În acest text vom căuta să înțelegem modul în care au evoluat
politicile statului vizavi de persoanele fără adăpost (printre alte
categorii de persoane vulnerabile) în Republica Moldova, pe
parcursul ultimului deceniu. Articolul se focalizează pe un studiu
de caz: Centrul pentru persoane fără adăpost din Chișinău (titlu
generic), singura instituție publică din municipiu destinată
acestei categorii de persoane. Această instituție întruchipează, la
scară redusă, evoluția recentă a politicilor statului față de
persoanele fără adăpost. Centrul rezumă o abordare binară a
statului în raport cu persoanele marginale și marginalizate, în
acest caz persoanele fără adăpost. Pe de o parte, Centrul (și, la
scară mare, statul) își asumă misiunea de a acorda beneficiarilor
săi asistență socială, medicală și condiții decente de trai, ceea
ce reprezintă „mîna stîngă” a instituțiilor statului[1]. Funcțiile
acestei abordări asistențiale („materne”) sînt de altfel ocupate de
angajate femei. Pe de altă parte, un anumit număr de angajați
bărbați ai Centrului (în special directorul și administratorii de
noapte) concretizează abordarea „forte” a instituției – și „mîna
dreaptă” („paternă”) a statului –, impunînd disciplina și veghind
la respectarea ei. Nu este întîmplător în acest sens că majoritatea
cvasi-absolută a angajaților masculini sînt foști colaboratori ai
poliției.
Această abordare binară a instituției și a statului față de
acest grup de persoane marginalizate, între alte grupuri,
corespunde unei duble funcționalități a sistemului de servicii
publice cu privire la grupurile de „proscriși sociali” și anume, în
termenii lui Bauman, de „reciclare” și de „înlăturare”[2]. Funcția
de „reciclare” (a „deșeurilor umane”) este înțeleasă de către
personalul instituției (și al altor instituții specializate ale
statului) ca o abordare individualizată, în care statutul de
„persoană fără adăpost” este văzut ca o consecință aproape
exclusivă a unui proces individual de degradare morală și socială
în urma unor diverse vicii personale (alcoolism, lenevie, devianță,
crimă etc.). Prin urmare, „reciclarea” beneficiarilor instituției
este aplicată printr-o abordare exclusiv individualizată, medicală
și/sau psiho-socială, nu ca un fenomen sistemic (printr-o abordare,
de exemplu, a mecanismelor sociale și economice de „producere” a
marginalității[3]).
Acest text se sprijină pe rezultatele preliminare ale unei
cercetări mai ample, realizată pe două planuri: calitativ (analiza
interviurilor cu circa 90 de subiecți (65 – persoane fără adăpost
și 25 angajați), observație etnografică) și cantitativ (analiza
datelor sociobiografice cu circa 800 de cazuri).
O „instituție-debara”
Centrul a devenit el însuși un fel de „instituție-debara”
pentru o serie de categorii de persoane pauperizate, vulnerabile și
neadaptate la condițiile socio-economice ale tranziției
post-sovietice spre un capitalism în derivă (în principal vîrstnici
– 33%, persoane cu dizabilități diverse – 16,8 + 7,6% bolnavi
cronici, alcoolici avansați – 50% etc.), dar și un număr
supraproporționat de persoane – produse secundare ale unor
instituții publice de justiție și protecție socială, cum sînt
închisorile (23%) sau școlile-internat (pentru orfani, copii cu
diagnostic psihiatric și copii din familii vulnerabile) – 11%.
Într-un fel, beneficiarii Centrului reprezintă tot mai mult
excedentul neasimilat al instituțiilor de protecție socială de
proveniență sovietică (azilurile de bătrîni și invalizi,
internate-orfelinate), aflate începînd cu mijlocul anilor 2000 în
curs de reducere a numărului de locuri în cadrul unor politici mai
ample de optimizare financiară și totodată în proces de
dezinstituționalizare, asistat de organizații non-guvernamentale
internaționale[4]. Proporția extrem de înaltă a foștilor deținuți
printre persoanele fără adăpost (23%, față de 0,1% în cadrul
populației generale) arată capacitatea scăzută a sistemului de
justiție din Moldova și a sistemului penitenciar în special de a
pregăti (re)integrarea deținuților eliberați în marea societate și
în comunitățile de origine, în ciuda unor reforme penale (cum ar fi
probațiunea etc.), în desfășurare pe parcursul ultimului
deceniu.
