Cred că niciodată Tim Burton nu a fost atât de soft, de
convențional și pare să piardă din vedere câteva lucruri, mai
exact, pe sine. Cu excepția unei singure secvențe, cea de la
market, în care toată lumea are ochii cât cepele (literalmente), nu
găsesc chiar nimic din semnătura lui Burton așa cum nici artista
Margaret Keane (Amy Adams) nu își regăsește semnătura pe tablourile
sale ci pe cea a soțului său (Christoph Waltz), un escroc de zile
mari, care ridică minciuna la rang de artă, mă rog, nici chiar atât
de sus, dar la treapta kitsch-ului tot se oprește și zăbovește mult
acolo. Christoph Waltz e un actor care îmi place, dar aici se
dovedește a fi o alegere cât se poate de neinspirată. Avalanșa de
grimase și rânjete, mișcările frenetice din mâini și dicția
exacerbată nu pot ține loc de joc actoricesc. Christhop Waltz este
întruchiparea Omului-kitsch, omul bun la toate, ajungând la un
moment dat să fie avocat, inculpat și martor deopotrivă.
secvența din market |
Nu știu cât de potrivit ar fi fost Johnny Depp în acest rol,
dar sigur ar fi ținut la un nivel decent trena weirdness-ului. Se
pare că odată cu despărțirea de Helena Bonham Carter s-a retras și
Depp, dar și doza de creepyness și creativitate a lui Burton.
Privind lucrurile din această perspectivă, filmul poate părea o
glumiță auto-referențială ușor macabră. Ah, n-am subliniat îngroșat
plot-ul și poate nu v-ați prins, filmul se inspiră din realitate și
spune povestea pictoriței Margaret Keane și a soțului său care îi
fură identitatea, pretinde că lucrările ei ar fi ale lui, cu
consimțământul ușor forțat al acesteia, într-o perioadă în care
femeia era pusă la punct și la colț de televiziune, comunitate și
preoți (evident). Însă hipersensibila și credula Margaret,
interpretată de angelica-vată-pe-băț Amy Adams, deschide bine ochii
la un moment dat și își ia revanșa într-un mod hilar, dar cu un
corespondent veridic în realitate. Dincolo de acest Keane vs Keane
filmul mai abordează și un aspect interesant, dar doar secvențial,
acela al culturii de masă. În intro-ul filmului vedem cum unul
dintre tablouri este multiplicat industrial și mai apoi cum altele
sunt comercializate pe post de vederi sau felicitări.
Se pare că Tim Burton colecționează tablouri semnate de Margaret.
Se pare că Tim Burton colecționează tablouri semnate de Margaret.
Margaret și Walter Keane |
Arta e personală ne spune la un moment dat Margaret,
deși pare să creadă acest lucru ea este nevoită să renunțe constant
la arta sa pentru binele financiar al familiei. Întrebată de ce
pictează ochii atât de mari Margaret povestește cum a avut la un
moment dat o problemă cu auzul și pentru a înțelege ce spun alții
era nevoită să se holbeze pentru a le pricepe vorbele și
comportamentul. Mi se pare o povestioară destul de grăitoare pentru
vremea respectivă (anii 50-60) în ceea ce privește statutul femeii,
nevoită să asculte și să fie dependentă. În ochii personajelor
pictate de Margaret, de obicei copii (adică ființe dependente,
lipsite de autoritate sau autonomie, care nu se pot descurca
singure) pare să se citească această tristețe a neputinței. Pe cât
de melancolice le sunt privirile pe atât de colorată pare viața
personajelor din film. Costumele vii, scenografia dulcoidă,
locațiile exotice (Hawaii), prezența unui personaj secundar
(Krysten Ritter) ce amintește de dichisul lui Audrey Hepburn fac
din acest film unul dintre cele mai diurne ale lui Burton.
Și ca să închei pe un ton jucăuș, se spune că ochii sunt
oglinda sufletului, ei bine ochii din Beetlejuice par să-l
reprezinte mai bine pe Tim Burton decât o fac cei din Big
Eyes.
Bonus, de ascultat soundtrack-ul Lanei del Rey.
Beetlejuice |
Tim and his Keane collection |