
Auzisem despre cartea devenită bestseller şi
tradusă deja în peste patruzeci de limbi. La puţin timp după asta,
am primit-o prin e-mail de la cineva, în format PDF, şi am
răsfoit-o. Mi s-a părut interesantă, ceea ce m-a determinat ca
văzând-o la o gheretă din Obor să o cumpăr la preţ redus. Tocmai
îmi făcusem un test ADN şi aflasem ceva despre moştenirea mea
genetică şi eram curios să aflu mai multe despre
strămoşii meu primordiali. Ei bine, am aflat destul de multe despre
ei, adică despre Homo sapiens (omul înţelept)), dar nu numai cum au
apărut, acum 200.000 de ani, ci şi cum evoluat de atunci până azi
şi chiar ce i/ni s-ar putea întâmpla în viitor.
Lectura cărţii m-a prins repede şi a sfârşit
prin a mă fascina. Autorul ei, Yuval Noah Harari, este evreu,
profesor la Universitatea Ebraică din Ierusalim,
nu are decât 43 de ani (avea doar 38 când a scris cartea). M-a
impresionat enciclopedismul lui şi modul cursiv şi legat în care
povesteşte, de parcă ar fi avut totul în minte, şi l-a aşternut pe
hârtie dintr-o suflare, fără să simtă nevoia să-şi consulte fişele,
dacă o fi avut (precis a avut). În plus, în textul lui am
descoperit şi un anume fel de umor, care-l face , pe alocuri, pe
lângă foarte interesant şi plăcut.
Redau, foarte pe
scurt, ce am aflat despre originile mele. Mă
trag din maimuţă (posibil din cimpanzeu, gorilă sau urangutan). Din
ele a evoluat, genul Homo (om), acum 2,5
milioane de ani, în Africa de Est, din care au evoluat, după aceea,
în timp îndelungat, mai multe specii printre care Homo
neanderthalensis şi, mult mai târziu, Homo
sapiens. Acum 70.000 de ani Homo sapiens s-a răspândit în Peninsula
Arabică, iar de acolo în Europa. Peste tot în drumul lor
au dat peste neanderthalieni ajunşi acolo
cu 430.000 de ani mai înaintea lor, pe care în
parte îi suprimă iar în parte se încrucişează cu
ei.
ADN-ul europenilor este
între 1şi 4% de provenienţă neanderthaliană. În
ADN-ul meu, 1,5% este de provenienţă Orientul Mijlociu şi s-ar
putea să fie neanderthalian. Deci, până aici, eu
îi am strămoşi atât pe sapiens cât şi pe neanderthalieni.

Străbunicii noştri (ultimii
doi din dreapta: Homo neanderthalensis, Homo sapiens)
Mă abat puţin de la carte
ca să vă comunic că etnicitatea mea arată astfel: 54% balcanică,
21,6% est-europeană, 20,4 % italiană, 2,5 % nord şi vest-europeană.
Românii au, în medie, următoarele etnicităţi:
86,1% balcanică, 33% est-europeană, 7,9% italiană, 15,5% nord şi
vest-europeană, 5,6% Orientul Mijlociu. Nu-mi
explic de ce etnicitatea mea italiană e de
aproape trei ori mai mare decât cea pe ţară! Prin urmare, suntem
toţi un mare amestec de etnii. Concluzia mea este că etnicitatea
balcanică ni se trage de la faptul că trăim în Balcani, cea est
europeană din faptul că suntem situaţi în Estul Europei, cea
italiană de la romani, cea nord
şi vest-europeană de la năvălirile
barbare, cea din Orientul Mijlociu de la
neanderthalieni până la 4% şi de la evrei de la 4 la
5,6%. Am aflat şi că am
posibile neamuri pe tot globul pământesc, adică
am părţi comune de ADN co aproape 1000 de oameni răspândiţi prin
aproape toate ţările de pe glob. Am aflat şi cum le cheamă pe
„neamurile” mele şi alte amănunte despre ele.