De altfel, funcția declarată a Centrului-adăpost este de a
pregăti beneficiarii săi, cel puțin cei considerați „recuperabili”,
pentru (re)integrare în societate, propunîndu-și să le sporească
capacitatea de adaptare și autonomie. Activitatea asistenților
sociali ai Centrului urmărește anume acest scop. Cu toate acestea,
rezultatele Centrului în ceea ce privește asistența beneficiarilor
de a-și căuta și găsi un post de lucru și un loc de cazare au fost
și rămîn destul de mici. Potrivit datelor Centrului (2004-2017)[5],
doar 6,6% beneficiari și-au găsit un loc de muncă (cu sau fără
suportul asistenților sociali și incluzînd toate categoriile de
locuri de muncă, calificate și necalificate, în sectorul formal și
informal)[6]. Datele privitoare la cazare în afara Centrului sînt
în aparență mai optimiste: astfel, 16% din beneficiari și-ar fi
găsit un loc de trai în afara Centrului, iar 24% au fost
reintegrați în familie. Aceste cazuri „de succes” nu au fost totuși
monitorizate ulterior, astfel încît nu se știe cu precizie cîți
dintre ei s-au întors în stradă. Totodată, potrivit acestor date,
în jur de 9% s-au întors sau au rămas să locuiască la Centru. În
plus, 38,5% dintre beneficiari au plecat din Centru, de obicei în
perioada de încălzire a anului, fără să anunțe personalul
instituției de acest lucru. Mulți dintre ei revin în instituție în
perioada de răcire a vremii. O foarte mică parte dintre
beneficiarii vîrstnici și „invalizi” (doar 0,6% din numărul total
al beneficiarilor) au fost primiți într-un azil public de bătrîni.
Acest proces este considerat foarte anevoios din punct de vedere
birocratic (dosarul de admitere este greu de făcut), cu atît mai
mult pentru beneficiarii fără acte de identitate (circa 50%).
Totodată, mai mulți beneficiari cu acte în regulă sînt respinși din
motivul lipsei locurilor sau lăsați ani de zile pe liste de
așteptare. În sfîrșit, 5% dintre beneficiari și-au găsit moartea în
timpul șederii la Centru, în așteptarea „rezolvării” cazului lor.
În mod ironic, excedentul beneficiarilor proveniți din instituțiile
de protecție socială și al celor din sistemul de justiție (de
forță) se regăsesc împreună sub acoperișul aceleiași instituții
hibride care combină abordarea asistențială cu cea represivă.
Cele două fețe ale instituției: ziua și
noaptea
Activitatea Centrului poate fi împărțită în două părți, una de
zi și alta de noapte. Pe parcursul zilei, asistentul social,
psihologul și juristul au funcția statutară de a asista
beneficiarii în rezolvarea problemelor lor individuale (cazare,
reintegrare familială, căutarea unui serviciu, reconstituirea
actelor de identitate, plasarea în azilul de bătrîni, internarea
într-un spital etc.). Beneficiarii care recurg la asemenea servicii
sînt de regulă puțini la număr – cei mai mulți dintre ei nu
vizitează asistentul social decît o singură dată, la (re)admiterea
în Centru.
Pentru absoluta majoritate a beneficiarilor, viața lor la
Centru are loc exclusiv în timpul serii, de la 20.00, pînă în
dimineață la 8.00. Dacă pe parcursul zilei, angajații Centrului
practică o asistență individualizată a beneficiarilor, pe timp de
seară și noaptea efortul personalului instituției (în principal
administratorii de noapte și medicul) este concentrat pe impunerea
și menținerea (individuală și colectivă) a controlului și
disciplinei. În fiecare seară, la 20.00, are loc înscrierea
(tuturor) beneficiarilor, după care urmează cina în bucătăria
Centrului, timpul liber pentru îngrijire și/sau alte necesități
personale și la 22.00 – culcarea. Dimineața, la 6.30, are loc
deșteptarea și la 7.00 – micul dejun. Pînă la 8.00, toți
beneficiarii sînt obligați să părăsească instituția (în afară de
persoanele cu dizabilități severe și foarte vîrstnice, pentru care
se îngăduie o derogare de la această regulă).
