Colaj din fotografii de (1) kspatula şi (2) Dorin Goian. |
Dacă ai ocazia să vizitezi anumite oraşe
americane, cum este New York, Chicago sau San Francisco, îţi poate
sări în ochi omniprezenţa persoanelor fără adăpost în zonele
centrale ale oraşului. Îi vezi peste tot: în jurul staţiilor de
metrou, în parcurile şi pe bulevardele centrale, stînd întinşi pe
trotoar sau cerşind din picioare, în linişte sau cîntînd şi
discutînd cu glas tare, singuratici sau în ciucuri în jurul unui
aparat de radio, cu cîine sau fără, mîncînd sau fumînd etc. etc...
La Chişinău, nu prea vezi persoane fără adăpost în centrul oraşului
şi, de fapt, aproape nicăieri, decît în anumite suburbii – poate
cîţiva, în mod excepţional, prin zona pieţei şi a gării sau în zone
ascunse, cum ar fi gunoişti sau gropi de canalizare. Această
aparenţă îţi crează percepţia că în oraşele americane persoanele
fără adăpost ar fi mult mai multe şi că ele reprezintă o
„problemă”, cu siguranţă mai mare decît la noi. În realitate,
cifrele disponibile arată că proporţia persoanelor fără adăpost în
raport cu populaţia generală este similară în oraşele americane şi
ale noastre, variind, în funcţie de estimări, între 0,5% şi 1%. Ne
vom întreba, prin urmare, de ce persoanele fără adăpost sînt atît
de vizibile în oraşele americane, pe cînd în cele din Moldova (în
speţă la Chişinău) – mult mai puţin. O scurtă anchetă de teren, cu
interviuri, observaţie şi fotografii, făcută în oraşul Berkeley
(zona San Francisco) şi la Chişinău, ne vor ajuta să înţelegem mai
bine sensul şi natura acestei vizibilităţi[1].
Vizibilitatea socială a problemei
persoanelor fără adăpost în SUA
Numărul persoanelor fără adăpost a crescut
de cîteva ori în SUA în ultimele decenii, de la mai puţin de
jumătate de milion la sfîrşitul anilor 1960 pînă la 3,5 milioane
acum. Cauzele sînt multiple şi complexe. Criza economică din anii
1980 a cauzat o rată nemaîntîlnită de şomaj după Marea
Depresie[2].
Pentru a contracara efectele crizei, administraţia Ronald Reagan a
iniţiat o reformă economică neoliberală, poreclită „Reagonomics”,
axată pe reducerea drastică, în 1981, a impozitelor pe venit, dar
şi tăind bugetele programelor sociale (servicii sociale, locuinţe
publice, sănătate, educaţie, poliţie etc.). Această politică a
condiţionat pe termen mediu o creştere a economiei americane, dar a
dezavantajat puternic clasa muncitoare, în special pe cei
săraci[3]. În
urma acestei crize şi a reducerii programelor sociale, numărul
persoanelor fără adăpost a crescut dramatic, cu 1,2 mln. doar pe
parcursul anului 1981[4]. În
perioada preşedinţiei lui Reagan s-a continuat reforma începută în
deceniul precedent de dezinstituţionalizare a tratamentului
psihiatric, în urma căreia un număr mare de pacienţi psihiatrici,
neadaptaţi unei vieţi în comunitate, au ajuns în scurt timp în
stradă[5]. Un
segment important al populaţiei persoanelor fără adăpost în SUA
începînd cu anii 1970 o constituie veteranii războiului din
Vietnam[6].
Un alt factor de risc de pierdere a domiciliului
în SUA, agravat de recesiunea de la 2007-2009, au fost evacuările
forţate din locuinţele pentru care locatarii nu au plătit la timp
rata de ipotecă[7].
Definirea problemei şi căutarea
soluţiilor
În urma unei presiuni energice din partea
unor organizaţii de experţi şi activişti pentru drepturile omului
în legătură cu vizibilitatea tot mai mare în oraşele americane a
persoanelor fără adăpost, guvernarea Reagan recunoaşte acest
fenomen drept o problemă, iar în 1987 semnează un act (McKinney-Vento Homeless Assistance Act) care pune
bazele unui program de susţinere a persoanelor fără adăpost, prin
finanţarea unor servicii sociale destinate acestui grup de persoane
şi prin încurajarea organizaţiilor non-guvernamentale de a se
implica în asemenea servicii. Elaborarea şi lansarea acestui
program marchează totodată un pas înapoi de la politica economică
neoliberală foarte dură de redresare economică, dusă de
administraţia Reagan pe parcursul celor două mandate prin
diminuarea drastică a impozitelor pe venit. Ea a venit şi în urma
însuşirii unei lecţii, aceea că aşa-zisă politică de „Trickle-Down
Economics” (în urma căreia se presupunea că îmbogăţirea celor
bogaţi duce la o ridicare a bunăstării celor săraci) nu
funcţionează aşa cum s-a sperat[8].