O curiozitate: ungurii, care se bat în piept
cu originea lor sud-asiatică, sunt doar 1,3% sud-asiatici. În rest
sunt, ca şi noi, balcanici, est europeni,
nord-vest europeni, italieni etc. Nimeni nu mai
e ce a fost la
începuturi.
Revin la carte. Cert este
că neanderthalieni dispar în urmă cu 30.000 de ani iar Homo sapiens
a continuat să cucerească lumea iar începând cu
13.000 de ani în urmă, n-a mai existat o altă specie umană în afara
lor. Nu e de mirare că în decursul a zeci de mii de ani ei au
reuşit să străbată distanţe imense. Autorul dă
următorul exemplu: „Dacă o ceată de vânători culegători se scinda
odată la fiecare 40 de ani, iar grupul care se forma migra pe un
teritoriu aflat la 100 de kilometri spre est, distanţa dintre
Africa de Est şi China putea fi acoperită în circa 10.000 de
ani.”
Revoluţia Cognitivă
O dată cu plecarea lui Homo sapiens din
Afica, începe aşa zisa Revoluţie Cognitivă (a cunoaşterii). Sapiens
cunoşteau deja focul. Între 70.000 şi 30.000 de
ani în urmă, ei inventează ambarcaţiunile, lămpile cu ulei
(grăsime), arcurile, săgeţile şi acul (esenţial pentru a coase
haine călduroase). Din această perioadă datează şi primele obiecte
de artă şi bijuteriile, religiile, comerţul şi stratificarea
socială. Autorul consideră că Revoluţia Cognitivă
a avut loc ca urmare a unor mutaţii genetice
întâmplătoare, care au modificat structura creierului sapiens-ilor
şi le-a conferit acestora mai multe capacitaţi,
care i-au ridicat deasupra celorlalte specii
umane. În primul rând, le-a conferit o vorbire mult evoluată faţă
de stadiul anterior şi faţă de alte specii, care le-a permis
planificarea şi executarea unor acţiuni complexe şi constituirea
lor în grupuri până la 150 de indivizi, cu legături mai puternice
între ei, cooperarea cu străinii şi inovaţii rapide în privinţa
comportamentului social. Astfel de mutaţii
genetice n-au mai avut loc de atunci până în prezent. Evoluţia
sapiens-ilor se pare că s-a terminat şi că istoria şi-a declarat
independenţa faţă de biologie.
Cu 12000 de ani în urmă,a avut loc Revoluţia
Agricolă. Înaintea acesteia, sapiens a
dresat câinele şi a continuat să trăiască ca vânător-culegător, iar
numărul lor de pe întreaga planetă se apreciază că nu depăşea
populaţia oraşului Cairo de azi (9,5 milioane locuitori). Ei erau
mai puţin supuşi la înfometare şi malnutriţie decât ţăranii de mai
târziu şi erau mai înalţi şi mai sănătoşi decât aceştia. Sufereau
mai puţin din cauza bolilor infecţioase (variola, rujeola,
tuberculoza) de care s-au molipsit mai târziu, de la animalele
domestice. Aveau obiceiul să-i abandoneze şi chiar să-i ucidă
uneori pe bătrânii sau infirmii care nu puteau ţine pasul cu ceata.
