Sunt mulţi – destui dintre ei din zona presei
locale – care critică noua legislaţie privind derularea campaniei
electorale. Sunt mulţi cei care spun că un candidat nu se poate
afirma doar prin mijloacele permise legal şi că sunt avantajaţi
primarii în funcţie. Cred însă că actuala legislaţie din domeniu
este una care impune un filtru eficient şi, în opinia mea, corect
de cernere a candidaţilor.
Şi asta pentru că mi se pare corect ca printr-o
publicitate electorală minimală, de informare, să fie promovaţi
candidaţii care au strâns notorietate cu mult înainte de începerea
campaniei electorale.
Pentru că nu agreez candidaţii – indiferent ai
cărui partid – care nu au avut treabă cu comunitatea locală timp de
3 ani şi jumătate şi pe care brusc, cu 6 luni înainte de alegeri,
îi pocneşte grija faţă de cetăţenii votanţi. Pentru că nu mi se
pare corect ca balanţa voturilor să fie înclinată, în ajun de
alegeri, de găleţi, fulare, brichete, şepcuţe sau de bannere de
zeci de metri pătraţi, favorizând astfel nu pe candidatul mai
cunoscut, ci pe cel mai ”darnic”. Şi pentru că nu cred că e normal
ca un partid să se gândească să propună un candidat doar cu câteva
luni înainte de alegeri, ci acesta trebuie să fie desemnat şi
promovat începând din prima zi de după alegerile
precedente.
Se instaurează, în felul acesta, o egalitate de
şanse între toţi doritorii să ocupe fotoliul de primar, indiferent
dacă sunt susţinuţi de un partid mare sau de unul mai mic (şi mai
lipsit de posibilităţi financiare), diferenţa făcând-o astfel doar
notorietatea pe care candidatul respectiv a câştigat-o în
timp.
În al doilea rând, mi se pare benefic că, limitată
doar la nişte afişe cu dimensiuni standard, campania electorală se
mută astfel în mediul virtual, unde implică un segment de populaţie
– tinerii – nu foarte dornic să se implice în procesul de vot şi
unde disputele se dau la nivel de idei, şi nu de mită
electorală.
Iar că avem parte, ca urmare a acestor legi, de o
campanie electorală fără prea multă culoare, fără concerte şi fără
megafoane urlând pe străzi, este un lucru bun: o campanie
electorală nu este un bâlci pestriţi şi zgomotos, ci o treabă
serioasă şi importantă, care trebuie tratată de toţi ca
atare.