După douăzeci de ani nu este numai celebrul roman de Alexandre
Dumas care ne povestește aventurile celor patru prieteni
nedespărțiti Athos, Porthos, Aramis și d`Artagnan, ci și perioada
care a trecut de la apariția albumului de debut semnat Electric
Brother. Și iată că-n 2023, exact după 20 de ani artistul a
relansat acest disc într-o variantă remasterizată care poate fi
ascultată pe principalele platforme de streaming . Și bine a făcut,
căci discul acesta merită să șadă în colecția oricărui meloman în
raftul cu cele mai importante albume din muzica electronică
românească din toate timpurile.
Pe numele său adevărat Cristian Ştefănescu, artistul care a
lansat printre altele acest album și la celebrul festival de jazz
de la Montreaux reușește să surprindă de fiecare dată cu exprimări
muzicale adorabile. Dincolo de producțiile sale pentru reclame
celebre care ne inundă amețitor pe programele TV, Electric Brother
a realizat o serie de soundtrackuri pentru filme și teatru și a
lansat și câteva albume inedite printre care se numără Rocks (mixat
în sistem Dolby Atmos) sau mai recentul disc care sintetizează cu
ajutorul sunetelor cel mai cunoscut drum cultural al României, via
Transilvanica.
Revenind însă la varianta remasterizată a albumului de debut
Electric Brother, din capul locului e musai de menționat că piesele
astea au și acum…la douăzeci de ani după apariția lor…același șarm.
Și pentru că au fost îmbrăcate în haine moderne (remasterizate) dar
și pentru că albumul are câțiva colaboratori cel puțin la fel de
mișto ca și compozițiile în sine. Și mă refer aici la superba voce
a Mariei Hristea, la inserțiile pline de magie ale lui Vlaicu
Golcea, la scratchurile lui DJ Sleek din piesa Tristețe sau la
beat-urile executate de colectivul timișorean Brigada Artistică
Urbană (B.A.U.). Printre locurile în care aceștia din urmă își fac
intrarea într-un mare fel se numără superba baladă Winter Wait și
„Histories 2“ care abundă în niște armonii care te teleportează în
lumea sintetizatoarelor analogice etalate cândva de Cabaret
Voltaire sau Blancmange.
„Didădadă“ este unul din momentele discului care iese în
evidență atât datorită amalgamului de sounduri electronice
misterioase amestecate cu o doză cât se poate de potrivită de
inserții folclorice și superba voce a Martei Hristea. Iar „Tango
din Balcani“ este o combinație de Massive Attack cu sunete
specifice spațiului carpato - danubiano – pontic, în timp ce
„Perfect Time vs East Village“ te duce cu gândul la barurile de
modă veche din celebrul cartier new – yorkez colorate cu o vreme
perfectă și un timp așijderea. Avem și o surpriză aici, bonus
trackul Marfa și Banii, piesa inclusă în filmul omonim care te
cucerește instantaneu și irevocabil.
Pe scurt, varianta remasterizată a albumului de debut Electric
Brother nu are niciun moment din categoria „așa și așa“, fiind un
tot unitar care merită ascultat cap – coadă și acționat după aceea
butonul de repeat. E musai de ascultat pentru orice cetățean care
rezonează într-un fel sau altul cu ceea ce numim generic
„delicatese muzicale“ și de sunetele pe care le pot scoate acele
mici mașinării care poarta numele de sintetizatoare. Conține în
doze optime și downtempo și midtempo, emană și tristețe și bucurie.
Pe deasupra îți aduce și sound-uri de genul Kruder & Dorfmeister cu
arome de Filla Brazillia și Tosca,. Unde mai pui că pe ici pe colo
te duce cu gândul și la bucățele de Timpuri Noi și bossanova. Lista
poate continua, dar ideea e clară: e de ascultat. Și de scos pe
vinil, maybe….