Centrul impune un anumit număr de norme pe care beneficiarii
săi trebuie să le respecte din momentul admiterii în instituție
pînă la părăsirea acesteia. Una din regulile care stîrnesc cele mai
multe tensiuni între beneficiari și personalul de noapte este
abstinența alcoolică. Transgresarea acestei reguli dincolo de o
anumită limită de bun simț (cu o marjă subiectivă și interpetabilă
de la caz la caz – în general, o alcoolizare lejeră trece
neobservată) duce la reafirmarea periodică a autorității
personalului asupra beneficiarilor. În aceste cazuri, beneficiarii
sînt somați să se conformeze regulii, cu amenințarea neadmiterii la
Centru la o următoare încălcare. Bineînțeles, orice formă de
violență între beneficiari este strict reprimată, dacă este
identificată. Atunci cînd un angajat (administratorul de noapte) se
consideră agresat fizic de către un beneficiar, acesta este în
drept să cheme echipa de pază, care evacuează cu forța din clădire
persoanele recalcitrante. Această măsură, extremă, poate fi
considerată un soi de ultima ratio (și o expresie a
„violenței fizice legitime”) a administratorilor Centrului în
raport cu beneficiarii.
După cum mi-a explicat unul din administratorii (de noapte ai)
Centrului, respectarea întocmai a regulilor ar face activitatea
instituției imposibilă. Existența unor reguli care sînt încălcate
cu regularitate, prin acord tacit între beneficiari și personal,
cum ar fi termenul maxim de cazare de trei luni, duce la
instituirea unei marje tolerate între un regulament formal și un
set de norme „nescrise”. Interpretarea acestei marje este totuși
prerogativa exclusivă a administrației Centrului și poate duce la
acte calificabile drept abuzive sau arbitrare de către unii
beneficiari (de exemplu, la interdicția de admitere, sub pretextul
depășirii termenului de trei luni de cazare în instituție).
Beneficiarii nu au niciun interes să încalce flagrant aceste reguli
formale și mai ales pe cele informale, atunci cînd vor să-și
prelungească cît mai mult timp posibilitatea de ședere în Centru.
Cu atît mai mult cu cît situația celor mai mulți dintre ei, care au
depășit termenul regulamentar de ședere în Centru, este vulnerabilă
din oficiu. Pentru a-și face șederea la Centru și traiul pe
parcursul zilei cîtuși de puțin agreabile, beneficiarii recurg la
strategii de „adaptare secundară” (E. Goffman[7]) și la diverse
forme de „rezistență pasivă” (și „scenarii ascunse” – hidden
transncripts (J.C. Scott)[8]) în raport cu instituția și cu
personalul acesteia. Aceste strategii se înscriu în această marjă
de joc cuprinsă între regulile formale și cele informale,
interpretată și utilizată de către beneficiari în folosul propriu.
Asemenea strategii de adaptare secundară ar putea fi socializarea
și/sau consumul de alcool în secret, după ora de culcare sau, la
alt nivel, instituirea unei ierarhii informale de către
beneficiarii mai influenți pentru a capitaliza anumite beneficii
pentru sine și pentru grupul lor de apartenență.
Cealaltă față a instituției
Unul din regretele mărturisite de mai mulți angajați de rînd
și ai administrației Centrului este că nu pot identifica
beneficiarii prin lipsa accesului la baza de date personale (la
care au acces doar instituțiile de forță). Prin această doleanță,
administrația Centrului își dorește, practic, să-și instituie o
prerogativă a unei instituții de forță pentru a putea (asemenea
fostului Centru de triere, gestionat de Ministerul Afacerilor
Interne, închis în 2013) să verifice identitatea beneficiarilor
săi, inclusiv și mai ales în informațiile necuprinse în actele de
identitate (deținerea unor proprietăți, antecedente penale,
condamnări, diagnostic psihiatric și alte date cu caracter
personal)[9]. În lipsa accesului la aceste informații, personalul
Centrului (în principal administratorii) sînt siliți să admită,
formal, prezumția nevinovăției și bunei credințe tuturor
beneficiarilor. Totuși, lipsa accesului la datele personale ale
beneficiarilor îi face pe angajați suspicioși față de unii
beneficiari, mai ales față de cei fără acte de identitate,
considerați suspecți din oficiu. Această suspiciune poate genera
atitudini și tratamente diferențiate. Pînă la urmă, administrația
Centrului colaborează cu succes în unele cazuri cu poliția
municipală, între altele la identificarea unor beneficiari
suspectați de urmărire penală. Pentru aceasta, administrația
Centrului poate organiza, împreună cu poliția, razii nocturne
printre beneficiari. Asemenea acțiuni de forță, întreprinse de
administrația Centrului în colaborare cu poliția, agravează
sentimentul de vulnerabilitate al beneficiarilor în cadrul
instituției.