Înseamnă că nu aveau principii morale, sau chiar dacă avea, nu
semănau cu ale noastre de azi. Atât bărbaţii cât şi femeile puteau
să-şi schimbe partenerii după voie. Să nu fi
existat atunci masculi alfa care să deţină monopolul fecundării
femelelor? Nu-mi vine să cred. Credeau că plantele şi animalele au
conştiinţă şi sentimente şi pot comunica direct cu oamenii
(animism). Sunt tentat să cred şi eu asta, mai ales referitor la
animale. Erau violenţi şi se războiau între ei. Trăind cu fructe şi
vânat şi călătorind de ici acolo continuu au
modelat lumea din jurul lor. „Au fost forţa cea mai
importantă şi mai distructivă pe care a produs-o
vreodată regnul animal”, e de părere autorul. Asta, după părerea
mea, continuă el să fie şi azi, adică un fel de criminal, având în
vedere câte animale sacrifică pentru a se hrăni şi câte păduri
distruge pentru a se încălzi sau a face din lemnul lor case, mobilă
şi hârtie. Se dă următorul exemplu: Maorii au colonizat Noua
Zelandă acum 8000 de ani şi în câteva secole au
făcut să dispară majoritatea megafaunei locale şi 60% din toate
speciile de păsări. Homo sapiens e considerat a fi fost un ucigaş
ecologic în serie. Ei sunt într-o măsură mult mai mare responsabili
de dispariţia unui mare număr de specii de animale decât condiţiile
climatice care s-au schimbat şi ele. În cursul ultimului milion de
ani, a existat o glaciaţiune la fiecare 100.000 de ani. Ultima
dintre ele s-a întins de acum 75.000 de ani până
acum 15.000 de ani. Glaciaţiunile au făcut iniţial să scadă nivelul
oceanului planetar apoi să crească din nou.
Aceasta a determinat ca între continentele şi insulele actuale să
existe la un moment dat fâşii mari de uscat care au putut fi
parcurse de cetele de vânători-culegători.
Revoluţia Agricolă
În timpul Revoluţiei Agricole, acum circa
10.000 de ani, sapiens au început să se dedice
manipulării câtorva specii de animale şi plante: grâul şi caprele
au fost domesticite până la aproximativ 9000
î.Hr., mazărea şi lintea în jurul anului 8000
î.Hr., măslinii până în 5000 î.Hr., caii până în 4000 î.Hr., viţa
de vie până în 3500 î.Hr. Până în anul 3500 î.Hr., valul principal
al domesticirii era încheiat. O serie de
domesticiri s-au produs în anumite părţi ale globului şi s-au
răspândit peste tot mult mai târziu. Este cazul porumbului şi
fasolei domesticite în America Centrală, a cartofului domesticit în
America de Sud, orezul, meiul şi porcii domesticiţi în China. În
paralel cu agricultura a apărut păstoritul şi triburile de păstori.
Nu se ştie cine a domesticit prima oară găină, devenită azi, cea
mai răspândită pasăre din toate timpurile. Vacile porcii şi oile
domestice sunt pe locurile doi, trei şi patru dintre cele mai
răspândite mamifere mari din lume. „Revoluţia Agricolă a fost o
mare binecuvântare pentru găini, vaci, porci şi oi”, spune autorul.
Nu este însă deloc de invidiat condiţiile barbare în care trăiesc
ele azi, în combi natele de profil, pentru a le forţa să producă
cât mai multe ouă, lapte sau carne. Nu la fel de binecuvântată a
fost pentru om nici această revoluţie şi nici
cele care i-au urmat, susţine autorul, care, dacă i-ar sta în
putinţă, credem că s-ar întoarce la condiţia de vânător-culegător a
strămoşilor lui şi ai noştri. Acum, după ce a scris această carte,
consider că şi-a îndeplinit misiunea principală hărăzită de nu ştiu
cine şi e liber s-o facă.
Până în secolul I d.Hr., marea majoritate a
oamenilor din cea mai mare parte a lumii erau agricultori. Erau
expuşi capriciilor naturii. „Dacă era secetă sau avea loc o invazie
de lăcuste sau dacă o ciupercă infecta specia care constituia
alimentul de bază, ţăranii mureau cu miile şi milioanele.” Totuşi,
sapiens n-au dispărut ci, din contră, au continuat să se
înmulţească, şi să alerge după o viaţă mai uşoară. „Goana după o
viaţă mai uşoară a dus la o viaţă plină de greutăţi, şi asta nu s-a
întâmplat pentru ultima oară. Ni se întâmplă nouă astăzi….
