În orice țară în care manelele nu-s degustate atât de feroce
precum la noi, albumul de debut semnat Dora Gaitanovici ar intra
fără tăgadă în topul celor mai bune zece apariții discografice
autohtone rock ale anului în curs. Fiindcă la noi lucrurile stau
altfel există posibilitatea ca discul ăsta să treacă neobservat
pentru populația care se hrănește cu gunoaiele care ni-s servite pe
post de muzică. Din fericire, mai există și urechi responsabile
care pot aprecia lucrurile frumoase, în speță combinația dintre
rock și mitologia populară, aceasta din urmă incluzând deloc
surprinzător personaje ca Ana și Manole. Și chiar și plante, de
exemplu „Cynanchum vincetoxicum”. Chestia aia care se zice că face
bine atât necuvântătoarelor cât și bipezilor pe care mai toți o
știm de „iarba fiarelor” și care își face apariția în textul care
dă titlul acestui album, Descântec.
Se știe că din cele mai vechi vremuri muzica rock s-a pupat
foarte bine cu o serie de alte genuri muzicale. Filonul ăsta etno
pe care au pășit și mulți alții e folosit altcumva de către solista
născută în Buzău. Deși armoniile muzicale specifice populare
persistă pe majoritatea pieselor, acestea ajung la urechile
ascultătorilor sub o formă foarte discretă, acesta fiind și unul
din atu-urile pentru care albumul acesta e remarcabil. Basmele și
descântecele din negura timpurilor sunt updatate la versiunea 2022
și spre deosebire de alții care navighează în aceeași barcă, aici e
vorba de rock sănătos, fără brizbrizuri trendy din alte genuri.
Descântec are un concept și o voce superbă, iar fiecare notă de
aici inspiră bună dispoziție. Să fim bine înțeleși: ceea ce răsună
pe Descântec nu e ceva ieșit din cale de afară de inovator, dar
face parte din categoria aceea de discuri care transmit sentimente
colorate.
Se prea poate ca atunci când asculți acest album să-ți
amintești de reprezentantele sexului frumos care și-au făcut
apariția în scena rock autohtonă. Cum ar fi fetele care-și spuneau
Catena ș-al lor hit Hopatina sau altele. Și pe drept…îți pui
întrebarea cum ar fi fost dacă în vremurile de dinainte de
inventarea MP3ului patria noastră ar fi avut libertatea de
exprimare pe care au avut-o vecinele Yugoslavia sau Ungaria?
Categoric peisajul ar fi arătat altfel. Revenind la actualitate,
înainte de a deveni cunoscută marelui public datorită
Eurovisionului sau a concursului Vocea României, Dora Gaitanovici a
intrat pe radarul melomanilor din vestul României grație
colaborării ei cu timișorenii de la Thy Veils. Mai apoi a urmat o
altă formație de pe Bega care poartă numele de Implant pentru Refuz
și…povestea e cea știută. Interesant este că Dora a cochetat nițel
și cu așa numitul mainstream de pe la noi cântând cu nume ca Irina
Rimes. Care este una dintre persoanele care au avut un adevărat
impact în viața ei și care a ajutat-o să aleagă drumul pe care este
acum. Din fericire, latura dance a solistei Irina Rimes nu-și face
apariția pe albumul de debut al solistei buzoience care printre
altele a susținut un concert magnific alături de Implant pentru
Refuz și orchestra Filarmonicii Banatul la show-ul IPR Simfonic.
din Timișoara.
Orice album românesc care începe cu versurile „Mâine voi
ridica lumea mea/Doar cu tine de mâna-aș putea/Să-nalț mândre
castele/Să duc turnuri pân-la cer ca-n visele mele“ are nevoie de o
atenție specială, căci e clar ca lumina zilei că Dora nu abordează
lyrics-uri de genul celor care se regăsesc în melodiile cele mai
ascultate prin țărișoara noastră. „Soarele“ cu al ei iz de Implant
pentru Refuz are schimbări dese de ritm, iar clapele din mijlocul
bucății îi conferă o magie aparte iar „Moldoveanul“ – cu al ei text
„ Am vrut să întreb pe cineva / Dar nimeni nu știe unde e primăvara
mea“ îți poate aminti de superba piesă cântată de Anouk care poartă
numele de „Nobody's Wife“.
Dacă tot am ajuns la influențe, pe ici pe colo în anumite
porțiuni vocea solistei te poate duce cu gândul la nume ca Tori
Amos ( în piesa „Luna“) sau Alanis Morisette. Lista ar putea fi
completată și cu Sharon Van Etten . Și chiar și Gwen Stefani, Kim
Deal sau PJ Harvey, dar mă voi opri aici… pentru că fiecare
ascultător are șansa să descopere similititudini cu alte nume
ascultate de-a lungul vremurilor. Dincolo de textele care amintesc
de ofrandă, iubire neîmpărtășită sau tinerețe fără bătrânețe („Făt
Frumos“), ceea ce se vede de la o poștă este că muzica asta a fost
concepută cu suflet. Îmbinarea dintre conceptele clasice pe care e
clădit acest album și lyrics-urile cu tentă actuală dau un aer de
junețe, iar pe plan stilistic chestia asta se materializează și cu
sound-uri a la Paramore. Totuși, pe alocuri dacă asculți doar
pasajele de flaut ai impresia că oamenii aceștia au ascultat și
ceva Jethro Tull, iar din când în când ți se poate năzări că
asculți chiar pasaje din zona celor de la Porcupine Tree.
Nu am cum să închei această cronică fără a face o mențiune
aparte.Care se poate încadra la categoria „nu totul e pierdut“. Se
știe că posturile de radio comerciale din țara noastră excelează în
promovarea unui anume fel de muzică. Fie că-l numim bubbgle gum sau
altcumva e clar despre ce e vorba. Ei bine, pare-se că Dora
Gaitanovici a picat cu tronc unuia din aceste posturi. E vorba de
radioul cu pupici, care spre surprinderea subsemnatului o sprijină
și o promovează pe Dora. Pentru asta jos pălăria. Sper să nu fie
„excepția de la regulă“ și pe viitor și alți creatori de
playlisturi de la radiourile astea „mari“ să mai schimbe registrul.
Fiindcă pentru sănătatea mentală a fiecărui biped de pe această
planetă este indicat să se consume muzică bună de cel puțin două
ori pe zi. Iar Dora Gaitanovici cu al ei album de debut se înscrie
categoric în categoria asta.