Dacă ar fi să sintetizez cât se poate de concis ideea celui
de-al 5-lea album al clujenilor de la Grimus, e musai să citez
primele versuri ale celebrei „Bittersweet Symphony“ (cea mai
cunoscută melodie din repertoriul trupei britanice The Verve) care
spun că viața este o simfonie dulce – amăruie.
„Cu toate că încă doare/Mă bucur să te revăd/Când apele se
revarsă/Peste liniştea noastră/Nu ne-a rămas decât să credem în
noi“ sunt cuvintele care deschid prima piesă „Apatrizi“ și care
definesc cât se poate de exact spectrul sonor al discului ăsta care
este mai pestriț decât creațiile anterioare ale muzicienilor. Pe
alocuri, mai ales în zonele sale „liniștite“, albumul are vagi
arome de Radiohead (și mai exact a proiectului lui Thom Yorke, The
Smile) și nelipsitele influențe Muse , The Editors sau The Killers,
dar are și câteva momente în care evadează spre un electro – pop
mai puțin inspirat, fabricat probabil pentru a oferi o aură mai
radio – friendly a trupei. În timp ce piesele „Soarele“ și
„Cutremur“ se înscriu oarecum în latura cu care ne-a obișnuit
Grimus, există aici două momente cât se poate de inspirate care
experimentează cu aranjamente moderne numite Țara nimănui și Tic –
Tac.
Una din surprizele acestui disc este cover-ul după celebra
piesă „Drumurile“ a lui Dan Spătaru (care dealtfel a fost copiată
după artistul sârb Miki Jevremovic), care în ciuda faptului că nu
sună deloc rău nu are deloc strălucirea unui remake remarcabil. Un
alt moment ratat este „Inimă de leu“, o compoziție care se
încadrează lejer în zona melodiilor neinspirate care-și doresc să
demoleze granițele dintre pop-ul modern și rockul așijderea.
Dincolo de narațiunea textului și a poveștii albumului, tot la
capitolul aranjamente muzicale nu tocmai strălucite pot fi incluse
și „Întuneric“ și „Lumină“, dar din fericire acest ultim exemplu
are doar 53 de secunde, deci se poate trece ușor peste.
Printre piesele care strălucesc se numără „Supererou “ (o
incursiune în electro – pop –ul de bun gust), „Albie“ (super-baladă
care ți se întipărește în ureche la prima ascultare) și „Excepție“,
aceasta din urmă beneficiind și de aportul solistei Ana Coman.
Piesa de final, deși are numărul 13, n-aduce defel ghinionul, căci
„Suflet“ are porțiuni serioase de aranjamente muzicale
experimentale și se dovedește a fi una din cele mai expresive
bucăți ale discului și datorită textului: N-am parte de linişte/De
când ai plecat/Matematica-i vraişte/Şi sufletul meu pătat/De când
ai plecat/E o mirişte“.
Dincolo de textele poetice care se regăsesc și la celelalte
trupe din noul val al rockului autohton (mă feresc clar de eticheta
de alternativ – rock) băieții ăștia au marele plus că nu se sfiiesc
să atace și zona electro – rock. Ca și la albumele lor anterioare
Grimus are momente de rock de stadion (cu piese care conțin multe
la/la/la-uri) dar și porțiuni „de probe“ unde urechile avide de
clipe sonore mai puțin lesnicioase sunt răsplătite pe deplin.
Abandonic e o alternanță între lumină și întuneric într-o simfonie
dulce/amară definitorie pentru vremurile pe care le trăm.