Dimpotrivă, în urma unei asemenea politici economice de austeritate
(pentru săraci), cei bogaţi se îmbogăţesc, pe cînd cei săraci
sărăcesc şi mai tare[9].
Programul McKinney-Vento este aşadar o cedare a administraţiei
Reagan în faţa nevoii tot mai imperioase de a investi în sfera
protecţiei sociale pentru a opri creşterea inegalităţilor economice
şi sociale şi lărgirea tot mai irecuperabilă a clasei muncitorilor
însărăciţi. Şi această concesie s-a dovedit relativ eficientă. Rata
sărăciei absolute a diminuat în SUA la sfîrşitul anilor 1980 faţă
de mijlocul anilor 1980[10].
Programul McKinney-Vento a fost amendat şi
completat pe parcursul anilor 1990 şi 2000. În 2009, preşedintele
Obama aduce nişte amendamente substanţiale acestui program, prin
strategia HEART, care reactivează anumite servicii de cazare
temporară şi permanentă în cadrul unui program existent (HUD) de
subvenţionare a locuinţelor sociale pentru persoanele şi familiile
fără adăpost şi prin furnizarea unor resurse ce urmăresc diminuarea
fenomenului în sine, nu doar uşurarea vieţii persoane respective.
În urma acestor acte legislative s-a observat o diminuare reală a
fenomenului persoanelor fără adăpost – cca 800,000 de persoane
beneficiind anual de aceste programe. Astfel, în ciuda creşterii
ratei persoanelor sărace (de la 11% în 2000 la 15% în 2012) din
cauza crizelor financiare din anii 2000[11], rata
persoanelor fără adăpost a scăzut în SUA, cu 9% de la 2007 pînă în
2013, iar rata persoanelor fără adăpost care nu beneficiază de
servicii temporare de cazare a scăzut cu 23%, inclusiv în
California, statul cu cea mai numeroasă populaţie de persoane fără
adăpost din SUA, unde numărul persoanelor fără adăpost a scăzut cu
22,906 în 2013 faţă de 2007 (în 2013, în California erau
înregistrate în cursul unei nopţi 136,826 persoane fără adăpost,
ceea ce reprezenta 22% din toată populaţia homeless din
SUA)[12].
De ce oamenii fără adăpost sînt vizibili
la San Francisco şi Berkeley?
În oraşul Berkeley (Zona Golfului San
Francisco - SF Bay Area) se estimează un număr de cca 800 de
persoane fără adăpost, la o populaţie generală a oraşului de
112.500 locuitori. O parte dintre aceşti oameni sînt fizic prezenţi
în centrul oraşului, în zonele cele mai frecventate de orăşeni şi
turişti, pentru că centrul oraşului oferă numeroase oportunităţi de
a cîştiga un ban în plus (vînînd joburi de moment, vînzînd un ziar
specializat, The Street Spirit, sau cerşind) şi, eventual, o
hrană mai diversă decît cea distribuită gratis în cantinele
mobile.
Ei par mulţi în centrul oraşului pentru că
sînt, în general, toleraţi de către orăşeni şi autorităţi, care nu
au dreptul de a le indica unde să stea sau să le interzică şederea,
cu rezerva anumitor locuri în San Francisco, despre care voi vorbi
mai jos, sau în cazurile în care, lucru valabil pentru toţi,
săvîrşesc anumite crime sau contravenţii pasibile de
pedeapsă.
În plus, multe servicii destinate
persoanelor fără adăpost – clinici gratuite, cantine mobile, centre
de adăpost etc. – sînt localizate anume în zonele centrale ale
oraşului, în urma unui proces de agregare socială şi
geografică[13]. (A
se vedea aici, de exemplu, o listă incompletă de servicii adresate
persoanelor fără adăpost în oraşul Berkeley[14].)
Totuşi, autorităţile municipale ale mai
multor oraşe americane, inclusiv San Francisco (în noiembrie 2010),
au adoptat ordonanţe, aşa numite regulamente „Sit/Lie”, prin care
au încercat limitarea prezenţei – în special şederea culcată sau
rezemată – a persoanelor fără adăpost în anumite locuri ale
spaţiului public (la intrarea în centre comerciale sau instituţii
administrative) pe parcursul zilei sau chiar, în unele oraşe (e.g.
