RECENZIE DE CARTE -
PIATA DE SEX SI DEZUMANIZAREA FIINTEI
UMANE
Exista o piata a animalelor, a produselor alimentare, a
materialelor de constructie, printre multe altele. Dar o piata a
sexului? Ne-am gandit vreodata la asta? O piata unde se vinde si se
cumpara sex. Relatii sexuale contra cost. Daca va ganditi la
prostitutie va inselati. E vorba de noua revolutie sexuala care
bintuie printre tinerii americani intre 24 si 34 de ani si tine de
casatorie. Aceasta e probabil cea mai importanta revelatie care o
aflam din cartea tocmai iesita de sub tipar a sociologului
american, profesor de sociologie la Universitatea din Texas
(Austin), catolicul Mark Regnerus.
Mark Regnerus e bine cunoscut publicului din Romania
datorita comentariilor noastre si a materialelor lui care le-am
publicat deseori in buletinele de informare AFR de marti. Regenerus
e crestin practicant, adept al valorilor crestine, si unul din cei
mai respectati sociologi contemporani privind evolutia valorilor,
sexualitatea, si familia in general. E cunoscut in principal pentru
studiile lui numeroase si profunde privind impactul casatoriilor
unisex asupra copiilor. Deja am publicat citeva comentarii pe
marginea studiilor lui, toate confirmind ceea ce e evident:
casatoriile homosexuale au un impact profund negativ asupra
copiilor.
De data asta Mark Regnerus revine in publicistica cu o
carte, nu un studiu. O carte care nu dezamageste. Ne-am obisnuit sa
vedem in studiile lui Regnerus o documentatie de rigoare.
Documentatia care sprijina teoriile principale din noua lui carte
tocmai publicata e la inaltime si de o rigoare aparte. Ideile
fundamentala ale cartii sunt usor de dibuit chiar din start, din
titlul cartii: Cheap Sex: The Transformation of Men,
Marriage, and Monogamy (Sexul ieftin:
transformarea barbatilor, a casatoriei si a
monogamiei).
Idea fundamentala a lui Regnerus este ca revolutia
sexuala a comodificat sexul, l-a transformat intr-un produs care se
vinde si se cumpara. Sexul a devenit atit de accesibil si
ieftin astazi, incit putem vorbi de existenta unei adevarate piete
a sexului. Trei parghii ori aspecte tehnologice au generat
aparitia acestei piete: pornografia, contraceptivele si serviciile
de dating online.Conform studiilor lui Regnerus, atit barbatii cit
si femeile isi fac bine calculele inainte de a se lansa pe piata
sexului. Femeile cauta barbati cu bani ori refuza barbatilor
relatii sexuale doar daca li se promite ceva in schimb. Iar
barbatii cauta femei care nu sunt interesate in a aduce pe lume
copii ci de a fi dispuse sa intretina relatii sexuale. Piata asta a
sexului isi are principiile ei. Din fericire pentru femei, zice
Regnerus, exista o cerinta mai mare pentru femei din partea
barbatilor decit a barbatilor din partea femeilor. Ceea ce duce la
o consecinta evidenta: femeile isi negociaza disponibiliatea de a
intretine relatii sexuale cu barbatii. Iar barbatii care nu pot
plati pretul recurg la pornografie. Asta e tabolul familiei
generatiei tinere americane intre 24 si 34 de ani.
Recomandam cartea lui Regnerus tuturor celor interesati
de subiect. Nu stim de nici o alta carte care si-a propus, si a
reusit, sa protretizeze atit de profund si documentat declinul
familiei si casatoriei in lumea occidentala transformind casatoria
intr-un contract fondat pe sex. Am ales, insa, ca in loc ca noi sa
facem recenzia cartii Cheap Sex, sa traducem in
romaneste o recenzie a cartii deja facuta de un profesor de drept
american, Helen Alvare’, care si ea impartaseste concluziile si
observatiile lui Regnerus. Traducerea a fost facuta de
ParinteleEmil Ember, AFR Baia Mare. Ii multumim.
Versiunea in engleza a recenziei o puteti citi aici:
https://ifstudies.org/blog/mapping-the-new-mating-market-a-review-of-cheap-sex
Cartografierea noii piete de imperechere: O
recenzie la Cheap Sex
Sociologul Mark Regnerus in noua sa carte, Sex
ieftin: transformarea barbatilor, a casatoriei si a monogamiei
traseaza cu grija o harta a preferintelor si practicilor sexuale
printre americanii cu varstele intre 25 si 34 de ani. Pentru acest
demers, autorul a folosit baze de date recunoscute, cercetari si
studii sau istorii personale colectate de la cercetatori renumiti,
pe aceasta tema.
In zilele noastre, sunt nenumarate eforturi pentru a
intelege sau a aborda variatele fenomene observate pe teritoriul
activitatii sexuale, casatoriei si a paternitatii. Multi dintre noi
sunt deranjati de aceste trenduri noi, in vreme ce altii le
incuviinteaza, pretinzand doar un bun control pentru a pazi
alegerea personala in materie de sex si a evita ranirea. Aceste
practici include: declinul „intalnirilor”, mai mult sex ocazional,
cresterea concubinajului, amanarea casatoriei, un numar mare de
copii crescuti in afara casatoriei si o mare rata de consum
pornografic. Cartea lui Regnerus trebuie citita indiferent daca
doar ne temem de aceasta evolutie sau doar dorim un mai bun control
pentru a ocroti libertatea.
