
Am citit Tenis cu moldoveni, de Tony
Hawks, acum cîţiva ani, la prima ei ediţie în română (Cartier,
2003), din interes antropologic faţă de societatea în care trăiesc.
Dat fiind puţinătatea studiilor antropologice despre societatea
noastră din anii 90 (perioadă grea şi fascinantă), puţinele jurnale
de călătorie despre ţara noastră ţin loc de studii antropologice.
Prin însăşi poziţia lor de distanţă epistemologică, străinii aplică
societăţii gazdă o privire detaşată, „un regard éloigné”, cum i-ar spune Cl. Lévi-Strauss, asupra moravurilor şi realităţilor locale,
pe care noi, localnicii, aproape că nu le mai simţim, pentru că le
trăim de prea mult timp şi le-am interiorizat prea profund. Un
străin poate veni aşadar cu observaţii proaspete, deseori fine şi
ascuţite, atunci cînd nu vine cu judecăţi de-a gata. Însemnările de
călătorie ale altora în ţara noastră ne ajută să ne chestionăm noi
înşine asupra realităţii şi normalităţii care ne înconjoară, să ne
revedem propriile înţelegeri şi judecăţi faţă de aceste
realităţi.
Am învăţat din cartea lui Tony Hawks, aşa
cum am învăţat şi de la însemnările unui Emmanuel de Martonne, ale
unui Mihail Sadoveanu sau unui Geo Bogza, care ne-au vizitat
ţinutul acum aproape un secol, despre cum e (şi
era) societatea noastră şi despre cum e să fii moldovean atunci
cînd eşti văzut dintr-o parte.
Cartea lui Tony Hawks este rezultatul unui pariu pe care am putea să-l calificăm fără greş drept „prostesc”. Autorul şi naratorul cărţii pune pariu cu prietenul său că va juca tenis cu toţi membrii selecţionatei Republicii Moldova la fotbal şi va cîştiga. Argumentul acestui pariu este că oamenii nu se pricep decît strict la ocupaţia lor de bază, nu şi la altceva. Pariul ar putea trece drept unul „englezesc”, dacă nu „stupid” de-a dreptul, cum spuneam, dacă nu am admite că şi fotbalul, tenisul, dansul, pictura, poezia sau un studiu de filozofie ar fi perfect „prosteşti”, dacă nu le acceptăm sensul, miza şi regulile, pe care le împărtăşim cu ceilalţi „jucători”. Prin acest pariu, autorul cărţii întreprinde un dublu exerciţiu de de-familiarizare, urmărind să obţină un efect comic, şi pe care îl dobîndeşte cu prisosinţă. Dar cartea devine însă un prilej, fără să o intenţioneze la început, de reflexivitate. Naratorul vrea să joace tenis cu echipa de fotbal dintr-o ţară obscură, provenită dintr-o altă ţară, cîndva mare şi temută, acum însă perfect inexistentă. A juca tenis cu fotbaliştii din Marea Britanie nu ar fi avut de departe acelaşi haz, mai ales pentru că ceea ce urmăreşte mai ales autorul acestui experiment sui generis sînt diferenţele culturale, generatoare de burlesc şi aventură.
Cartea lui Tony Hawks este rezultatul unui pariu pe care am putea să-l calificăm fără greş drept „prostesc”. Autorul şi naratorul cărţii pune pariu cu prietenul său că va juca tenis cu toţi membrii selecţionatei Republicii Moldova la fotbal şi va cîştiga. Argumentul acestui pariu este că oamenii nu se pricep decît strict la ocupaţia lor de bază, nu şi la altceva. Pariul ar putea trece drept unul „englezesc”, dacă nu „stupid” de-a dreptul, cum spuneam, dacă nu am admite că şi fotbalul, tenisul, dansul, pictura, poezia sau un studiu de filozofie ar fi perfect „prosteşti”, dacă nu le acceptăm sensul, miza şi regulile, pe care le împărtăşim cu ceilalţi „jucători”. Prin acest pariu, autorul cărţii întreprinde un dublu exerciţiu de de-familiarizare, urmărind să obţină un efect comic, şi pe care îl dobîndeşte cu prisosinţă. Dar cartea devine însă un prilej, fără să o intenţioneze la început, de reflexivitate. Naratorul vrea să joace tenis cu echipa de fotbal dintr-o ţară obscură, provenită dintr-o altă ţară, cîndva mare şi temută, acum însă perfect inexistentă. A juca tenis cu fotbaliştii din Marea Britanie nu ar fi avut de departe acelaşi haz, mai ales pentru că ceea ce urmăreşte mai ales autorul acestui experiment sui generis sînt diferenţele culturale, generatoare de burlesc şi aventură.
Pariul a fost cîştigat, întrucît autorul
reuşeşte pînă la urmă, după multe şi teribile încercări, să joace
cu toţi membrii selecţionatei Moldovei şi să cîştige. Dar pariul
este greu de realizat tocmai din motive sociale şi culturale,
descrierea cărora face miezul cărţii, căci Republica Moldova din
1998, anul vizitei lui Tony Hawks este departe de a fi societatea
cea mai capabilă să aprecieze hazul unui asemenea pariu. Amintim
că, în 1998, moldovenii pierduseră trei sferturi din veniturile pe
care le aveau în 1990. În 1998, atunci cînd economia Rusiei intrase
în default în urma căderii bruşte a preţului la petrol şi din alte
cauze sistemice, a fost o lovitură greu de suportat de căre fragila
economie moldovenească în tranziţie de la un comunism neîmplinit la
un capitalism la fel de himeric. Este anul cînd profesorii, medicii
şi alţi bugetari nu primiseră salariile cu lunile şi nu vedeau
nicio perspectivă clară în legătură cu ce vor face în următorii ani
pentru a supravieţui. Gluma într-un asemenea context ţine de un
statut de supremaţie, un lux al cuiva venit dintr-o ţară „normală”,
pardon bogată. În ciuda intenţiilor sale de debut, T. Hawks
glumeşte cu fineţe, cu înţelegere, iar rîsul său este cu atît mai
autentic cu cît este placat pe o realitate profund tragică.
Farmecul comicului acestei cărţi este că reuşeşte un echilibru
frumos dintre haz şi necaz, între „mourir de rire” şi „rire de
mourir” (G. Bataille).
Călătoria în Moldova i-a marcat în mod
fericit destinul lui T. Hawks. Cartea a devenit un best-seller care
s-a vîndut cu sutele de mii de exemplare. În plus, urmărind
evoluţia relaţiei lui T. Hawks cu Moldova, putem crede că această
experienţă l-a marcat profund. Am convingerea, totuşi, că şi
societatea moldovenească a fost marcată de această vizită a lui
Tony Hawks în acel an de restrişte. Doar un an după întoarcerea sa
în Marea Britanie, Hawks decide să împartă veniturile obţinute în
urma vînzărilor cărţii, deschizînd la Chişinău un centru pentru
copii cu dizabilităţi.
Astfel, Hawks ne-a făcut o cură de rîs
într-o ambianţă deloc comică. Dar Hawks ne dă şi o lecţie de
mărinimie, compasiune şi solidaritate într-un context în care
fiecare părea precupat în primul rînd de propria subzistenţă.
Cartea lui Tony Hawks, acum reeditată la Cartier, reuşeşte aşadar
pariul de a împăca comicul cu sublimul.