Progresul ne-a accelerat de zece ori ritmul vieţii şi ne-am făcut
zilele mai stresate şi mai agitate…Goana umanităţii după o viaţă
mai uşoară a eliberat forţe uriaşe de schimbare care au transformat
lumea în moduri pe care nimeni nu le-a anticipat sau dorit”, spune
autorul

Societăţile de agricultori preistorice, în
paralel cu agricultura, au construit, nu ştim exact cum şi în ce
scop, structuri monumentale cum este Stonehenge din Marea Britanie,
datând din anul 2500 î.Ch, pe care am avut prilejul să-l văd în
anul acesta, fără să reuşesc să rezolv enigmele legate de el. Poate
data viitoare. Vânătorii –culegători, au construit şi ei, în anul
9500 î.Ch, structurile de la Göbekli Tepe din Turcia, constând din
stâlpi monumentali de piatră decoraţi cu gravuri spectaculoase.
„Doar un sistem religios sau ideologic sofisticat putea susţine
asemenea eforturi”, e de părere autorul
Admir foarte mult sculptura oamenilor
primitivi! Ei ştiau să surprindă trăsăturile esenţiale a unei
fiinţe şi să o reducă la nivel de simbol, ceea ce se străduiesc din
răsputeri să facă azi,
cu şanse mici sau mai
mari, artiştii plastici de azi. (în poză
Coloana de la Göbekli
Tepe)
A apărut şi proprietatea privată şi
stratificarea în clase sociale. Pretutindeni au apărut conducători
şi elite care trăiau din surplusul de hrană al ţăranilor şi le
lăsau doar atât cât să poată subzista. Până în epoca modernă
târzie, mai mult de 90% din oameni erau
ţărani care se trezeau în fiecare dimineaţă ca să are pământul cu
sudoarea frunţii lor. Surplusul pe care îl produceau hrănea
minoritatea minusculă a elitelor – regi, funcţionari
guvernamentali, soldaţi, preoţi, artişti şi gânditori –
căpuşe care umplu cărţile de istorie. „Istoria e
ceva ce au făcut foarte puţini oameni în timp ce toţi ceilalţi arau
câmpurile şi cărau găleţi cu apă”, afirmă autorul.
Ca să-şi păstreze aceste privilegii şi ca să
ţină unită prostimea exploatată, clasele privilegiate au creat
mituri şi legi, despre care au spus că
reprezintă voinţa zeului în care masele credeau
şi erau convinşi că, aşa cum li s-a spus, au fost scrise la
dictarea acestuia. Culmea este că, în cele din urmă,
proştii au crezut în ele sau s-au prefăcut că
cred şi cei care le-au creat. „Creştinismul nu
ar fi dăinuit 2000 de ani dacă majoritatea episcopilor şi preoţilor
nu ar fi crezut în Hristos. Democraţia americană
nu ar fi durat 250 de ani dacă majoritatea preşedinţilor şi
congresmenilor nu ar fi crezut în drepturile omului. Sistemul
economic modern nu ar fi rezistat o singură zi dacă majoritatea
investitorilor şi bancherilor nu ar fi crezut în
capitalism”, spune autorul. Voltaire spunea că
„nu există Dumnezeu, dar nu-i spune asta servitorului meu, ca nu
cumva să mă omoare la noapte.” Sub aspectul moralizator şi
coagulator, religiile au fost şi sunt utile. Capacitatea lui
sapiens de a crede în mituri şi convenţii abstracte (ficţiuni) a
fost una dintre calităţile lui fundamentale, care i-a permis să
progreseze.
Evoluţia societăţii
umane a dus, pe de o parte, la creşterea
volumului de cunoştinţe şi legi care trebuiau memorate, iar pe de
altă parte la necesitatea de a putea dovedi înţelegerile de tot
felul. Oamenii au simţit nevoia unui sistem artificial de memorare.