Razii de acest fel au devenit de mult timp o rutină pentru
organele de poliție în spațiile locuite de persoanele fără adăpost
din oraș. În timpul acestor acțiuni, colonii de persoane fără
adăpost sînt evacuate din locuințele lor provizorii, verificate,
identificate, interogate ad-hoc – întregul proces fiind filmat de
către colaboratorii poliției și prezentate ca acțiuni legitime[10].
Asemenea acțiuni moștenesc direct anumite practici represive ale
poliției (miliției) în epoca sovietică față de persoanele acuzate
că ar refuza să muncească („vagabonzi”, alcoolici cronici,
prostituate)[11], cu diferența notabilă că „vagabondajul” și
„refuzul de a munci” au fost decriminalizate după căderea URSS în
1991.
Stratificarea declasării
Centrul-adăpost este stratificat el însuși în funcție de două
mari grupuri de beneficiari. Două săli de la parter sînt rezervate
persoanelor fără adăpost considerate „cronice” și „irecuperabile”:
persoane cu dizabilități fizice și psihice severe, alcoolici
cronici, persoane ajunse într-o stare avansată de „degradare”. De
cealaltă parte, la etajul întîi al clădirii sînt amplasate sălile
pentru beneficiarii cărora le este recunoscută o capacitate sporită
de autonomie și adaptare. Astfel, Centrul aplică o diviziune tacită
a muncii în ceea ce privește aceste două categorii de beneficiari:
reabilitare (sau „reciclare“) declarată pentru beneficiari de la
primul etaj, considerați „recuperabili”, și intervenții de
menținere (și, în același timp, „eliminare“ din spațiul public
urban), pentru beneficiarii de la parter[12].
Stratificarea și segregarea populației beneficiarilor în
interiorul Centrului este produsă în mare parte datorită ordinii
instituționale care, așa cum am spus mai sus, îi plasează în
interiorul instituției în mod diferențiat, în funcție de
capacitatea acestora de adaptare și reabilitare. Diferențierea
beneficiarilor în baza capacităților lor (și, implicit, al
satutului lor social) se datorează și statutului incert și
provizoriu pe care îl au beneficiarii „de la parter” în această
instituție. Potrivit statutului Centrului, persoanele cu
dizabilități (fizice și mintale), persoanele infectate cu HIV/SIDA
sau tuberculoză, persoanele în stare de ebrietate etc. nu sînt
admisibile. Pe de altă parte, mai ales pe timp de iarnă, personalul
Centrului nu poate refuza cazarea (fie și în condiții sumare, în
încăperea de la parter) niciunei persoane. Astfel, personalul
Centrului acceptă cazarea provizorie a persoanelor cu dizabilități
și dependente de alcool, dar nu dorește să le recunoască statutul
de beneficiari legitimi ai instituției și prin urmare refuză tacit
să dezvolte servicii pentru această categorie de beneficiari.
Prinse în foarfecele acestui conflict normativ, persoanele fără
adăpost cu dizabilități și „cronice” sînt nevoite să locuiască în
acest „purgatoriu” instituțional și astfel să accepte un statut
social și niște condiții de trai degradante, de natură să le
cronicizeze vulnerabilitatea.
Acest proces de stratificare este totodată o consecință a
dinamicii desfășurate în interiorul grupurilor de beneficiari.