Florida) oferirea hrănii acestor persoane. Este important de
menţionat că aceste regulamente au întîmpinat de fiecare dată
rezistenţe ferme – proteste de stradă, petiţii, dezbateri publice –
din partea locuitorilor şi a activiştilor pentru drepturile
persoanelor fără adăpost din oraşele respective. O asemenea
ordonanţă urma să fie votată şi de către administraţia municipală
din or. Berkeley, dar ea a fost împiedicată sub presiunea unei
serii de proteste organizate de activişti[15].
Potrivit criticilor, ordonanţa Sit/Lie se
înscrie într-un şir de alte măsuri administrative adoptate în
oraşele americane, care au urmărit diminuarea vizibilităţii
persoanelor fără adăpost în spaţiul public urban, contribuind la
amînarea soluţiilor reale pentru diminuarea numărului persoanelor
fără adăpost şi a uşurării existenţei acestora[16].
Persoanele fără adăpost îşi arată deseori
insatisfacţia faţă de calitatea serviciilor destinate lor de către
ONG specializate şi instituţiile coordonate de
municipalitate[17]. Ele
îşi exprimă de asemenea insatisfacţia şi prin proteste de
stradă[18]. Dar
prezenţa lor fizică în centrul oraşului este un protest mut, de zi
cu zi, în faţa unei probleme care nu este numai a lor.
Putem spune, aşadar, că tendinţa
autorităţilor oraşelor americane (la fel ca în toate oraşele, în
epoca modernă – cf. Bauman 2004, Bourdieu et al., 1993) a fost
întotdeauna de a controla prezenţa persoanelor fără adăpost, prin
reducerea vizibilităţii acestora. Critica şi protestele venite din
partea organizaţiilor de activişti şi voluntari, apărători ai
drepturilor persoanelor (fără adăpost), au contracarat însă această
tendinţă, insistînd asupra unei soluţionări profunde şi durabile a
problemei (nu o camuflare a ei).
De ce persoanele fără adăpost sînt
„invizibile” la Chişinău? O scurtă istorie...
Persoanele fără adăpost au fost victimele
unei lungi istorii în care statutul lor şi comportamentul lor a
fost stigmatizat şi criminalizat. În Uniunea sovietică, de la
începutul anilor 1930, un număr mare de persoane şi-au pierdut sau
părăsit de bunăvoie locuinţa pentru a-şi găsi o sursă de
subzistenţă în oraşe, mînaţi de foamete – consecinţă a
industrializării şi a colectivizării forţate. Calificate drept
„vagabonde”, aceste persoane erau percepute de regim drept o
problemă, un pericol care ar submina buna orînduire a statului şi a
societăţii sovietice. La mijlocul anilor 1930, în URSS sute de mii
de persoane fără domiciliu sau migrante au fost deportate în lagăre
de muncă[19]. În
1961, faimoasa lege „anti-parazit”, adoptată de Hruşciov, urmărea
reglementarea anumitor categorii sociale marginale: persoanele
„vagabonde” şi cele care practicau un mod de viaţă „parazitar”
(cerşit, prostituţie, alcoolism etc.)[20]. În
plus, începînd cu decembrie 1932, în URSS a fost introdus sistemul
de paşapoarte interne pentru orăşeni (pînă în 1974, ţăranii nu
dispuneau de un asemenea act şi, prin urmare, aveau un drept de
mobilitate limitat), în acelaşi an fiind adoptat şi sistemul de
înregistrare obligatorie la locul de trai (aşa-numita
propiska) la cel mai apropiat sector de miliţie. Aceste
măsuri au urmărit impunerea unui control şi a unei evidenţe stricte
a mobilităţii cetăţenilor în interiorul ţării, obligîndu-i să se
localizeze geografic. Lipsa unei asemenea propiska putea
duce la pierderea unui şir de drepturi cetăţeneşti şi chiar la
pierderea libertăţii[21].
Persoanele fără adăpost după 1990: o
întoarcere a refulatului...
După 1991, în toate fostele republici
sovietice, inclusiv în R. Moldova, vagabondajul şi lipsa unui
domiciliulu fix au încetat să mai fie persecutate şi penalizate ca
atare. Acest lucru, însoţit de dezinstituţionalizarea unui număr
mare de pacienţi cronici, absolvenţi de internate (orfelinate),
foşti deţinuţi, a creat în scurt timp vizibilitatea pe străzile
oraşelor din fostele republici sovietice a unui număr sporit de
persoane cu dizabilităţi, deseori fără adăpost (filmul
Palmele/ Ladoni (1994), de Artur Aristakisean,
explorează pe cale artistică vizibilitatea acestei categorii de
persoane, relativ noi pentru acea epocă). Tranziţia anilor 1990 a
creat o nouă pătură de persoane sărăcite în urma concedierii masive
din fostele întreprinderi sovietice şi pe fundalul dezintegrării
sistemului de protecţie socială. Aceşti oameni recent sărăciţi
(rata sărăciei absolute a depăşit în RM 70% din populaţie în 1998,
ea fiind de 67,8% în 2000) şi mai ales cei ajunşi sub pragul
„sărăciei extreme” (52,2% în 2000)[22]au
devenit „rezervorul de recrutare” a persoanelor vulnerabile în faţa
pierderii locuinţei în urma unor privatizări frauduloase a
locuinţelor în anii 1990 şi a evacuării forţate a locatarilor (în
situaţii de sechestrare din cauza datoriilor neplătite, clădiri
avariate, catastrofe climaterice etc.).