Această nevoie a dus la apariţia scrisului, a numerelor şi a
operaţiile cu ele. Scrisul a apărut în Mesopotamia (scrierea între
anii 3500 şi 3000 î.Ch, şi cam în aceiaşi
perioadă, în Egipt, scrierea hieroglifică, iar
oamenii de azi sau chinuit rău ca să reuşească să le descifreze.
Mai târziu, romanii inventează alfabetul latin. În secolul al
IX-lea d.Ch. apar cifrele arabe. Destul de recent a apărut scrierea
binară computerizată, compusă din doar două semne: 0 şi 1.

Scrierea
cuneiformă

Scriere hieroglifică
„Nu există dreptate în istorie” spune
autorul şi mai spune că „este un fapt dovedit că majoritatea
oamenilor bogaţi sunt bogaţi pentru simplul motiv că s-au născut
într-o familie bogată, în timp ce majoritatea oamenilor săraci vor
rămâne săraci pe tot parcursul vieţii pur şi simplu pentru că s-au
născut într-o familie săracă.” Pe lângă
inegalitatea dintre bogaţi şi săraci au apărut, din păcate şi
inegalităţi legate rasă, religie şi etnie care
au creat tot felul de discriminări. Aceste inegalităţi erau
justificate în fel şi chip, justificări care de care mai gogonată
şi mai puţin credibilă. Astfel, referitor la negrii, autorul
menţionează: „teologii au argumentat că africanii se trăgeau din
Ham, fiul lui Noe, blestemat de tatăl său ca urmaşii lui să fie
sclavi, biologii au susţinut că negrii sunt mai puţin inteligenţi
decât albii, iar sistemul lor moral mai puţin dezvoltat, doctorii
au afirmat că negrii trăiesc în mizerie şi răspândesc boli.” În
SUA, înainte de abolirea sclaviei, dar şi după aceea în unele state
rasiste, negrilor le era interzis să se amestece cu albii. Iată ce
povesteşte autorul, legat de asta: „Clennon King, un elev care a
candidat la un loc la University of Mississippi în 1958, a fost
internat forţat într-un azil de boli mintale. Preşedintele
completului de judecată a hotărât că un negru trebuie să fie cu
siguranţă nebun ca să creadă că poate fi admis
la University of Mississippi.”
Femeile au fost discriminate şi ele şi mai
sunt încă în unele societăţi. „Oamenii de pretutindeni s-au
împărţit în bărbaţi şi femei. Şi aproape pretutindeni bărbaţii au
ieşit în câştig, cel puţin de la Revoluţia Agricolă încoace”.
Femeile erau pur şi simplu proprietatea bărbaţilor. Dacă o femeie
era violată, victima era considerată bărbatul al
cărui proprietar era ea. Siluirea unei femei care nu aparţinea
niciunui bărbat nu era considerată defel o crimă. Patriarhatul a
fost norma în aproape toate societăţile agrare şi industriale. Din
diferite motive, bărbaţii au fost consideraţi ca fiind superiori
femeilor. În realitate a fi mai puternic şi mai violent nu înseamnă
că eşti superior celui mai slab şi mai blând. Superioritatea o dă
inteligenţa, cultura şi priceperea şi, nu în ultimul rând,
bunătatea.
Autorul cărţii, care e homosexual,
pledează pentru admiterea celor care fac parte
din aceeaşi categorie sexuală cu el. Spune că „un număr însemnat de
culturi umane au considerat relaţiile homosexuale nu doar legitime
ci chiar constructive din punct de vedere social, Grecia antică
fiind cel mai notabil exemplu” şi nu uită să menţioneze că şi
Alexandru cel Mare a fost homosexual. El adaugă: „Cultura tinde să
susţină că interzice numai ce este nenatural. Însă, dintr-o
perspectivă biologică, nimic nu este nenatural. Orice este posibil
este prin definiţie şi natural.”
