Odată, marele scriitor de azi, Ernest era foarte sărac, dar
totuși fericit. Lipsurile materiale ale perioadei interbelice de la
Paris, erau înlocuite de o activitate literară promițătoare. Fără
baie în casa în care locuia sau consumarea cafe-crème-ului cam
jumătate de zi, prin diverse localuri din cartierul în care se
afla, or să pariurile sporadice la cursele de cai, așa este
prezentată viața autorului, fără prea multe griji pentru ziua de
mâine. Un lucru este clar; cititorii nu trebuie să se mire că
personajele lui Hemingway sunt mai tot timpul înfometate și
pofticioase. Toate aceste neajunsuri sunt de altfel mici, atât timp
cât existau reușite din scrisul câtorva pagini pe zi, mai ales că o
bucurie aparte era trecerea pe la librăria-bibliotecă a Syilviei
Beach, ca să îi citească pe clasicii ruși pe gratis, despre care
colegii de breaslă, și mai ales de Dostoievski, spuneau era “un
rahat de om, care se pricepea însă foarte bine la rahați și la
sfinți“). O altă bucurie erau întâlnirile cu nume mari din aria
literară, precum Joyce, Fitzgerald, Ezra Pound sau Gertrude Stein,
nume care l-au făcut să tremure de emoție. Hemingway pune în
această carte poate mai mult decât în alte scrieri, acel unguent al
familiarității, îi arată pe toți acești mari artiști în umanitatea
lor deplină. De pildă, Gerturde Stein, ne este prezentată ca
parafrazând mecanici auto, prin acea etichetă a “generației
pierdute” care avea să devină celebră, sau Ezra Pound încearcă să
învețe să boxeze, adunând bani de la colegii de breaslă, într-o
tentativă generoasă de a-l scăpa pe T.S.Eliot de a mai lucra ca
angajat la bancă. Și Scott Fitzgerald se prezintă puțin cam
ipohondru (o scenă ne arată că Hemingway îi ia temperatura cu un
termometru adus de o cameristă de la hotelul la care erau cazați).
Mai sunt însă multe alte întâmplări pe care le veți descoperi cu
plăcere doar dacă veți citi cartea.