Mai departe, importanta aceste carti este intarita de
remarcabilul fapt ca primul „girant” al ei este Anthony
Giddens, cel mai renumit sociolog al secolului XX, si
autorul reperului Transformarea intimitatii. Regnerus se
bazeaza pe capodopera lui Giddens, care in 1992 descria profetic
aparitia unor relatii sexuale alterate intr-o lume unde sexul este
disociat de finalitatea sa procreativa. In acelasi timp,
documentele lui Regnerus acorda o atentie deosebita consecintelor
negative din prezent si viitor ale acestui nou stil de viata
sexuala.
Sexul se ieftineste
In Sex ieftin, ipoteza lui Regnerus este ca
actul sexual a devenit mai „ieftin”: „mult mai accesibil la nivel
mondial, la un pret mai mic decat a fost vreodata in istoria
umanitatii”, pentru ca (prin contraceptie sau avort), raportul
sexual devine infertil sau sarcina poate fi curmata inainte de
nastere. Mai mult, barbatii nu mai trebuie sa peteasca atat pentru
a face sex si sexul solitar – masturbarea – „este acum, prin
folosirea pornografiei digitale, capabila sa mimeze sexul in cuplu
mai realist decat inainte”. Autorul evidentiaza trei factori de
progres tehnologic care au facilitat sexul ieftin: contraceptia,
pornografia si intalnirile online (care fac dobandirea de sex
ieftin mai „eficienta”). El concluzioneaza ca sexul ieftin „inunda
piata” si are „o influenta profunda asupra modului in care
americanii, barbati si femei, relationeaza intre ei, care se
rasfrange asupra altor domenii”.
Aceasta ipoteza, in schimb, depinde de pretentia ca
barbatii si femeile se angajeaza sa isi „schimbe” comportamentul
privind sexul. Autorul documenteaza din plin aceasta ipoteza,
aratand ca barbatii si femeile au preferinte si limite diferite in
materie de sex, in medie, barbatii dorind mai mult sex decat
femeile. Un exemplu pe care il da este ca femeile nu platesc
niciodata barbatii pentru sex. Femeile au ceea ce barbatii isi
doresc in acest domeniu si de aceea sunt „portarii” sexului ;
intr-o relatie consimtita, sexul se petrece, atunci cand femeia
decide ca este momentul. Inainte vreme, cand femeile depindeau de
situatia economica a barbatilor, acestea in general tindeau sa
pastreze sexul pentru a asigura fidelitatea si casatoria. Azi, cand
femeile ocupa 50% din piata muncii si peste 50% sunt absolvente de
studii medii, nu mai exista motive pentru a amana sexul. Pur si
simplu sexul devine „mai putin important”. De fapt, deoarece
femeile sunt mai putin rare in „comertul pentru sex”, ele pot
pretinde un „pret” mai mare si sa se simta mai dorite si mai
apreciate – cel putin pentru un scurt timp. De asemenea, ele percep
din ce in ce mai mult ca daca vor o relatie de lunga durata si
eventual sa sa se casatoreasca este mai bine sa consimta la a avea
raporturi sexuale pentru a incepe acest demers. In „comertul
mariajului”, barbatii sunt mai rari, mai ales pentru ca ei nu sunt
constransi de perioada fertilitatii ca si femeile.
Contraceptive, pornografie, dating
online
Apoi, Regnerus examineaza relatiile intre contraceptie,
pornografie, intalnirile online si comertul modern de imperechere.
El explica cum contraceptia separa raportul sexual de gandul la
casatorie. Din cauza diferentelor sexuale, aceasta inseamna ca sunt
mai multe femei in partea celor pentru casatorie si mai multi
barbati in cea pentru sex. Aceste cifre inseamna raritatea femeilor
in prima tabara si cea a barbatilor in cea de-a doua tabara, ceea
ce afecteaza „preturile”.
Privind pornografia, Regnerus
subliniaza ca intr-o era digitala cu ecrane plate si sunet
ambiental pornografia face sa dispara decalajul intre raportul
sexual real si cel fals. Pornografia este de obicei insotita de
masturbare, in special la barbati, care este extrema sexului
ieftin. Autorul estimeaza ca pornografia este responsabila pentru
retragerea a 9 pana la 15% de barbati de pe piata imperecherii si a
mariajului, procentaj in crestere. Unii barbati inlocuiesc
pornografia cu raportul sexual real si unii se simt nepregatiti sau
nedemni pentru casatorie din cauza dependentei de pornografie.
Femeile pot de asemenea sa refuze parteneriatul cu barbati care
folosesc pornografia.
Regnerus identifica aspectul cel mai important al
intalnirilor onlineeste ca au capacitat oamenii sa
aleaga mai eficient printre optiunile sexuale si
romantice. Practic, a devenit „un sistem foarte eficient de livrare
a sexului ieftin… Este ca un platou de oameni”. In consecinta,
descurajeaza investirea intr-un partener care pare imperfect, si
incurajeaza parteneriatele bazate pe sex, care se suprapun,
pastrand deschise optiunile.