Astfel, beneficiarii de la etajul întîi îi disprețuiesc și îi
etichetează pe cei de la parter. Cei de la etajul de jos, în ceea
ce-i privește, își acceptă statutul subaltern față de colegii lor
de la etaj. Uneori, și în condiții strict controlate, sînt posibile
mobilități, de sus în jos și de jos în sus. Totuși, pentru cei mai
mulți beneficiari calificați drept „irecuperabili”, accesul la etaj
– și astfel la un statut mai ridicat și, în consecință, la servicii
mai calificate –, este practic interzis. Pentru persoane cu
dizabilități severe, o asemenea mobilitate este împiedicată pe de
asupra de condițiile de infrastructură ale clădirii, nedotată cu
ascensor. Totuși, printre rezidenții de la etaj se regăsesc cel
puțin trei beneficiari cu dizabilități (cu mobilitate redusă).
Capacitatea lor sporită de autonomie și cooperare a determinat
administrația Centrului să admită, în cazul lor, o excepție.
Dar stratificarea populației de beneficiari este vizibilă și
în interiorul etajului 1. Dincolo de împărțirea beneficiarilor pe
camere în funcție de gen (femei și bărbați), se pot observa anumite
diferențe ale camerelor după condițiile și nivelul de confort.
Astfel, camerele cu un număr mai mic de paturi sînt ocupate de
beneficiari „cu vechime” și care se bucură de o mai mare apropiere
față de personalul Centrului (pentru faptul, între altele, că
muncesc sau au muncit în interiorul instituției). Aceștia din urmă
îi privesc cu superioritate pe cei din camerele aglomerate de
vizavi, populate în general de beneficiari admiși mai recent și
totodată considerați mai dificili (mulți dintre ei foști deținuți).
Prin urmare, relațiile de întrajutorare și solidaritate între
beneficiarii de la etajul 1 se suprapun în general pe aceste linii
de demarcație pe criteriu social (și, parțial, pe cel de gen). În
chip aparent paradoxal, mobilitatea dinăuntru în afară și
dinafară înăuntrul Centrului este cea mai ridicată în camerele cele
mai populate (și cu nivelul de confort redus), iar această
mobilitate este cea mai scăzută în camerele mai mici (și mai
confortabile), locuite de beneficiari mai disciplinați și deci mai
motivați să-și păstreze cît mai mult timp locul de trai. Acest
fenomen este paradoxal pentru că, în general, s-ar aștepta
de la beneficiarii cei mai disciplinați și cei mai loiali
administrației instituției să reprezinte cazurile de succes (prin
cazarea lor în afara Centrului într-o locuință autonomă). El este
aparent paradoxal, pentru că acești beneficiari
privilegiați, aflați într-un statut intermediar între ceilalți
beneficiari și administrația Centrului, își pot prelungi șederea pe
un termen nedeterminat (în ciuda regulamentului formal) pînă vor fi
gasit o soluție pe deplin acceptabilă pentru ei.
De la dreapta spre stînga
După epoca sovietică (cînd „vagabondajul” era criminalizat),
abordarea statului față de persoanele fără adăpost și-a deplasat
accentul dinspre represiune („penalizare”) spre asistență. Pe
parcursul ultimului deceniu, cele două abordări – care corespund
„mîinii stîngi” și „mîinii drepte” (i.e. aripilor „materne” și
„paterne”) ale Centrului și ale statului – au devenit convergente
și complementare. De altfel, Centrul apare în 2004, cu ajutorul
unor finanțări străine, în momentul în care statul căuta să
articuleze o abordare unitară pe baza unor practici și politici
sociale contradictorii (asistențiale, pe de o parte, și represive,
pe de altă parte). În ultimă instanță, Centrul întruchipează un
compromis dificil între aceste două abordări. Zi de zi și pe termen
lung, politicile Centrului în raport cu beneficiarii sînt negociate
între personalul ce reprezintă „abordarea moale“ a instituției
(asistenții sociali, psihologul) și angajații ce întruchipează
„abordarea dură”. Pe termen lung, se poate observa o anumită
dinamică în interiorul Centrului – și, totodată, la nivelul
statului – favorabilă „abordării moi” față de persoanele fără
adăpost, în detrimentul celei dure. Deschiderea administrației
Centrului spre colaborare cu finanțatorii străini pe diverse
proiecte va accentua în timp această tendință. Această dinamică
este favorizată cu atît mai mult de longevitatea personalului
asistențial în raport cu directorii Centrului – cu toții proveniți
din organele de forță – , care sînt schimbați periodic de consiliul
municipal în funcție de interesele politice și înțelegerile de
culise ale forului orașului.