Multitudinea de societăţi şi clase sociale
care au apărut de-a lungul istoriei se deosebeau între ele prin
prim miturile în care credeau, prin felul în care judecau şi se
comportau, prin regulile pe care le respectau. Toate acestea luate
la un loc se numesc cultură. Culturile au fost şi sunt în
continuă schimbare şi încearcă să se
reconcilieze una cu alta. Autorul dă câteva exemple de
caracteristici ale diverselor culturi şi de
contradicţii între ele. În Europa medievală nobilimea credea în
creştinism şi în cavalerism, dar între timp ce creştinismul te
îndemna să oferi şi celalalt obraz dacă primeai o palmă,
cavalerismul considera palma primită o ruşine şi că e mai bine să
mori decât să trăieşti cu ea. De la Revoluţia Franceză încoace,
oamenii din întreaga lume au ajuns să considere
egalitatea şi libertatea ca valori fundamentale deşi ele nu s-au
realizat complet nicăieri până acum. Comunismul a crezut în
egalitate dar a produs tiranii care au încercat să controleze orice
aspect al vieţii zilnice. „Lumea modernă nu reuşeşte să pună în
acord libertatea cu egalitatea” susţine autorul, dar consideră
acest lucru normal şi benefic: „ ele sunt motorul culturii, fiind
responsabile pentru creativitatea şi dinamismul speciei noastre”,
spune el.
Autorul se întreabă: „Are istoria o
direcţie?” întrebare la care răspunde tot el: „Istoria avansează
neîncetat către unitate”, şi demonstrează că de la începuturile
lumii şi până azi a existat un proces de coagulare a sumedeniei de
lumi umane izolate. Fenomenul se numeşte globalizar
„Cel mai mare cuceritor din istorie, care a
transformat oamenii în discipoli înflăcăraţi ai lui, sunt banii”
afirmă autorul. Ei au apărut în jurul anului 3000 î.Ch. La început,
rolul banilor l-au jucat diferite obiecte cum ar fi boabele de
cereale rare, scoicile mai deosebite, minerale
şi metalele rare. În anul 640 î.Ch., s-au bătut primele monede. Mut
timp, plăţile se făceau doar cheş, iar după ce au apărut băncile şi
prin virament. Au apărut astfel banii virtuali. Azi mai
bine de 90% din toţi banii
există doar pe servere. Dacă clienţii unei bănci s-ar hotărî într-o
zi să-şi retragă economiile, banca nu ar avea suficient cheş şi ar
da faliment.
De-a lungul istoriei au existat mai multe
imperii: atenian, macedonean, roman, chinez, persan, arab, spaniol,
otoman, habsburgic, rusesc, britanic, francez, belgian,
olandez, american, în Europa şi Asia şi aztec
şi incaş în cele două
Americi. Deşi cuceritorii în primul rând au
prădat şi exploatat ţările cucerite, ei susţineau că le-au cucerit
în interesul acestora. Adevărul este că

Primele monede
imperiile au fost atât distructive cât şi
benefice pentru naţiile pe care le-au încorporat în ele.
Destrămarea imperiilor a dat naştere la o mulţime de state
independente. Multe din statele dintre ele pe lângă faptul că au
împrumutat o mulţime de elemente civilizatoare de la foştii
stăpânii, le vorbesc azi limba lor sau una derivată din
aceasta. Ca urmare a stăpânirii romane , de
exemplu, „limba latină s-a răspândit în centrul şi vestul Europei,
apoi s-a fărâmiţat în dialecte locale care au devenit ele însele în
cele din urmă, limbi naţionale”, spune autorul. Acesta este şi
cazul nostru, al românilor. În viitor, susţine
autorul e de presupus că întreaga omenire va trăi într-un imperiu
global.
Religii
Religiilor le consacrat în carte un capitol
mare. Religiile au unit în principal oamenii dar au şi fost, şi
continuă să fie, o sursă de discriminare, dezacord şi dezbinare.
