Transformarea digitală și-a recâștigat poziția de prioritate
strategică principală pentru companiile din întreaga lume, iar
revirimentul inițiativelor digitale este impulsionat în mare parte
de progresele în inteligența artificială (AI), care remodelează
atât operațiunile interne, cât și procesele orientate către
clienți. Aceasta este una dintre concluziile cheie a celei de-a
cincea ediții a studiului „CxO Priorities 2024”, realizat de
Horváth, firmă globală de consultanță în management, cu 40 de ani
de experiență și prezentă în România din 2005.
Intitulată „Rebalance your Organization towards a Digital,
Deglobalized and Dynamic World” (Reechilibrați-vă organizația
pentru o lume digitală, deglobalizată și dinamică), ediția din
acest an a implicat interviuri cu peste 770 de executivi din circa
30 de țări, relevând câteva nevoi critice ale companiilor.
Între acestea, se numără, în primul rând, nevoia de a stabili
modele operaționale structurate și de a dezvolta competențe
esențiale în cadrul organizațiilor lor. Rezultatele studiului arată
că, deși adoptarea AI se accelerează peste tot în lume, aproape
jumătate dintre companii sunt încă în stadiile incipiente ale
călătoriei lor în lumea AI, semnalând o oportunitate semnificativă
pentru creștere și inovare.
Nu mai puțin de 59% dintre executivii chestionați de Horváth se
așteaptă să atingă pragul de rentabilitate în privința
investițiilor în AI în anul 2026, deși circa 50% dintre ei
consideră companiile lor ca fiind de-abia în fazele inițiale ale
adoptării inteligenței artificiale.
În al doilea rând, pentru a face față provocărilor actualului
climat economic mondial, business-urile au nevoie de promovarea
unor structuri organizaționale agile, definirea unor noi abordări
de leadership, încurajarea unei culturi a inovației rapide și a
adaptabilității continue, implementarea unei infrastructuri IT
extrem de securizate și stabilirea unor lanțuri de aprovizionare
robuste.
În al treilea rând, companiile își dezvoltă structuri
transnaționale, ceea ce înseamnă că generarea de valoare, inclusiv
dezvoltarea de noi produse, se deplasează către piețele aflate în
creștere. Factorii cheie care influențează această tendință includ
lanțurile de aprovizionare optimizate, condițiile favorabile de
localizare și eficiența costurilor. Transformările de succes
necesită redefinirea modelelor de guvernanță și colaborare între
sediul central și organizațiile regionale, precum și dezvoltarea de
noi competențe.
În ceea ce privește riscurile asociate tranziției spre o economie
digitală, numărul de atacuri cibernetice a sporit în ultimele 12
luni, față de ediția anterioară a studiului Horváth, cu creșteri
semnificative în industrii precum cea a apărării (64%), retail
(37%) și prelucrarea metalelor și minerit (36%). Cu toate acestea,
gradul de conștientizare a acestor riscuri a crescut în toate
industriile, ceea ce dus la respingerea cu succes a majorității
acestor atacuri.
„Transformarea digitală, susținută de AI, este acum mai importantă
ca niciodată pentru companiile din întreaga lume, care doresc să-și
îmbunătățească eficiența operațională, să îmbogățească experiențele
clienților și să creeze noi modele de business. Organizațiile care
îmbrățișează aceste schimbări și investesc în capacități AI vor fi
mai bine poziționate să prospere într-un peisaj digital în continuă
evoluție, iar echipa Horváth este pregătită să susțină companiile
și executivii de top cu o competență vastă în modele de business,
structuri organizaționale, procese și sisteme, pentru a-și alinia
cu succes organizațiile pentru viitor”, a declarat Maria Boldor,
Managing Director, Horváth România.
Studiul „CxO Priorities 2024”, a fost realizat de echipa Horváth în
urma a opt săptămâni de discuții față în față cu executivi (dintre
care peste 40% la nivel de CEO), din 29 țări de pe toate
continentele, reprezentând un total de 14 industrii, manufacturiere
(apărare, producție auto, construcții, energie, FMCG, minerit și
altele) sau din sfera serviciilor (asigurări și servicii
financiare, bănci, telecomunicații, transport și logistică
etc).