Cele două abordări, represivă și asistențială, ale politicilor
instituției și ale statului asupra persoanelor fără adăpost (și
altor grupuri marginalizate) își găsește un corespondent aproape
simetric în felul în care societatea moldoveană în ansamblu, în
viața de zi cu zi și prin acțiuni concertate ale unor organizații,
înțelege și abordează problema persoanelor marginalizate. Abordarea
represivă a statului se reflectă în atitudinile și comportamentele
discriminatorii ale unei părți importante a populației față de
persoanele fără adăpost[13]. Pe de altă parte, funcția asistențială
a statului vizavi de grupurile marginale, în special persoanele
fără adăpost, este continuată la nivelul societății civile de
inițiative de ajutorare, promovate cu diverse ocazii de anumite
organizații laice și religioase cu profil umanitar. Pînă la urmă,
aceste campanii sociale periodice nu afectează în fond mecanismele
sistemice care (re)produc marginalitate și vulnerabilitate socială,
iar acțiunile umanitare se substituite unei solidarități reale,
singura în stare să diminueze extinderea acestui fenomen.
În loc de concluzie
Pînă la urmă, aripile stîngă și dreaptă ale Centrului-adăpost
nu sînt niște aspecte separate ale activității instituției, ci două
laturi complementare și convergente. Modelul individualizat de
înțelegere al practicii asistenței sociale în această instituție,
în care se pune accent pe responsabilitatea individuală pentru
starea beneficiarilor și prin urmare pe o soluție și ea
individualizată, cvasi-medicală a problemei, ar admite, la limită,
o intervenție represivă – de exemplu, prin impunerea persoanelor
fără adăpost să lucreze pentru binele comunității –, ca o soluție
desigur radicală și totuși eficientă. De cealaltă parte,
administratorii de noapte ai instituției , care încarnează latura
„dură” a instituției sînt nevoiți să exercite anumite practici
asistențiale în activitatea lor zilnică cu beneficiarii.
Centrul este o emanație a politicii și activității statului în
raport cu persoanele marginale, în particular persoanele fără
adăpost. Pe de altă parte, statul nu reprezintă o entitate
abstractă, ci este constituit din persoane în carne și oase și din
structuri intermediare, cum este Centrul. Prin urmare, mobilul
schimbării nu se află neapărat la vîrful structurii statului, ci ar
putea fi subordonat unei dinamici descentrate, în care toți actorii
relevanți în acest proces să joace un anumit rol: decidenții de
rang superior, organizațiile și finanțatorii internaționali,
asociațiile de activiști locali, asistenții sociali din diverse
organisme publice și non-guvernamentale, cercetătorii academici,
dar și, nu în ultimul rînd, persoanele fără adăpost însăși, în
funcție de capacitatea lor de a se solidariza și a se constitui ca
subiecți autonomi și actori legitimi.
Referințe:
[1] Pierre Bourdieu, Contre-jeux (Paris: Raisons
d’agir Editions, 1997), 9-15 ; Pierre Bourdieu et al., La
Misère du monde (Paris: Seuil, 1993), 219-228 ; Loïc Wacquant,
Punishing the Poor. The Neoliberal Government of
Social Insecurity (Durham & London: Duke University Press,
2009), 6.
[2] Zygmunt Bauman, Wasted Lives. Modernity and
its Outcasts (Cambridge: Polity Press, 2004), 82-86,
131.
[3] Wacquant, Punishing the Poor. Vezi și Loïc
Wacquant, Urban Outcasts: A Comparative Sociology of Advanced
Marginality (Cambridge: Polity Editorial, 2009).
[4] Aceste informații ies în evidență din discuțiile avute cu
cîțiva funcționari publici în domeniul protecției sociale. Despre
procesul de dezinstituționalizare și de prevenire a
insituționalizării în instituțiile publice de sănătate și de
protecție socială din Moldova, a se vedea rapoartele Ministerului
Muncii, Protecției Sociale și Familie, pentru anul 2015
(http://www.mmpsf.gov.md/sites/default/files/document/attachments/rsa2015.pdf).
A se vedea și Dorin Vaculovschi, Maria Vremeş, Viorica
Craevschi-Toartă, Raportul Național de dezvoltare umană 2010-2011.
