Litigiile de muncă reprezintă anumite divergenţe care au apărut între salariat și angajator în legătură cu încheierea, executarea sau desfacerea contractului individual de muncă. Cel mai des acestea sunt soluționate de instanța de judecată fără ca să fie necesară o cere prealabilă adresată de către salariat către angajator. La etapa actuală, legislaţia națională din domeniul muncii prevede o singură situaţie în care o parte a litigiului de muncă urmează să respecte procedura extrajudiciară de soluţionare a litigiilor individuale de muncă: în cazul recuperării prejudiciului material şi/sau moral cauzat de angajator.
Art. 332 din Codul Muncii al Republicii Moldova prevede modul de examinare a litigiilor privind repararea prejudiciului material şi a celui moral, de aici rezultă că cererea scrisă a salariatului privind repararea prejudiciului material şi a celui moral se prezintă angajatorului care este obligat să înregistreze cererea respectivă, s-o examineze şi să emită ordinul corespunzător în termen de 10 zile calendaristice din ziua înregistrării acesteia, aducându-l la cunoştinţă salariatului sub semnătură.
Instanţele de judecată vor ţine cont de faptul că înainte de depunerea cererii de chemare în judecată pentru soluţionarea litigiului de muncă cu privire la recuperarea prejudiciului cauzat de angajator, salariatul va trebui să respecte procedura de soluţionare prealabilă a litigiului. Dacă cererea a fost depusă fără soluţionarea prealabilă, pe cale extrajudiciară, instanţa o va scoate de pe rol prin încheiere susceptibilă de recurs în baza art. 267 lit.a) CPC al RM, în care se va indica necesitatea soluţionării prealabile a litigiului.
Potrivit art. 332 CM al RM, cererea salariatului despre repararea prejudiciului material şi/sau moral se prezintă angajatorului, care este obligat s-o examineze în termen de 10 zile cu emiterea respectivă a ordinului (dispoziţiei, deciziei, hotărîrii). Dacă salariatul nu este de acord cu rezultatul examinării cererii de recuperare a prejudiciului sau dacă ordinul (dispoziţia, decizia, hotărîrea) nu a fost emis în termenul prevăzut de 10 zile, salariatul este în drept să se adreseze în
instanţa de judecată pentru soluţionarea litigiului.
În cazul în care obiectul acţiunii este complex, fiind format din mai multe capete de cerere,
printre care şi repararea prejudiciului ca un capăt de cerere subsecvent, acţiunea se va soluţiona direct în instanţă, în acest caz respectarea procedurii prealabile de soluţionare a litigiului nu este necesară.
Autor: Bobeica Dorin