URSS ne-a lăsat totuşi o moştenire pozitivă
în sensul dotării populaţiei cu locuinţe. 60% din locuinţele
actuale au fost construite în perioada 1976-1993. Datorită acestui
fapt, astăzi 98% din populaţie locuieşte într-o locuinţă deţinută
în proprietate sau moştenită. Partea proastă este că 20-30% din
locuinţe au mai mult de 60 de ani şi astfel devin nesigure pentru
locuire. Conform unui studiu realizat de PNUD în 2007, 7 % din populația din Republica Moldova locuia în case
ruinate sau sărăcăcioase, cu un risc iminent de
demolare[23].
Acest lucru înseamnă că în R. Moldova există un procent enorm (de
cel puţin 10%) de persoane cu un grad înaintat de risc de a rămîne
fără adăpost, dacă nu se vor lua măsuri necesare de protecţie, prin
asigurarea acestor locatari şi construirea unui fond de locuinţe
sociale.
După 1991, noul stat RM, la fel ca şi Rusia
şi alte foste republici sovietice[24], nu a
generat nici o altă pîrghie de soluţionare a problemei persoanelor
fără adăpost decît prin aceleaşi mijloace cvasi-represive,
persoanele „vagabonde” şi fără adăpost continuînd să fie înlăturate
de pe stradă şi duse într-un „centru de triere” (la poliţie) pentru
a fi „examinate” şi eventual redirecţionate către alte instituţii
depozitare de persoane „deviante”: spitale, clinici, spitale
psihiatrice, închisori etc. Prin urmare, pe parcursul tranziţiei
post-sovietice (pînă în 2004), poliţia a fost singura instituţie
abilitată a se ocupa de persoanele fără adăpost.
2004: O schimbare de strategie
Crearea în 2003-2004 a unui Centru de
găzduire şi orientare a persoanelor fără domiciliu stabil în cadrul
Direcţiei Generale de Asistenţă Socială a Municipiului Chişinău, în
baza unui grant străin, a marcat o schimbare de strategie faţă de
aceste persoane vulnerabile, de la una represivă către una mai
incluzivă[25].
Locuirea la Centru este una temporară (oficial nu mai mult de trei
luni) şi voluntară. Pe lîngă găzduirea propriu-zisă, Centrul oferă
şi servicii medicale de bază, asistenţă socială (orientare
socio-profesională), hrană (mic dejun şi cină), posibilitate de a
avea grijă de igiena personală şi consultanţă juridică. Cu toate
acestea, unele „reflexe” represive au persistat şi după crearea
Centrului, acesta fiind perceput în continuare de către autorităţi
şi poliţie drept un „centru de triere”; poliţia este în continuare
cea care aduce persoanele fără adăpost la Centru şi le lasă în
grija personalului instituţiei, deseori fără ca aceste persoane să
fi căutat în prealabil vreun adăpost în acest Centru, în condiţiile
unei supraaglomerări cronice a instituţiei. De asemenea, într-o
instituţie în care personalul masculin a fost format din foşti
angajaţi ai poliţiei, relaţia faţă de beneficiari era, în general,
una de autoritate, dictată de necesitatea respectului necondiţionat
faţă de disciplina instituţională.
Centrul de găzduire şi orientare are însă o
capacitate limitată, de doar 70 de locuri, în timp ce oraşul
numără, conform unor estimări, în jur de 3.000-4.000 persoane fără
adăpost[26]. Mai
există un cămin de noapte pentru persoanele fără
adăpost de 15 locuri la Stăuceni (o suburbie a
oraşului Chişinău), creat graţie fondurilor unei asociaţii catolice
(„Caritas”)[27]. Dar
aceste două centre-adăpost nu acoperă de departe necesităţile de
cazare a populaţiei de persoane fără adăpost din municipiu.