Republica Moldova, de la excluziune socială la o dezvoltare umană
incluzivă (publicație sprijinită de PNUD în Moldova) (Chișinău:
“Nova-imprim” SRL, 2011) 103, 111 (URL:
http://www.undp.md/presscentre/2011/NHDR2010_2011/NHDReaport_2010_ROM_26-04-11_web.pdf,
adresă vizitată pe 5 mai 2017). Acest program se referă în special
la copiii și adulții cu dizabilități mintale. Cu toate acestea, din
discuțiile avute cu unii funcționari reiese că și în azilurile de
bătrîni există o tendință de „prevenire a instituționaliării” sub
același pretext al reincluziunii în comunitate.
[5] Este vorba de cele 810 fișe biografice („anchete sociale”)
formalizate și analizate de noi cu ajutorul personalului Centrului,
în cadrul unei cercetări mai largi pe acest subiect.
[6] Despre oportunitățile și piedicile persoanelor fără
adăpost de a se angaja la muncă în Chișinău (bazat pe date pînă în
2015), vezi Petru Negură, “„Ei îs nişte paraziţi ai societăţii…”.
Muncă şi subzistenţă printre persoanele fără adăpost din Chişinău”,
PLATZFORMA. Revistă de critică socială, 26/02/2016. URL:
http://www.platzforma.md/ei-is-niste-paraziti-ai-societatii-munca-si-subzistenta-printre-persoanele-fara-adapost-din-chisinau/
(vizitat pe 20 mai 2017).
[7] Cf. Erving Goffman, Aziluri. Eseuri despre situația
social a pacienților psihiatrici și a altor categorii de persoane
insituționalizate (Iași: Polirom, 2004 (1961), 168-182.
[8] James C. Scott, Weapons of the Weak. Everyday
Forms of Peasant Resistance (New Haven / Londra: Yale
University Press, 1985).
[9] Asemenea centre de triere aveau funcția în sistemul
sovietic de a aresta persoanele care încalcă ordinea publică,
inclusiv și mai ales persoanele fără domiciliu stabil, persoanele
care practică cerșitul, lucrătorii sexuali etc. După 1992, această
instituție și-a pierdut funcția de arest ca atare. Totuși, dintr-un
soi de inerție instituțională și de „mentalitate”, persoanele fără
adăpost au continuat să fie reținute de către poliție și internate
pentru cîteva zile în aceste centre, timp în care acestea erau
identificate (pentru depistarea persoanelor aflate în urmărire
penală). Despre aceste instituții în Rusia, vezi Svetlana
Stephenson, Crossing the Line. Vagrancy, Homelessness and
Social Displacement in Russia(Hampshire & Burlington: Ashgate,
2006), 157.
[10] Publicate pe site-ul Poliției municipale, vezi de ex.:
http://politiacapitalei.md/raiduri-de-amploare-desfasurate-pe-parcursul-zilelor-de-odihna/
(site consultat pe 29 mai 2017).
[11] Acestea erau ridicate de poliție și condamnate pînă la
trei ani de privațiune de libertate, cu regim de muncă forțată.
Despre reglementarea persoanelor fără adăpost în URSS, vezi
Stephenson, Crossing the Line, 73-94; Татьяна Ластовка,
«Тунеядство в СССР (1961–1991): юридическая теория и социальная
практика», Антропологический Форум № 14, 2011.
[12] Despre o înțelegere binară și maniheică a sărăcilor și
declasaților – cei „buni” și cei „răi” – (cei care merită asistență
și care nu merită) în percepția opiniei publice și a personalului
de servicii specializate, dintr-o perspectivă istorică, a se vedea
Julien Damon, „Cinq variables historiques caractéristiques de la
prise en charge des « SDF »”, Déviance et Société, 2003/1
(Vol. 27), 25-42.
[13] Potrivit datelor unui sondaj realizat în cadrul acestui
proiect de cercetare de către Institutul de Marketing și Sondaje
(IMAS) – Chișinău pe un eșantion reprezentativ de 1091 persoane, în
perioada 27 aprilie – 14 mai 2017, 53% din respondenții ar accepta
să lucreze cu o persoană fără adăpost (în ipoteza că respondenții
ar lucra), 21% ar accepta ca persoane fără adăpost să fie în
vecinătatea locuinței lor și 20% ar accepta ca persoane fără
adăpost să fie pe străzile localității lor. Despre datele acestui
sondaj, a se vedea mai mult în articolul lui Petru Negură, dedicat
acestui subiect și care va fi publicat în curînd pe
platzforma.md.
