se de ea cu încăpăţânare. Temperamentul de
luptător îl va ajuta pe Nicolae să intre la facultate şi să devină
un prozator celebru, iar pe ceilalţi să lupte pentru a-şi atinge şi
ei ţelurile pe care şi le-au propus. Nicolae îl convinge pe Cornel
că nu orice eşec în viaţă e o catastrofă şi că n-ar trebui să ia în
tragic cel pe care-l suferise el. Nicolae va fi pentru el un
adevărat catalizator, ajutându-l cu îndemnurile sale să depăşească
mai multe obstacole şi să ajungă student la Politehnica din
Bucureşti. Cum Cornel era pasionat de literatură şi din
străfundurile fiinţei sale simţea chemarea să devină scriitor,
între el şi Nicolae au loc câteva discuţii pe teme literare, atât
generale cât şi referitoare la viaţa literară din perioada aceea.
De la el a aflat şi că oricine poate deveni scriitor, dar nu şi
unul mare; pentru a fi mare, e nevoie de talent, trebuie să fii
inteligent şi cult, să ai imaginaţie, să posezi ştiinţa de a crea
personaje şi situaţii; să-ţi placă să scrii mai mult decât orice
altceva şi să stăpâneşti arta de a povesti.
Printre cei care au aderat la deviza „Nu te lăsa!” s-au
numărat Flavia şi Ioana. Flavia este construită după modelul
Francisca din romanul omonim al lui Nicolae Breban, a cărei acţiune
se petrece în aceeaşi uzină şi aproximativ în aceeaşi perioadă cu a
celui de faţă. Senzualitatea catifelată a ei, o anume nobleţe a
acesteia constituie motive de atracţie pentru bărbaţi. Nicolae este
unul dintre pretendenţii fără succes la inima fetei, dar va face
din ea eroina primului său roman. O inexplicabilă apropiere va avea
loc între Flavia şi Chilman, personaj preluat din acelaşi roman al
lui Breban, modificat pe ici-colo şi el, despre care Cornel afirmă
că este„singurul comunist integru pe care l-a cunoscut”.
Expresia feminităţii desăvârşite rămâne însă Ioana. Căldura ei
iradiantă, puritatea, extraordinara vitalitate îl vor face pe
Cornel să se îndrăgostească de ea. Asemenea marilor iubiri, nici a
lui Cornel şi a Ioanei nu se va împlini din cauza unui accident
tragic, în care fata moare, alături de părinţii săi adoptivi.
Totuşi, iubirea lor rămâne un episod însorit în nişte vremuri
predominant înnourate.
Pagini străbătute de lirism sunt şi cele în care
esteprezentată vizita de trei zile a mamei lui Cornel la Bucureşti.
Fiul ei îşi ia liber pentru a o conduce ca un veritabil ghid prin
capitală, un bun prilej pentru el de a-şi mărturisi nu doar
iubirea, ci şi admiraţia faţă de mama sa, şi unul de-a comenta
interesant şiadesea acid cele văzute.
Conflictul între Cornel şi directorul uzinei se soldează cu
arestarea lui, apoi cu desfacerea contractului său de muncă şi
angajarea sa la o filatură de bumbac, urmate de eşecul trecerii lui
de la cursurile fără frecvenţă a Politehnicii Bucureştene la cele
de zi. Deznădăjduit, Cornel îşi încearcă alinarea în braţele unor
femei, alunecând pe o pantă periculoasă, vecină cu
imoralitatea.
Emoţionantă este revenirea lui Cornel în Ardeal, în satul unde
locuiau părinţii, unul aproape idilic, înconjurat de dealuri cu vii
şi păduri,unde, deşi majoritatea locuitorilor erau unguri, între ei
şi români nu existau neînţelegeri, iar şcoala unde preda mama
seafla la marginea localităţii într-o fostă casă boierească. Între
Cornel şi părinţii lui au loc discuţii diverse dar şi unele
moralizatoare menite să-l readucă pe drumul cel bun. Reuşesc să-l
convingă, însă prea târziu:Cornel este înjunghiat de un
consătean,împreună cu care aspira la farmecele aceleiaşi unguroaice
din sat, şi ajunge să se zbată între viaţă şi moarte.
Romancierul consemnează şi principalele evenimente sociale şi
culturale care s-au derulat de-a lungul obsedantului deceniu:
împovărătorul plan cincinal, defilarea de 1 Mai, Vizita lui Nichita
Hruşciov la Bucureşti, mişcarea revoluţionară din Ungaria,
acordarea Premiului Nobel lui Hemingwai, a Premiilor de Stat,
apariţia romanelor „Străinul” de Titus Popovici şi „Moromeţii” de
Marin Preda, sărbătorirea a 75 de ani de la naşterea lui Mihail
Sadoveanu, înlocuirea la catedra de literatură de la Universitatea
Bucureşti a lui George Călinescu cuIon Vitner, moartea lui George
Enescu şi a lui Nicolae Labiş.
Fireşte că nu marcarea acestor evenimente este interesantă,
cât mai ales aprecierile asupra lor, semnificaţia care li se
atribuie, faptul că anumite întâmplări au marcat destinul unor
tineri. Estecazul lui Auraş-Aurel Gordan , un student eminent şi o
persoană credincioasă, întemniţat de comunişti. Este de menţionat
aprinsa discuţie pe teme religioase care a avut loc între el şi
Nicolae.
Artemiu Vancase conformează tradiţiei oferind cititorilor săi
un roman doric onorabil. Utilizarea inspirată a mottourilor, care
ţin loc de titluri de capitole, şi atât de adecvată a epigramelor,
menite să amplifice filonul satiric, sunt noutăţi careţin de
dorinţa de a reforma un roman care şi-a dovedit vitalitatea. Tot o
noutate este şi împrumutarea unor personaje, pe care autorul le
modifică puţin şi le pune în situaţia să-l întâlnească pe primul
lor autor, devenit unul dintre eroii principali ai cărţii.
Prof. Eugen Velican