Întrebarea pe care ne-o punem este, aşadar, unde locuiesc celelalte
peste 3000 de persoane fără domiciliu din municipiu, pentru că,
încă o dată, îi vedem rareori pe străzi. Potrivit angajaţilor
Centrului şi ai unor ONG-uri specializate (de exemplu, AFI) aceştia
îşi găsesc adăpost în scările blocurilor, cerdacuri, gropi de
canalizare, în subsoluri şi în numeroasele construcţii neterminate
şi dezafectate din municipiu, dar şi la prieteni, rude şi
cunoştinţe, de regulă persoane la fel de sărace, în schimbul unei
remunerări modeste[28].
Situarea Centrului într-o zonă periferică,
industrială a oraşului (zona dintre Calea Basarabiei şi Gara CFM)
arată că strategia autorităţilor municipale (şi naţionale) faţă de
persoanele fără adăpost urmăreşte îndepărtarea lor de pe străzile
Chişinăului sub pretext de ordine şi igienă publică, dar nu
neapărat incluziunea acestor persoane în societate.
Este interesant de remarcat că
Centrul-adăpost a fost deschis într-o clădire în care, în anii 1980
şi 1990, era o grădiniţă de copii. Acest detaliu este revelator
asupra transformării spaţiului urban după 1990. Altădată o zonă
industrială în expansiune, inclusiv şi ca habitat uman, zona Calea
Basarabiei a devenit astăzi o piaţă imensă de vînzare a unei game
extrem de variate de produse, în general importate[29].
Numeroşi beneficiari ai instituţiei nu au
acte de identitate valabile, mai ales pentru că pînă acum un an,
aceste persoane nu aveau viză de reşedinţă (propiska) la un
loc permanent de trai, reşedinţa la Centru fiind una temporară.
Lipsa vizei de reşedinţă (această propiska, care, amintesc,
moşteneşte o măsură sovietică de control asupra mobilităţii
populaţiei) făcea pînă recent foarte grea perfectarea actelor de
identitate, acest fapt limitîndu-le un şir de drepturi, între
altele dreptul la angajare legală, la protecţie socială şi medicală
etc. În urma unor schimbări legislative şi de procedură în cadrul
Ministerului dezvoltării informaţionale (în urma presiunii din
partea Centrului şi a unor ONG) s-a decis o procedură mai uşoară de
obţinere a buletinului de identitate, „fără reşedinţă”. Obţinerea
acestui act rămîne totuşi în continuare problematică pentru foarte
multe persoane fără adăpost din motivul că este o procedură care
necesită o cheltuială (de aproximativ 500 de lei, în regim de
eliberare normal, de 1 lună), pe care ele rareori şi-o pot permite.
Fără domiciliu, şi deseori fără acte şi drepturi, persoanele fără
adăpost devin deseori „non-persoane” prin excelenţă, nişte „resturi
sociale” (Z. Bauman), aruncate la groapa de gunoi a
tranziţiei.
„Invizibilitatea” ca strategie de
supravieţuire
Pe lîngă tratamentul discriminatoriu (sau
neglijent) din partea instituţiilor statului, locuitorii oraşului
înşişi manifestă o toleranţă extrem de redusă faţă de persoanele
fără adăpost. Persoanele cu care am discutat mărturisesc – cu
jumătate de voce –, că au simţit pe piele proprie diferite forme de
intoleranţă din partea orăşenilor în viaţa de zi cu zi. Deschiderea
acestor centre-adăpost în suburbiile Chişinăului a întîlnit
rezistenţe ferme şi sonore din partea comunităţilor
locale[30]. În
asemenea condiţii, multe persoane fără adăpost tind să-şi camufleze
statutul stigmatizat, printr-un „control [sporit] asupra
informaţiei” [Goffman, 1963] privind identitatea lor, îmbrăţişînd
un comportament „invizibil”. Numai că, „invizibilitatea” ca
strategie de supravieţuire morală şi socială, prin forme de
„adaptare secundară” (Goffman, 1957) la un mediu altminteri ostil
şi oprimant şi aplicarea unor tactici de „rezistenţă pasivă” şi
„voci subversive” („hidden transcripts” – J.C. Scott, 1990) nu fac
decît să perpetueze un status quo injust şi inechitabil în raportul
de forţe dintre acest grup (şi alte grupuri subalterne) şi
grupurile dominante (dotate cu capital economic, politic şi,
eventual, cultural). O „ieşire din găoace” a acestor grupuri ar fi
începutul negocierii unei relaţii de dominaţie mai puţin opresive
între acest grup şi cei care deţin puterea politică, culturală şi
economică în RM, reprezentaţi şi protejaţi în mare măsură de
autorităţile publice locale şi naţionale.