Bibliografie selectivă
BAUMAN, Zygmunt. Wasted Lives. Modernity and its
Outcasts. Cambridge: Polity Press, 2004.
BOURDIEU, Pierre. Contre-jeux. Paris: Raisons d’agir
Editions, 1997.
BOURDIEU, Pierre et al. La Misère du monde. Paris:
Seuil, 1993.
CALDWELL, Melissa L. Not by Bread Alone: Social Support in
the New Russia. Berkeley: University of California Press,
2004.
CASTEL Robert. « De l’indigence à l’exclusion: la
désaffiliation”. In Face à l’exclusion. Le modèle
français, editat de DONZELOT J., 137-168. Paris: Esprit,
1991.
CRAMER, H. “Informal and Gendered Practices in a Homeless
Persons Unit”. Housing Studies 20((2005/5): 737–51.
DAMON, Julien. Vagabondage et mendicité. Paris:
Flammarion, 1998.
DAMON Julien. La question SDF. Critique d’une action publique.
Paris: PUF, 2002.
GEREMEK, Bronislaw. La potence ou la pitié. L’Europe et
les pauvres du Moyen-Âge à nos jours. Paris: Gallimard, 1987
(1978).
GOFFMAN, Erving. Aziluri. Eseuri despre situația social a
pacienților psihiatrici și a altor categorii de persoane
insituționalizate. Iași: Polirom, 2004 (1961).
HÖJDESTRAND, Tova. Needed by Nobody. Homelessness and
Humanness in Post-Socialist Russia. Ithaka and London: Cornell
Univ. Press, 2005.
HOPPER, Kim. Reckoning with Homelessness. Ithaca &
New York: Cornell University Press, 2003.
JENCKS, Christopher. The homeless. Cambridge,
Massachusetts, London: Harvard University Press, 1994.
DAMON, Julien. „Cinq variables historiques caractéristiques de
la prise en charge des « SDF »”. Déviance et Société27
(2003/1), 25-42. DOI 10.3917/ds.271.0025
KATZ, Michael B. The Undeserving Poor. From the War to
Poverty to the War on Welfare: New York: Pantheon Book,
1989.
PAUGAM, Serge. La disqualification sociale. Essai sur la
nouvelle pauvreté (4e édition). Paris: PUF, coll. Quadrige,
2009.
PAUGAM, Serge, dir. L’intégration inégale. Force,
fragilité et rupture des liens sociaux. Paris : PUF, coll. “Le
lien social”, 2014.
RAVENHILL, Megan. The Culture of Homelessness.
Hampshire: Ashgate, 2008.
RIABCHUK, Anastasiya. “Homeless Men and the Crisis of
Masculinity in Contemporary Ukraine”. In Gender, Politics and
Society in Ukraine, editat de HANKIVSKY, O. & SALNYKOVA, A.
Toronto: Toronto University Press, 2012.
SOLOVIOVA, Zoya. ‘Reabilitatsiia bezdomnyh: issledovanie
“Nochlezhki”’. Zhurnal sotsiologii i sotsial’noi
antropologii. 3(2001/IV): 92-108.
STEPHENSON, Svetlana. Crossing the Line. Vagrancy,
Homelessness and Social Displacement in Russia. Hampshire &
Burlington: Ashgate Publisher, 2006.
WACQUANT, Loïc. Punishing the Poor. The Neoliberal
Government of Social Insecurity. Durham & London: Duke
University Press, 2009.
WACQUANT, Loïc. Urban Outcasts: A Comparative Sociology of
Advanced Marginality. Cambridge: Polity Editorial, 2009.
WAHNICH, Sophie, 1996, «L’errant, entre liberté et exclusion.
Archéologie d’une figure de l’exclu», Politix, 34, 29-46.
WASSERMAN, Jason A. At Home on the Street. People,
Poverty, and a Hidden Culture of Homelessness. Boulder &
London: Lynne Rienner Publishers, 2009.
WRIGHT James D., «The worthy and unworthy homeless»,
Society, 25 (1988/5), 64-69.
Acest studiu a fost publicat inițial pe platzforma.md.