Cele mai bune filme recente în care tăcerea e uneori
asurzitoare, iar emoțiile explodează în gesturi și imagini
percutante vor fi reunite la Festivalul Internațional de Film
Transilvania (29 mai – 7 iunie) în secțiunea tematică
Cuvintele sunt de prisos/ Words are
Very Unnecessary. Cu un
titluinspirat de versurilepiesei Depeche Mode, Enjoy the
Silence, secțiunea aduce 11 titluri care vor concura pentru
premiul FIPRESCI, oferit de juriul Federaţiei Internaţionale a
Criticilor de Film. Alte cinci filme vor fi proiectate în secțiunea
Suspecți de serviciu/ The Usual Suspects, dedicată
regizorilor care și-au adus primele filme la Cluj și care fac acum
parte din familia TIFF.
Ideea acestei secţiuni mi-a fost dată de două filme
de anul trecut, din care cuvintele lipsesc cu desăvârşire:
Moebius, drama psiho-sexuală a lui Kim Ki-duk, proiectată la
TIFF 2014, şi The Tribe, provocatorul debut ucrainean din
selecţia TIFF 2015, a cărui acţiune e plasată în lumea
surdo-muţilor. Titlul, inspirat de versurile piesei Depeche Mode,
Enjoy the Silence, s-a impus de la sine, dar asta nu înseamnă că
cele 11 filme sunt mute. M-au interesat - şi a fost o provocare să
le găsesc - acele filme în care vorbele sunt de prisos şi care
mizează totul pe forţa şi fluxul narativ al imaginilor, declară
Mihai Chirilov, directorul artistic TIFF. Teaser:
http://youtu.be/CO3YUX6S0sg
Lista filmelor:
Days of Gray, SF post-apocaliptic în decor
islandez, desprins parcă din catalogul videoclipurilor celor de la
Sigur Rós;
Test, povestea primului experiment nuclear
din stepa sovietică;
Nude Area, explorare de-o senzorialitate
incendiară a etapelor parcurse de un cuplu îndrăgostit din
Amsterdam;
Brazilian Dream, un visceral documentar
dadaist cu imagini de-un suprarealism amuțitor.
Labour of Love, film de debut premiat
pentru regie la Veneția, 24 de ore din viața unui cuplu indian care
lucrează în schimburi și nu ajunge să se încrucișeze;
Ruined Love, deliranta operă punk
filipineză în care se cântă foarte mult, dar în care protagoniștii
poveștii de dragoste – un criminal și o prostituată – nu recurg la
dialoguri.
Corn Island, povestea unei insule
plutitoare și a destinelor care reproduc ciclul vieții în
natură;
Forever, un soi de Scurtă întâlnire
între două suflete însingurate care merg zi de zi cu același tren,
Dog Lady, în care o femeie a ales să trăiască la
marginea societății, înconjurată de câini;
Short Plays, omnibus – regizat, printre
alții, de Gaspar Noé, Apichatpong Weerasethakul, Carlos Reygadas și
Vincent Gallo – dedicat campionatului mondial de fotbal din
Brazilia;
Parabellum, o fabulă postmodernă despre
sfârșitul lumii, în care un grup de argentinieni învață tehnici de
supraviețuire într-un cantonamentși-n care eroul nu
scoate o vorbă.
Cinci dintre foștii concurenți la Trofeul Transilvania
revin la Cluj într-o secțiune doar a lor, Suspecți de serviciu/
The Usual Suspects, aflată la a doua ediție. Cum competiția
este dedicată regizorilor aflați la primul sau al doilea
lungmetraj, TIFF își propune să urmărească traiectoria celor pe
care i-a descoperit.
Unul dintre ei este islandezul Dagur Kári, care a
obținut Trofeul Transilvania 2003 pentru Nói albinói
și Premiul Cinemagia 2005 pentru Dark Horse.
Virgin Mountain, recent premiat la Tribeca Film
Festival pentru Cel mai bun film, scenariu și actor, spune povestea
unui bărbat care descoperă ce înseamnă să fii adult, la 43 de ani,
atunci când se îndrăgostește pentru prima dată.
Chilianul Sebastián Silva, aflat la cel de-al șaselea
lungmetraj, revine la TIFF cu Nasty Baby,
câștigătorul Premiului Teddy la Berlinale, un film care provoacă
granițele a ceea ce înseamnă să fii părinte. De la Cannes, din
secțiunea Un Certain Regard, vine Amour fou, regizat
de Jessica Hausner, în competiție la TIFF 2002 cu Lovely
Rita, iar în 2005 cu Hotel. Acțiunea este
plasată în 1810, în Berlin, și e inspirată de povestea adevărată a
unui scriitor care decide să se sinucidă, dar nu singur. Miguel
Cohan, câștigătorul Trofeului Transilvania și al premiului pentru
scenariu în 2011, cu Sin Retorno, aduce
Betibú, un thriller din Argentina în care o
scriitoare de romane polițiste noireste rugată de un ziar să
scrie despre „cazul anului”, pentru a acoperi de fapt dedesubturile
întunecate ale crimei. Michael Noer - Cea mai bună interpretare la
TIFF 2013, cu Nordvest; Cea mai bună imagine în 2010,
pentru R- revine cu Key House Mirror, o
dramă de familie în care o căsnicie de peste 50 de ani este pusă la
încercare.