Autorul defineşte religia ca fiind un sistem de norme şi valori
umane care se întemeiază pe o credinţă într-o ordine supremă. Mii
de ani după Revoluţia Agricolă, cultul religios
a constat în principal în faptul că oamenii
aduceau miei, vin, turte ca ofrande puterilor divine, care
făgăduiau în schimb recolte bogate şi turme fertile. Primele
religii au fost politeiste. Imaginaţia oamenilor a creat tot felul
de zei. Aceşti zeii aveau un
„şef”, care până la urmă a rămas singur şi a dat naştere religiilor
monoteiste, printre care se numără mozaismul, creştinismul şi
islamismul. Monoteiştii au încercat să se impună
peste tot, exterminându-şi în mod violent
oponenţii.
Despre creştini autorul nu are păreri prea
bune şi dă în ei de câte ori are prilejul. Printre altele, susţine:
„În cei 300 de ani de la răstignirea lui Hristos şi până la
convertirea împăratului Constantin, împăraţii romani politeişti nu
au iniţiat mai mult de patru persecuţii generale împotriva
creştinilor. Prin comparaţie, în cursul următorilor 1500 de ani,
creştini au măcelărit creştini cu milioanele pentru a apăra
interpretări uşor diferite ale iubirii şi milei” şi dă exemplul
masacrului din Noaptea Sfântului Bartolomeu, când au fost
măcelăriţi de catolici între 5000 şi 10.000 de protestanţi în mai
puţin de 24 de ore şi afirmă: „mai mulţi creştini au fost ucişi de
fraţii lor creştini în aceste 24 de ore decât de Imperiul Roman
politeist în întreaga sa existenţă” Faptele au
existat, cu siguranţă, nu ştiu însă dacă şi cifrele sunt exacte.
Despre creştinism mai susţine că „şi-a creat propriul panteon de
sfinţi, al căror cult diferea foarte puţin de cel al zeilor
politeişti”. Asta-i adevărat. Ortodocşii noştri au făcut sfinţi pe
uni care au făcut multe biserici, dar au fost păcătoşi în viaţa de
zi cu zi, sau au murit ca nişte martiri deşi, la rândul lor s-au
făcut vinovaţi de moartea multor oameni. N-ar fi
exclus ca Gigi Becali să fie sanctificat după moarte.
Autorul îi ironizează şi pe conaţionalii săi
scriind că iudaismul susţinea că Dumnezeu era interesat mai ales de
„minuscula naţiune evreiască şi pământul obscur al lui Israel”,
punând pe planul doi tot restul lumii, care, în vremurile biblice,
se reducea la ţările din jurul Israelului. În
multe alte privinţe, autorul se abţine să comenteze istoria şi
prezentul ţării sale.
Politeişti au dat naştere şi religiilor
dualiste, care susţin existenţa a două puteri opuse: binele şi
răul. Mai susţin că răul este o putere independentă care nu este
creată de Dumnezeu şi nici nu-i este subordonată
lui. Această teorie vine să-l absolve pe Dumnezeu de răul,
nenorocirile şi calamităţile din lume. Autorul pune însă
întrebarea: „Când binele şi răul se înfruntă, căror legi comune se
supun ele şi cine a creat aceste legi?” El e de părere că nu se
poate răspunde la această întrebare, decât astfel: „Există un
singur Dumnezeu omnipotent care a creat întregul univers, dar El
este rău”. În accepţiunea evreilor, creştinilor
şi musulmanilor forţa răului este Diavolul sau
Satana. Ei cred că Dumnezeu are nevoie de
ajutorul oamenilor ca să lupte împotriva lui, ceea ce a inspirat
între altele apelul la jihad şi cruciade. Credinţa în rai
(împărăţia zeului bun) şi iad (împărăţia zeului rău) este de
origine dualistă. „Nu există nici o urmă a acestei credinţe în
Vechiul Testament, care în plus nu afirmă nicăieri că sufletele
oamenilor continuă să trăiască după moartea trupului”, afirmă
autorul şi eu îl cred.