Mai există un fapt de luat în seamă pentru a
explica „invizibilitatea” socială a persoanelor fără adăpost în
Chişinău. Mai bine de un sfert din populaţia RM se află astăzi sub
pragul sărăciei absolute. (Este totuşi de menţionat că datele din
ultimii ani trebuie considerate excesiv de optimiste, a căror
„dinamică pozitivă” este datorată mai degrabă schimbării
metodologiei de definire şi de calculare a ratei sărăcei „absolute”
şi „extreme”, începînd cu 2006, dar şi parţial datorită
îmbunătăţirii nivelului de trai, mai ales în urma migraţiei de
muncă a unui număr mare de moldoveni peste hotare, care îşi ajută
rudele rămase în ţară, salvîndu-le de la sărăcie[31]). O
proporţie însemnată de persoane fără adăpost – cei de dată recentă
(cei „cronici” fiind şi cei mai vizibili[32]) – se
contopesc perfect, aşadar, cu această pătură numeroasă de oameni
sărăciţi după 1990, cu care, de altfel, întreţin deseori legături
de colaborare, solidaritate şi întrajutorare[33]. Cei
săraci şi foarte săraci deopotrivă au, de altfel, un acces tot mai
limitat la resursele rezervate claselor mai înstărite, astfel fiind
excluşi din zonele „frecventate (şi frecventabile)”, situate în
centrul oraşului, printr-un proces de „ierarhizare socială” a
spaţiului public (Bourdieu, 1993) şi de „ghetoizare” din interior a
societăţii (cf. Wacquant, 1993).
În plus, nu s-au făcut niciodată în R.
Moldova discuţii, dezbateri publice pe marginea subiectului
persoanelor fără adăpost din ţară. Nici lumea academică nu pare să
fie interesată de subiect. În contrast cu abundenţa literaturii
academice în Occident la acest subiect, în varii discipline, în R.
Moldova nu există practic studii academice sau investigaţii asupra
persoanelor fără adăpost. Singurele informaţii despre persoanele
fără adăpost sînt cele difuzate de canalele de televiziune în
perioadele de îngheţ, cu imagini de la Centrul de găzduire din
Chişinău sau Bălţi sau privind cazurile letale ale persoanelor
îngheţate în stradă. Lipsa de interes din partea jurnaliştilor şi a
cercetătorilor din mediul academic faţă de persoanele fără adăpost
este totodată efect şi cauză a invizibilităţii sociale care
învăluie această categorie de persoane (şi altele)[34].
Ce ar trebui să învăţăm de la americani
şi din propriile eşecuri?
Experienţa americană ne poate învăţa că
strategiile de creştere economică prin micşorarea drastică a
impozitelor pe venit şi prin dezinvestirea masivă din domeniul
protecţiei sociale a creat o pătură tot mai largă de oameni săraci
şi foarte săraci, vulnerabili în faţa pierderii domiciliului şi a
declasării. Dimpotrivă, tendinţa de diminuare a sărăciei a apărut
atunci cînd creşterea economică a fost însoţită de programe sociale
consistente (de genul McKinney-Vento şi,
mai recent, HEART). Măsurile luate de autorităţile americane au
evoluat, de la 1987 încoace, de la programe care au urmărit
ameliorarea condiţiilor de viaţă ale persoanelor fără adăpost (şi
reducerea vizibilităţii lor în oraşe) către programe mai ambiţoase,
care aveau drept scop îmbunătăţirea calităţii vieţii acestui grup
de persoane (inclusiv şi prin multiplicarea soluţiilor de cazare
temporară şi permanentă) şi totodată prevenirea factorilor de risc
care conduc spre dezvoltarea acestui fenomen (prin programe sociale
de combatare a precarităţii şi a
excluziunii).
Vizibilitatea persoanelor fără adăpost în
oraşele americane arată că acest fenomen este în continuare o
problemă, dar şi că, în oraşele în care aceste persoane sînt
vizibile, gradul de toleranţă faţă de ele în rîndurile orăşenilor
şi administraţiei municipale este ridicată. Totodată, vizibilitatea
persoanelor fără adăpost în centrul oraşelor contribuie la
menţinerea pe ordine zilei a acestei probleme, căreia guvernul,
administraţiile publice locale şi societatea civilă îi caută
soluţii viabile şi durabile (nu doar paliative).
Cazul moldovenesc ne arată, pe de altă
parte, că o politică socială concentrată pe diminuarea
vizibilităţii sociale a persoanelor fără adăpost (ascunzînd
„gunoiul sub preş”) duce la ignorarea constantă a acestei probleme
de către autorităţile naţionale şi municipale. Invizibilitatea
acestei categorii de persoane în oraşele din RM întreţine un cerc
vicios de nerecunoaştere şi stigmatizare a acestora de către
populaţie şi autorităţi, ceea ce împiedică soluţionarea viabilă şi
durabilă a acestei probleme sociale.
