This is not a horror movie but a movie with some horror in
it asta ca să parafrazez replica icon a filmului This is not
a ghost story but a story with a ghost in it. Se vorbește
adesea de Guillermo del Toro ca fiind un spărgător de cutume și un
deschizător de drumuri, o titulatură cât se poate de valabilă în
cazul lui Pan și fantomatic validă în cazul lui Crimson Peak,
opinie pe care s-ar putea să mi-o schimb până la finalul acestei
cronici.
Mia Wasikowska (Edith) nu e tocmai actrița mea
preferată, dar aici mi s-a părut de-a dreptul adorabilă, iar
frizura de visătoare-boemă-scriitoare și garderoba extravagantă din
catifele și broderii au făcut din ea o cosânzeană de o inocență
implacabilă, chiar și în timpul unei scene de sex ea nu inspiră
neapărat erotism ci mai degrabă candoare. Balanța este înclinată
însă de erotismul fraților incestuoși Sharpe, Lucille (Jessica
Chastain) și Thomas (Tom Hiddleston), o alăturare cât de poate de
bolnăvicioasă și sexy. Aparent, scopul lor este să stoarcă de bani
fete bogate și singure, însă fiecare are, se pare, câte un scop
individual, Thomas vrea să construiască o mașinărie pentru
extracția cleiului or something, iar Lucille să facă viața soțiilor
lui Thomas un calvar. Nimic interesant până aici, doar că la mijloc
sunt și ceva fantome pe care le vede doar Edith, fantome ce nu par
a fi decât o metaforă pentru intuiția latentă a fetei. Oricât de
bizar ar suna, fantomele odioase pe care le vede prelingându-se pe
coridoare sunt o exemplificare a rațiunii pierdute, rațiune ce
pălește în fața dragostei, evident.
Conacul fraților Sharpe este o epavă, timpul a mușcat cu poftă
din tavanul casei prin care se strecoară nestingherite ploaia și
zăpada, țevile scot zgomote drăcești, frigul și mâncarea
sărăcăcioasă ar fi dat pe oricine înapoi, însă Edith este absorbită
de casă, de mansarda plină de molii ca într-un vis cărtărescian și
de invențiile inutile ale soțului chipeș. Dragostea a legat-o
fedeleș la ochi, însă rațiunea își face loc prin intunericul gros
și trimite soli sub forma unor apariții scheletice care, pe
alocuri, m-au dus cu gândul la scena aceea din Shining cu dama
odioasă ieșind din cadă.
Și apropo de similarități, undeva pe la început camera face un
close-up în lumea ființelor din iarbă și vedem cum furnicile
devorează un biet fluture, imagine premonitorie și în același timp
parcă o ușoară trimitere către Blue Velvet-ul lui Lynch. Prea multe
catifele în filmul asta, așa-i? Ce mi-a mai plăcut a fost jocul
actoricesc subtil și cizelat al Jessicăi și a lui Tom care au
nuanţat foarte bine cele două personaje care în esența lor sunt cât
se poate de convenționale. Mimica galantă a lui Tom și chipul
glacial al Jessicăi dau o notă aparte filmului, ei par mai degrabă
două personaje din romanele lui Jane Austen, par două personaje pe
care ar fi putut cu ușurință să le creioneze chiar și Edith, despre
care probabil că am uitat să menționez că lucra la un roman despre
fantome, pardon la un roman cu o fantomă în el.
Filmul poate fi ușor acuzat de ultra-romanticizare, există în
film chiar o remarcă autoironică în acest sens în momentul în care
Thomas este pus de tatăl lui Edith să critice romanul fetei,
reproşându-i supradoza de romantism. Însă n-aș băga povestea
neapărat în borcanul cu sirop ci mai degrabă în cazanele morbide cu
clei roșiatic din beciul conacului. Legătura bolnăviciasă dintre
cei doi frați, finalul hilar și îndrăzneț, scena surprinzătoare a
unui handjob mă îndeamnă să cred că filmul nu-i chiar atât de
însiropat pe cât ar părea la o primă părere. Personajele feminine
sunt cât se poate de clare și ușor de descifrat, însă n-am înțeles
întocmai moralitatea lui Thomas, un personaj oarecum
infantilizat care nu a cunoscut decât dragostea de soră, dar
care e cât se poate de socio-friendly, el acceptă ororile surorii
lui, joacă acest joc morbid, dar deodată cunoaşte dragostea
adevărată, se purifică şi nu vrea neapărat să îndrepte
lucrurile ci doar să schimbe peisajul, mai că ar vrea un soi de
threesome. Îl las drept material celor mai pricepuţi înte-ale
psihanalizei decât mine.