"deschizând o hartă
petale de cireș leagă
Europa de Asia" ¹
De când mă știu călătoresc dintr-un capăt în altul al
pământului, fără să obosesc sau să mă rătăcesc. Colind țările și
oceanele, căutând culturi și vestigii, întâlnesc oameni din toate
clasele sociale, cu tradiții și drame, copii care visează până la
stele, femei care iubesc mai presus de viață, conducători care
sacrifică sau care salvează.
Atunci când plec însă la drum, nu iau nimic cu mine... doar
mirosul de lalele și carte veche. Fără pașaport sau bilete de
avion, fără rucsac sau pelerină de ploaie.
Mult înainte de a începe să îmi câștig proprii bănuți și de a
putea pleca în vacanțe (mai mult sau mai puțin exotice), am
îndrăznit să caut răsărituri noi dincolo de poveștile scrise cu
litere îngroșate, în cărți și albume de călătorie.
Îmi amintesc, de exemplu, de curajul cu care am pornit spre
India, de mână cu Eliade, fascinată și contrariată de ceea ce îmi
deschidea în fața ochilor : "asiaticii au nenumărate păcate;
sunt cruzi, câteodată imbecili, adesea nebuni, altădată murdari"
(2) . Dar toate aceste se estompau, atunci când
întâlneai chipurile senzuale și ademenitor de misterioase ale
femeilor indiene, după cum însuși Eliade îmi mărturisea despre
Maitreyi, "o fecioară, pură ca un înger, care ajunge amanta
perfectă în cea dintâi noapte" (3).
Doar sunetul telefonului sau apusul strident din fereastră
reușeau să mă aducă din călătoriile mele înapoi, cu aceleași
promisiuni de fiecare dată, că la anul și la anul, voi spune eu
povești despre Indii și temple.
Aseară, în timp ce priveam Piața Unirii de la fereastră,
printre dâre de lumină roșie și aburi de ceai negru, mi-am amintit
de provocarea celor de la CND Turism, de a desena poveștile Asiei,
prin ochii călătorului.
Și cum pe masă, încă era deschisă cartea lui Adelin Petrișor,
Țara cu un singur gras, mi-am dat seama cât de ușor poți
trasa punți de legătură între călători și cărțile pe
care aceștia le poartă în rucsac sau între călători și
protagoniștii jurnalelor de drum, cei care trezesc dorințe
de aventură, spre destinații exotice, chiar și celor mai comozi
cititori.
De exemplu, "Țara cu un singur gras"
(pentru că tot am amintit mai sus) și călătorul cu
amintiri din comunism.
Acesta este călătorul care va cere oferte turistice în
Republica Populară Chineză (☺), căci spre Coreea de Nord, doar
jurnalist să fii, ca să îndrăznești să-ți iei bilet.
Va opta pentru un circuit al marilor orașe; de la vechiul
Beijing, la amețitorul Shanghai sau fascinantul Hong Kong, căutând
evoluția din spatele stâncilor de sticlă.
Și va fi dispus, din cauza amintirii dureroase a fostului
regim, să plătească vacanțe scumpe, răzbunand copilăria marcată de
cozile la pâine.
"Șapte ani în Tibet" și călătorul
spiritual
Sigur cunoașteți tipologia turistului religios, adept al
pelerinajului și al circuitelor cu autocarul de la un templu la
altul, de la călugări la statui, din moschei până la Zidul
Chinezesc; acel turist care se aventurează în călătorii de
regăsire, inițiatice, care va alege să trăiască în comuniune cu
natura dătătoare de vitalitate, prin meditații lungi și ritualuri
neînțelese de Occident.
Nu va fi dispus să plătească pentru confort, clase sau stele.
Pentru că, în fond, el urmărește renașterea spirituală:
"Să ne ridicăm și să mulțumim, chiar dacă nu am învățat
foarte multe azi, măcar am învățat puțin; și chiar dacă nu am
învățat puțin, măcar nu ne-am îmbolnăvit; și dacă ne-am îmbolnăvit,
cel puțin nu am murit; deci, să mulțumim!" (4)
"O mie și una de nopți" și călătorul
visător
Asemeni regelui persan, vrăjit de poveștile frumoasei
Sheherezada, turistul visător se va ghida doar după emoția și
povestea locului, pentru a căuta circuite turistice în îndepărtata
Asie. Lumea arabă, strălucitoare și colorată, îl va ademeni spre
inima islamului, cu tradiții ascunse pentru ochiul prea curios, cu
forfota și viața parfumată a străduțele întortocheate din Bazar, cu
șeici și cămile desprinși din povești cu covoare zburătoare și
lămpi fermecate.
Acesta este turistul care nu va renunța la plăcerea aventurii,
însă va fi precaut și nu o va împinge peste limita siguranței. Nu
se va refugia într-o stațiune all inclusive, dar nici nu va face
imprudențe într-o societate controlată periculos de mult, de
bărbați. Asemeni Sheherezadei, va țese povești, o mie și una,
pentru cei de acasă, povești culese de pe malurile Bosforului, din
Mecca sau de lângă piramide.
"Coranul nu e lipsit de poezie; chiar farmecul său, provine
din farmecele fizice ale existenţei umane. Totul în el străluceşte
de pietre preţioase, respirăm parfumuri și am adormi cu plăcere în
această moliciune asiatică, dacă mâhnirea nu ne-ar aminti că omul
are un suflet. " (5)
"Memoriile unei gheișe" și călătorul
îndrăgostit
Dincolo de erotismul acestei cărți, am găsit un ultim tip de
turist (conform propriilor criterii), turistul veșnic indrăgostit
de florile de cireș și de coama albă a marelui Fuji, de poezie, de
minunații urși Panda, de chimonourile sofisticate și de minuțiosul
ritual al servirii ceaiului. E genul de călător care își așterne pe
hârtie pașii expedițiilor, tocmai pentru a păstra cât mai mult
timp, aroma unei culturi disciplinare.
Acesta este turistul care ar putea chiar să renunța la tot ce
îl așteaptă acasă, predându-se în fața vreunei iubiri nipone. Iar
dacă nu face acest lucru, cu siguranță toată viața lui de după, se
va raporta la acea iubire (de femeie, de muzică, de poezie străină
sau de orice altceva), transpunând-o în pagini de jurnal de
drum.
Și, cu siguranță, toată viața va face economii pentru alte noi
vacanțe speciale, spre locurile de care s-a
îndrăgostit.
"Înțelepții hinduși pretind că există patru anotimpuri în
viață. Unul pentru a studia și a descoperi lumea. Al doilea pentru
a întemeia un cămin. Al treilea pentru a reflecta. Și, în sfârșit,
al patrulea, în care eliberat de inhibiții și de obsesii devii un
fel de călător fără bagaje". (6)
Acest articol e scris ca răspuns la provocarea lansată de
CND Travel și Spring SuperBlog, în cadrul probei numărul patru "Ce
fel de turist ești?"
- Eduard Țară, câștigător al marelui premiu la concursul de poezie tradițională niponă (haiku), 2010
- Mircea Eliade - Isabel și apele diavolului
- Mircea Eliade - Maitreyi
- Buddha
- Alfred de Vigny
- Octavian Paler - Caminante