Eastim e probabil primul album muzical produs în România
care adună laolaltă sunete din Orientul Apropiat interpretate de
artiști din diverse țări, imprimate și remixate cu ajutorul unor
muzicieni din Timișoara. În acest context, poate e bine de amintit
faptul că Banatul a fost o bună perioadă în sfera de influență a a
Imperiului Otoman. Sub alte auspicii, după câteva sute de ani, la
Timișoara se produc din nou....sound-urile orientale. Numele
albumului, «Eastim», vine de la un joc de cuvinte. Pronunțat fonic
la fel ca englezescul „esteem“ (admirație), ideea reunește chestia
aia de „stimă și respect“ pe care o iubim cu toții.
Albumul Eastim este o conform descrierii „o
colaborare între scena timișoreană și comunitatea de migranți“.
Inițiatorii acestui proiect își doresc să creeze „un context social
și o platformă în care publicul larg se întâlnește cu comunitatea
migranților din Timișoara de pe un picior de egalitate“. Și pentru
că 2023 e anul în care Timișoara este Capitală Culturală Europeană,
acest lucru s-a întâmplat sub auspiciile acestei realități.
Dincolo de cuvinte pompoase, Timișoara a fost dintotdeauna un
oraș multucultural din motive pe care le știe toată lumea. Acest
nou episod care demonstrează farmecul unic al orașului nostru
confirmă încă o dată – chiar și pentru hateri - faptul că Timișoara
este o metropolă modernă și tolerantă.
Revenind la muzică, discul ăsta s-a născut după câteva
jam session-uri la care au participat „migranții“ Samet Ucar
Abdullah, Ahmad Al Shuraiqi, Yonca Yuce, și Eddin Alhalabi Salah.
Lor li s-au alăturat pe parcurs artiști cunoscuți în Timișoara ca
Marcelle Poaty-Souami, Lucian Nagy, Johnny Kui, sau Radu Pieloiu,
care au înregistrat sub bagheta lui Mihai „Mtz Neagoe“ melodiile
incluse pe Eastim, un album care s-a lansat deocamdată doar sub
formă digitală, dar urmează să apară și pe vinil.
Deloc surprinzător, discul cuprinde elemente din
folclorul național și cel specific Orientului Apropiat combinate cu
ceea ce ne place să numim „muzica de școală vestică“. În plus,
există și trei remixuri realizate de timișorenii K-lu, Injektah și
Mighty Boogie, care adaugă arome de muzici electronice pieselor
originale. Eastim s-a lansat în luna noiembrie 2023 prin două
evenimente: unul în capitala europeană a culturii, Timișoara, și
altul în capitala Uniunii Europene, Bruxelles.
Încă de la prima compoziție inclusă pe această
compilație, Al Maya (interpretată de Ahmad Al Shuraiqi) e clar ca
lumina zilei că audiția asta nu este destinată oricui. Sound-urile
orientale se preling încă din primele secunde, dar „nebunia“ începe
puțin înaintea minutului doi, când un ritm amețitor și un refren
contagios pun stăpânire pe scheletul muzical al compoziției.
Melanul juxtapunerilor sonore este subliniat și de instrumentele de
suflat mânuite cât se poate de dibace de timișoreanul Lucian Nagy.,
iar cea de-a doua compoziție de aici, Reverberations (de Yonca
Yuce) dansează pe un fundament cu sonorități rock. Dincolo de vocea
misterioasă a solistei, percuția demențială a timișoreanului Radu
Pieloiu și chitările „exact cât trebuie“ ale lui Johhny Kui adaugă
un șarm aparte melodiei. Cea de-a treia piesă „Rose“ (Samet Ukar)
se îndepărtează nițel de rock iar cea mai interesantă compoziție de
aici poartă numele de Sunrise și îi aparține lui Salah Haitham. Cu
ușoare arome de jazz și porțiuni care te duc cu gândul la
soundtrack-ul unui film, bucata asta instrumentală te poate duce cu
gândul la Desert Rose – ul lui Sting și este cât se poate de
captivantă. K-lu adaugă beat-uri nervoase în varianta
remixată a piesei „Rose“, iar Mighty Boogie plusează cu drum and
bass pe „Revelations“, în timp ce Injektah face o treabă meseriașă
în „Al Maja“.
Suma summarum, avem de-a face cu o compilație inedită
care merită ascultată de urechile care nu rezonează la hiturile
difuzate cu obstinență supărătoare la radiourile autohtone. Și încă
un motiv de mândrie că trăim în orașul multicultural care de-a
lungul anilor a dat atâtea creații memorabile. Și-n domeniul
muzicii....