Pe scurt, planul era linia albastra si s-a concretizat in
linia rosie. Adica:
Beijing - Hong Kong -> tren direct. Eventual si sleeper. Cum povesteam, prima zi in BJ, cu 5 zile inainte de plecare, cerem bilete la hostel si ni se spune ca la trneul respectiv nu sunt bilete pentru urmatoarele 9 zile. Hmm, not good - dar, daca mergem la gara s-ar putea sa avem noroc si sa gasim totusi. Zis si facut, am ajuns la gara de vest - chinezi peste tot, ca asa e in China.
Nu sunt bilete, intr-adevar, asa ca ia nastere linia rosie - Beijing - Guangzhou tren; Guangzhou - HK autocar. Cu mare noroc si divina interventie am rezervat printre ultimele bilete spre Guangzhou - hard seater, 24h. Asta e - macar ajungem. Eh ..
Sigur ati vazut prin filme trenuri indiene pline de indieni, pe scaune, pe podele, agatati de geamuri si de acoperis. Ei bine, cu exceptia faptului ca trenul avea aer conditionat si nu era nimeni pe acoperis - asa era si trenul BJ-Guangzhou, deoarece la toate trenurile se vand bilete pana cand nu mai poate porni trenul din loc de greutate :) Am ocupat un scaun timp de 24 de ore asa la figurat, caci de fapt il imparteam frateste cu altii. Sau daca nu il imparteam frateste, se asezau ei de la sine, ba pe spatar, ba se rezemau de mine, unul statea pe masuta din fata, restul fiecare pe cei 10 cm patrati pe care i-a apucat, umar la umar, metrou Victoriei 8:45AM style, 24 de ore.
Micul meu loc, respectiv vecinii de masuta
In mod normal vazand poza asta, ai zice 'gata, statie - uite
s-a ridicat lumea sa coboare' :) Not! In cuvintele unui camarad de
vagon 'this is normal and it's ok now; on New Year it's more than
double!'
Un bilet in picioare costa cat unul hard seater, so we were
reaaaally lucky
Asteptarea de imbarcare/debarcare in/din trenuri in China nu se petrece ca la noi, cu lumea libera in statie ca niste oi zburdand pe pajiste, ci toata lumea asteapta intr-o sala mare, de unde se trece printr-un intrand lat de 2 persoane, rand pe rand ca la gradinita. Am ajuns asadar semi-dormit in Guangzhou, de unde aproape de gara pleaca autobuze spre HK.
Ne uitasem pe net de cele doua statii de plecare, dar ca sa fim siguri am zis sa luam un taxi. Cea mai apropiata gara era langa China Hotel, a Marriott Hotel. Stam frumos la coada la taxiuri, ne urcam cand vine randul, explicam adresa soferului si ne duce fix pana in fata hotelului, pe la intrarea principala (autobuzele pleaca mai prin spate). Nici nu trage bine in fata hotelului ca ne si asalteaza o haita de bellboy, trei deschideau usile, alti doi luasera deja toate bagajele, mai mai sa ne si cazeze! 'No, no - hong kong bus station?', urmat de o privire semi-dezamagita din partea lor. In fine, ne-au carat rucsacii pana in statie in spatele hotelului si i-am omenit cu 10 yuani, ca doar am lucrat in bransa!
Biletul de autobuz Guangzhou - HK
Drumurile sunt impanzite de tiruri conduse de duo-uri brokeback chinese people :) - doi masculi la bustul gol, de obicei soferul beleste fasolea la autocarele ce-i depasesc, iar pasagerul isi intinde talpile pe bord, dupa caz.
Si am ajuns in Hong Kong. Speechless. E absolut cel mai misto loc in care am fost vreodata. Sub administratie britanica pana de curand, in prezent regiune semi-autonoma, HK e un loc care s-a dezvoltat pe verticala, numarand aprox. 7 milioane de locuitori. Infrastructura impecabila, curatenie cat sa mananci de pe jos in orice coltisor, locuri speciale pentru fumat, un cocktail de nationalitati si niste privelisti urbane care te dau pe spate.
Se simte diferenta intre Hong Kong si China de la o posta; parca pluteste alt aer in oras, oamenii sunt mai libertini, zambesc mai mult, se imbraca mult mai bine, masinile sunt de prima clasa, n-am vazut nici o bicicleta cat am stat acolo, zeci de localuri pompoase pline ochi si preturi pe masura. Totodata am fost impresionat de numarul de hoteluri de 5* prezente aici.
Din nou, o caldura incredibila, in nici un minut petrecut afara sunt fleasca, dar parca aici merita mai tare decat oriunde. Toate magazinele si magazinasele au aer conditionat hardcore, si e destul de amuzant sa mergi pe strada pentru ca dinauntru iese un frig care te atrage inauntru - nu stii unde sa intri prima oara.