Victimele - copiii
Unele victime si consecinte ale sexului ieftin sunt
familiare mentalitatii publice: 1) femei care vor sa se
casatoreasca mai devreme, 2) copii – pentru ca stabilitatea
parteneriatului parintilor este indeaproape asociat cu inflorirea
pe termen lung si 3) mariajul in masura in care este asociat cu
bunurile economice, emotionale si sociale variate. Ipotezele despre
efectele secundare posibile lansate de Regnerus vor fi si mai
controversate, pentru care ofera indicatii empirie si o analiza
atenta. Aceste efecte posibile includ: posibilitatea ca piata de
imperechere dificila sa determine din ce in ce mai multe femei sa
incerce parteneriatele unisex; o mai scazuta preocupare in randul
barbatilor pentru o mai buna educatie si pentru locuri de munca; si
reducerea afilierii religioase. Atat aici cat si in descrierea noii
piete de imperechiere, autorul este atent sa arate beneficiile pe
care unii le percep atat in practica sexului ieftin cat si in
efectele lui posibile.
Iar pentru viitor? Regnerus sugereaza ca sexul va fi in
continuare perceput ca foarte legat de fericirea omului si de
libertate, si probabil va deveni si „mai ieftin”. El crede ca
mariajul va scadea si poliamoria, nu poligamia, va creste. Totusi
autorul nu crede ca eforturile teoriei genului privind schimbul
sexual din barbat in femeie si vice versa vor reusi. El insista ca
acestea sunt adanc intiparite in natura omului, si nu sunt
nicidecum artificii culturale.
Viitorul pietei de sex
Pentru cei fericiti cu noua piata de imperechere,
Regnerus are vesti bune: „nu va temeti, noile realitati relationale
nu dispar”. Pentru religii si reformatori care spera sa creasca
pretul sexului, vestile sunt dificile. In timp ce credinciosii
practicanti evita sexul ieftin, ei sunt departe de unitate in
aderarea lor la invataturile relgioase. Bisericile crestine,
pretinde autorul (bazandu-se in parte pe lucrarea sociologului
Andrez Cherlin) sufera din cauza lipsei de cateheza, a tendintei
catre un individualism terapeutic expresiv si un nou accent pe
sprijinul impotriva membrilor provocatori. Si astfel este putin
probabil sa fie inlaturat valul sexului ieftin.
Mai mult, argumenteaza autorul, femeile – „portarii”
sexuali – se simt prizoniere ale unei dileme clasice, in care
motivarea lor individuala de a respinge sexul ieftin este foarte
slabita. Nu au mijloacele necesare pentru a forma un acord unitar
despre cum sa creasca pretul sexului pentru a-si satisface
preferintele mai des.
Pornografia si intalnirile online nu dau semne ca ar
disparea. Si mai recent standardele personale pentru a contracta o
casatorie – incluzand standarde mai inalte pentru venituri si
pentru compatibilitatea emotionala si sexuala – sunt tinute pe
scara larga.
Ganduri finale
Este foarte dificil sa critici harta lui Regnerus sau
declaratiile sale atente privind trendurile viitoare. Pentru cei
care spera sa limiteze sexul ieftin si efectele sale negative,
cartea este o rama pentru actiunea viitoare. Religia – pe
care autorul o identifica drept ultima institutie capabila sa lupte
impotriva sexului ieftin – trebuie sa accepte realitatile
relationale cu care se confrunta membrii bisericii si sa le
vorbeasca mai franc si mai direct.
- Femeile care se opun sexului ieftin vor trebui sa gaseasca o cale de a coopera una cu cealalta si sa iasa la tribuna mai des.
- Barbatii – avantajati pe timp scurt de sexul ieftin, dar dezavantajati de-a lungul timpului – vor trebui sa isi adapteze comportamentul.
- Avocatii pentru copii – a caror structura familiala este de obicei stabilita in momentul actului sexual – vor trebui sa gaseasca o cale pentru a repune la loc gandirea centrata pe copil in mentalitatea despre sex.
- Legiuitorii din societatea pietei libere vor trebui sa faureasca un demers acceptabil si constitutional pentru a limita pornografia si sa reformeze educatia sexuala si programele de contraceptie pentru a furniza un consimtamant informat.
- Fiecare din aceste sarcini este mare si descurajanta.
Regnerus concluzioneaza acceptand ca nu toata lumea va
fi de acord ca sexul ieftin inseamna ca „unele lucruri importante
au fost pierdute sau se indeparteaza”. Dar spera ca „toti putem fi
de acord in privinta a ceea ce se intampla in viata omului din
punct de vedere social si sexual”. Aceasta carte este cea mai
importanta incercare de a descrie fenomenul sexului ieftin in
societatea americana si de aceea cadrul pentru orice cale
viitoare.
Sursa:
ALIANTA FAMILIILOR DIN
ROMANIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti
Tel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti
Tel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro
14 septembrie 2017