Experienţa societăţilor occidentale ne poate
sugera soluţii pertinente pentru contracararea fenomenului
persoanelor fără adăpost (homelessness), respectîndu-se
demnitatea şi autodeterminarea acestora. Este extrem de important
să se lucreze adecvat cu aceste persoane prin multiplicarea unor
servicii polivalente, de calitate şi respectuoase faţă de
drepturile persoanei, adresate şi ajustate acestui grup, în
creştere în ultimele două decenii. Este crucial să se schimbe
strategia de lucru cu aceste persoane. Politica care urmăreşte
„invizibilitatea” lor socială (şi prin urmare excluziunea lor), în
vigoare astăzi, trebuie înlocuită cu una cu adevărat
incluzivă.
Este urgent nevoie de o legalizare a
statutului persoanelor fără adăpost, prin subvenţionarea unui
program special de eliberare a actelor în condiţii preferenţiale
(preţul actual pentru eliberarea acestor acte este greu de suportat
de către o persoană fără adăpost). Altminteri, statul nu face decît
să împiedice în continuare integrarea acestor persoane, atunci cînd
pretinde contrariul.
Este important ca acestor persoane să li se
asigure toate drepturile cetăţeneşti (de mobilitate, angajare, trai
decent etc.) fără să li se îngrădească în niciun fel prezenţa în
centrul oraşului. Totodată, organizaţiile non-guvernamentale ar
trebui să fie mai active în apărarea acestor drepturi.
Esenţializarea şi psihologizarea problemei
persoanelor fără adăpost, prin raţionamente de genul că ele sînt
astfel pentru că aşa preferă sau din vină proprie, ascunde
premisele reale ale acestei probleme, care sînt preponderent de
ordin social: inegalităţile sociale crescînde, lipsa unei protecţii
sociale suficiente adresate persoanelor vulnerabile, diminuarea
solidarităţii sociale în comunitate etc.
Numărul real al persoanelor fără adăpost
este mult mai mare decît se crede (estimarea a 3000-4000 doar în
municipiul Chişinău ne dă o imagine vagă şi posibil optimistă a
fenomenului), dar acest număr ar putea în curînd creşte înzecit
dacă nu se vor lua măsuri eficiente şi sustenabile de prevenire a
lărgirii acestui grup din contul persoanelor căzute sub pragul
sărăciei absolute, ameninţate de pierderea iminentă a domiciliului
(cum spuneam mai sus, 7% din populaţia RM trăiesc în locuinţe
mizere şi cu un grad sporit de avariere).
Prevenirea fenomenului ar fi de suprafaţă
dacă nu s-ar duce o politică eficientă de diminuare a excluziunii
persoanelor sărăcite de la angajare în cîmpul muncii şi de la o
protecţie socială şi medicală adecvată[35].
Studiul documentar şi interviurile făcute cu
persoanele fără adăpost ne-a dovedit că toţi sîntem vulnerabili de
a deveni „fără adăpost” într-o societate care tinde să neglijeze
grupurile de persoane vulnerabile. Cu siguranţă, problema nu e doar
a lor, ci şi a noastră a tuturor.
Prin acest articol (şi prin alte articole
care vor urma, izvorîte din aceeaşi cercetare), dar şi prin
proiectul fotografic iniţiat de Aurelia Borzin, dorim să readucem
lumină asupra unui grup de oameni care continuă să facă obiectul
unei forme multiple de invizibilitate – morală, socială, simbolică.
Readucerea acestuia în „vizibilitate” înseamnă o asumare a unei
realităţi sociale, în cauzele şi consecinţele ei, şi, astfel,
premisa primară pentru căutarea unor soluţii reale.
Bibliografie selectivă
Zygmunt Bauman (1989). “Social Production of
Moral Invisibility”, in Holocaust and Modernity. Sage Publ.
Bauman explică felul în care, înainte de holocaust, autorităţile
naziste au transformat evreii într-o populaţie invizibilă din punct
de vedere social şi moral, prin mijloace birocratice şi
tehnologice, ghetoizare socială (înainte de ghetoizarea fizică) şi
prin excluziunea evreilor din definiţia naţiunii
germane.
Z. Bauman (2004), Wasted Lives,
Polity Press, Oxford: modernitatea crează şi apoi tinde să excludă
„resturile sociale” – adică categoriile de persoane marginale din
viaţa cetăţii.
Pierre Bourdieu et al. (1993), La
Misère du Monde,
Paris, Seuil: despre deplasarea fizică şi socială a
persoanelor marginale din topografia socială şi despre cum
autorităţile tind să transforme săracii într-o populaţie
„invizibilă”. La Misère du monde.
Erving Goffman (1963), Stigma, despre
strategiile de supravieţuire morală şi socială a persoanelor cărora
le este atribuit un stigmat social, printr-o ajustare la societate
prin ascunderea „informaţiei sociale” despre propria identitate,
devenind astfel “invizibile”.
