„Este ştiut lucru că elevii de astăzi se surmenează
teribil cu învăţătura, din cauză că programele sunt prea încărcate.
Cel puţin acesta este strigătul pe care-l scot la intervale dese
părinţii şi pedagogii moderni. Or fi programele încărcate, dar
elevii nu se prea sinchisesc de ele, pentru că trec prin şcoală
fără să reţină nimic din ceea ce ar trebui să înveţe. Un exemplu
caracteristic îl oferă ortografia. Majoritatea elevilor cunosc
regulile de scriere ale limbii materne cam tot atât cât ştim noi
despre politica din China. Propun să se facă o experienţă: să se ia
zece licee alese la întîmplare, zece clase din cursul superior şi
să li se dea o dictare cu oarecare dificultăţi de scriere. Pariez
că nici zece la sută din elevi nu se vor putea descurca în chip
acceptabil.
Cum se face oare că elevii din Franţa sau din Anglia pot învăţa
ortografia limbii lor, infinit mai complicată decât a noastră, iar
elevii din România scriu atât de mizerabil? Şi cum se face că
generaţiile ceva mai vechi din România au izbutit să înveţe să
scrie, cu toate că, cel puţin la unele materii, programele şi
profesorii erau mult mai pretenţioşi decât astăzi?
Nu poate fi decât o singură explicaţie: nu se dă destulă atenţie
scrierii. Programele sunt prea vagi în această privinţă, iar
profesorii de limba română se socotesc, în general, prea mari
savanţi ca să se ocupe de amănunte atât de meschine: ei discută
filozofie, formează suflete etc., iar elevii lor scriu: „v-a veni”,
„mam dus”, „părinţi mei” etc.
Dar dacă cunoştinţele de critică literară şi de filozofie sunt utile pentru formarea sufletelor, în schimb lipsa de cunoaştinţe ortografice sare în ochi de la prima privire: citiţi o petiţie scrisă de un bacalaureat şi nu vă veţi mai interesa de formaţia lui sufletească.
Iată direcţia în care ar trebui să se îndrepte în primul rând atenţia Ministerului de Instrucţie, dacă nu ţine să ne barbarizăm cu totul.” (Alexandru Graur, Adevărul, 13.II.1934)