În mileniul I î.Ch., au apărut jainismul şi
budismul în India, daoismul şi confucianismul în China şi
stoicismul, cinismul şi epicurismul în bazinul mediteraneean,
caracterizate de indiferenţa faţă de zei. Ele susţineau că ordinea
supraumană care guvernează lumea este produsul legilor naturale şi
nu a voinţei şi capriciilor divine. Budismul e cea mai importantă
dintre aceste religii. Ea susţine că suferinţa nu e cauzată de
nenoroc, de nedreptatea socială sau de capriciile divine şi că
originea ei este în mintea noastră şi provine din dorinţă. Dacă nu
dorim nici să fim sănătoşi, nici să fim bogaţi şi nimic altceva, nu
putem fi nefericiţi, pentru că nefericirea provine din
neîndeplinirea unei dorinţe. Cine reuşeşte să scape de orice
dorinţă atingenirvana, echivalentă cu fericirea. Ea se poate
atinge prin abstinenţă şi meditaţie. Doar 1% din
budişti reuşesc asta.

Statuie a lui Budha
S-a încercat ca locul religiilor de care am
vorbit până aici să fie luat parţial sau total de cultul
omului (umanismul).El a fost sau este practicat de liberalism,
comunism, capitalism, naţionalism şi nazism.
Liberalismul acceptă existenţa lui Dumnezeu,
dar sanctifică oamenii. El crede în natura liberă şi sacră a
fiecărui individ, în sufletele individuale libere şi eterne şi are
ca scop o libertate cât mai mare cu putinţă oamenilor individuali.
Cu alte cuvinte, umanitatea este individuală şi rezidă în fiecare
om individual. Oamenii de ştiinţă care se ocupă de anatomia umană
n-au reuşit însă să descopere sufletul şi susţin că compartimentul
uman nu este dictat, la fel ca în cazul tuturor
animalelor, de o forţă supranaturală ci de
hormoni, gene şi sinapse.
Comunismul crede într-o ordine supraumană a
legilor naturale şi imuabile care trebuie să călăuzească acţiunile
omeneşti. Aceste legi au fost
descoperite de Karl Marx, Friderich Enghels şi
Vladimir Ilici Lenin. Ele proclamă egalitatea tuturor oamenilor,
deci umanitatea este colectivă şi se referă la oameni în
totalitatea lor. Comunismul a avut martiri, războaie sfinte şi
erezii precum troţkismul. Comunismul sovietic era o religie
fanatică şi misionară, iar cel chinez contemporan e mai pragmatic
şi mai puţin închistat în vechile dogme.
Capitalismul nu este perfect, dar este cea
mai de succes dintre religiile moderne. El lasă legile naturale
(cum ar fi, învinge cel mai bun, mai puternic sau mai
abil) să acţioneze libere. În condiţiile acestea
nu poate evita inegalitatea socială, dar are
grijă ca, pe cât posibil, toate acţiunile
membrilor societăţii să se desfăşoare cu fairplay, creând pentru
asta un cadru juridic corespunzător.

Simbolul libertăţii
capitaliste
Nazismul, o religie criminală,
susţinea că umanitatea nu este ceva universal şi
etern ci mai degrabă o specie supusă schimbării care poate evolua
sau degenera. Omul poate evolua în supraom sau degenera în subom.
El mai susţinea că rasa ariană este cea mai avansată formă a
umanităţii, motiv pentru care trebuie apărată şi stimulată, pe când
tipurile degenerate, precum evreii, romii, homosexualii şi bolnavii
mintali, trebuiau să fie izolate sau chiar exterminate. Naziştii
combăteau umanismul liberal, drepturile omului şi comunismul.
Societatea de azi nu-şi mai propune să extermine anumite rase sau
oamenii inferiori, dar n-a renunţat la ideea creierii de
supraoameni, cu ajutorul ingineriilor genetice.
·
Imaginile sunt luate de pe Internet
( Va urma)