Ralph Ellison (1952), Invisible Man,
Random House: un roman foarte interesant, în care naratorul
(autorul) îşi mărturiseşte experienţa de „invizibilitate” socială
şi psihologică din motivul că aparţine persoanelor de culoare
(negre) în SUA, în perioada segregării.
Vintilă Mihăilescu (2014). Povesea
maidanezului Leuţu. Despre noua ordine domestică şi criza
omului. Chişinău: Cartier: E o carte care oferă piste
interesante de înţelegere şi explorare a fenomenului oamenilor fără
adăpost prin asocierea condiţiei lor de cea a cîinilor vagabonzi,
în relaţia ambelor categorii (cîini şi oameni „vagabonzi”) cu
orăşenii „normali”, i.e. cu domiciliu fix.
A se mai vedea:
Stéphane Beaud, Jade Lingaard, Joseph
Confaveux (2006), La France invisible. Paris: La
Découverte.
Georg Simmel (1998). Les pauvres,
Paris, PUF (ediţie originală, germană, 1907).
Guillaume Le Blanc (2009),
L’invisibilité sociale,
PUF.
Erving Goffman (2004 [1957]). Aziluri.
Eseuri despre situaţia socială a pacienţilor psihiatrici şi a altor
categorii de persoane instituţionalizate. Iaşi: Polirom.
James C. Scott (1990). Domination and the
Art of Resistance. Hidden Transcripts. New Haven & London: Yale
University Press.
Despre persoane fără adăpost în SUA şi în
occident:
Ed. Carl O. Helve and
Wilfried Kunstmann (1999), Homelessness in the Unites States,
Europe and Russia. A Comparative Perspective, Bergin & Garvey.
Connecticut, London: Westport.
Jason Adam Wasserman,
Jeffrey Michel Clair (2010). At Home on the Street. People,
Poverty, and a Hidden Culture of Homelessness. Colorado: Lynne
Riener Publ..
Lamb, H.R.L., Weinberger, L.E. (2005). The
shift of psychiatric inpatient care from hospitals to jails and
prisons. J Am Acad Psychiatry Law, 33:
529-34.
David Levinson ed. (2004). Encylopedia of
Homelessness, 2 vols. Sage Publ.
Kim Hopper (2003). Reckoning with
Homelessness. Ithaca & New York: Cornell University
Press.
Meghan Henry, Alvaro Cortes, Sean Morris et
al. (The US Department of Housing and Urban Development). The
Annual Homeless Assessment Report (AHAR) to Congress. Part 1:
Point-in-Time Estimates of Homelessness, 2013.
Despre persoane fără adăpost în Rusia şi
fostele republcii sovietice:
Tova Höjdestrand (2009). Needed
by Nobody. Homelessness and Humanness in Post-Socialist Russia.
Ithaka and London: Cornell Univ. Press.
Natalia Şontu, Fenomenul sărăciei –
problema mondială şi naţională: cauze, consecinţe, soluţii.
Teză de doctror în economie. Universitatea de Stat din Moldova:
Chişinău, 2012,
David R. Shearer (2009). Policing
Stalin’s Socialism. Repression and Soviet Order in the Soviet Union
1924-1953, Stanford/ California: Yale University Press.
Golfo Alexopoulos (2003). Stalin’s
Outcasts: Aliens, Citizens, and the Soviet State, 1926-1936.
Ithaca and London: Cornell University Press.
Svetlana Stephenson (2006). Crossing the
Line. Vagrancy, Homelessness and Social Displacement in Russia.
Hampshire & Burlington: Ashgate Publ.
Татьяна Ластовка, Тунеядство в СССР
(1961–1991): юридическая теория и социальная практика,
АНТРОПОЛОГИЧЕСКИЙ ФОРУМ № 14, 2011.
Зоя Р. Соловьева (2001). Реабилитация бездомных: исследование
«Ночлежки», Журнал социологии и социальной
антропологии. 2001. Том TV. № 3, с.
92-108.
[1]În
septembrie-decembrie 2014, am realizat în oraşul Berkeley (San
Francisco Bay Area) interviuri exploratorii şi am făcut serii de
fotografii (autoare: Aurelia Borzin) cu 15 subiecţi (persoane fără
adăpost).
La Chişinău, în perioada 2013-2014 am
realizat o anchetă de teren în Centrul de găzduire şi orientare
pentru persoane fără domiciliu stabil din mun. Chişinău, prin
interviuri cu 15 beneficiari şi trei angajaţi. Un studiu
sociobiografic aprofundat (cu un eşantion numeros de subiecţi) este
în curs d