Moneda locala este dolarul HK, 10 HK$ = 1 EUR. Asadar:
- cazarea super bine pozitionata dar incredibil de prost ventilata/gandita ca spatiu - 70 HK$/noapte
- un litru de cola - 10-14 HK$
- traversare cu ferry pe partea cealalta a orasului - 3 HK$
- o calatorie cu metroul - 8-15 HK$, in functie de distanta
- un pachet de tigari - 35 HK$
- amenda pentru fumat in public - 5000 HK$
- un meniu BigMac - 26 HK$
- o masa cu scarbosenii chinezesti + bauturi - 40 HK$
- full body massage - 100 HK$ (160 happy massage:) )
Dupa 23:00, strazile, cel putin zona centrala unde am stat, se golesc de localnici si apar o sumedenie de alte natii - am vorbit cu indieni, pakistanezi, irakieni, oameni din Bangladesh, etc etc. Cum in Hong Kong, asemeni Olandei, prostitutia si drogurile nu sunt legale, dar tolerate in anumite conditii, nu poti merge 20 de metri fara sa fii abordat fie de vanzatoare de placeri, fie de droggy-people :) Vorbeam cu un nene din Karachi care incerca sa-mi vanda hasis (100 hk$/gramul), dupa ce s-a lasat pagubas mi-a zis ca e aici de 8 ani, are sotie si doi copii 'and this is easy money, my friend'. Asadar pentru doritori, HK poate fi cu usurinta un Disneyland al pacatelor.
Luk yu, china teabag! :)
Am incercat din nou scarbosenii chinezesti, de data asta a
mers cat de cat,
orez cu carne tocata si ou
orez cu carne tocata si ou
Above: before
Below: after
Below: after
Scump domn'le, dincolo era mai ieftin
O asteptam cu interes si in Romania, Coca Cola Lemon
Militari/Gorjului de Hong Kong, de la 55 de etaje in
sus
Average HK block of flats .. peluze, parcare subterana,
portari, priveliste, dar cum o fi sa stai la 55 si sa se strice
toate lifturile? pur si simplu nu merita ..
Asa e in lumea buna, cand te plictisesti si n-ai ce face te
gandesti la ce sa mai imbraci in cristale zwarovski - alegerea
saptamanii - un Mercedes!
Yum yums
Asa se vede de sus din dealu' Hong Kongului
.. unde se pozeaza toata fauna
Bubba Gump Shrimp Co. - pour les connaisseurs
Taxiul pana pe deal - varianta pentru bosorogi, din nou dau
vina pe soarele dogoritor
The Bank Of China Building .. speechless
Aparent un arhitect s-a jucat Tetris prea mult in
tinerete
Materia prima pentru schele - bambus
Cum tot orasul este dezvoltat la propriu pe verticala, in
afara de metrou, toate mijloacele de transport in comun sunt
supraetajate - m-am plimbat cu tramvaiul la etaj pe bulevard, 2 HK$
calatoria, indiferent de nr. statiilor
Ferry crossing
Cum ploua zilnic cate putin, as seen on Dragon's Den -
umbrella vending machines
Si un vending machine cu esenta vietii ..
Eu cu Bruce :)
La 20:00 zilnic incepe A Symphony Of Lights - toate cladirile
importante fiind luminate intr-un anume fel, luminile danseaza pe
muzica - se adauga ditamai laserele si iese un super
show!
Fel si fel de hoteluri de doamne-ajuta. Si ca tot am
intrat in sfera cazarilor luxoase or not .. pe cat de misto este
HK, pe atat de nasoala a fost cazarea - Chungking Mansions pe 66
Nathan Rd - o cladire enorma, super bine pozitionata, la propriu in
buricul HK, de 15 etaje doar, cu zeci de 'guesthouse'-uri sau
hosteluri. Cea mai ieftina cazare din Hong Kong, 7 euro, dar nu am
folosit-o pentru altceva decat somn de voie. Nici nu aveau cum, tot
dormitorul de 4 paturi avea cam 4 metri patrati :) plus o mica baie
in care eu nu incapeam. Noroc ca mai era una pe hol in care intram
asa fachir-style. Stateam la et. 11 si nu era nici un geam
nicaieri, so no view, no smoking, no comfort, no aircon (broken),
no nothing. Cea mai nasoala cazare de pana acum, dar a meritat -
mai ales cand stai cu un ochi pe oras si unul pe buget
:)
Asta era ceva nou .. stiam ca in Singapore e mai groasa treaba cu fumatul pe strazi, dar nici in HK nu e mai roz situatia. Toate strazile sunt impanzite de cosuri de gunoi bine intretinute - unele au scrumiera pe ele, altele nu. Unde e scrumiera se poate sta la o tigara, atata timp cat se stinge tigara acolo, si nu pe jos, caz in care intervine alta amenda, pentru littering, 10.000 HK$.
Aceeasi amenda de 10.000 HK$ se acorda si daca hranesti pasarile sau orice alt animal, cu detalieraea ca acestea lasa excremente dupa ce sunt hranite, prin urmare mizerie - deci esti responsabil :)
66 Nathan Road - in fata cazarii - acest Magheru al
HK
Obor de HK
La periferie, pe drumul spre Guangzhou inapoi - destul de
slaba infrastructura, poduri suspendate si decat trei benzi pe sens
.. ne-ar putea lua ca si exemplu.
Trenul spre urmatoarea tara, Vietnam - pretty neat