„Frate Vlahuţă
De ce să ne facem spaimă si inima rea degeabă? La noi nu e
nici mai multă nici mai puţină stricăciune decât în alte părţi ale
lumii, şi nici chiar nu s’ar putea altfel. Calităţile şi defectele
omeneşti sunt pretutindeni aceleaşi; oamenii sunt peste tot oameni.
Limbă, costume, obiceiuri, apucături intelectuale şi morale,
religiuni – precum şi toate celelalte rezultate ale locului unde au
trăit, ale împrejurărilor prin care au trecut – îi pot arăta ca şi
cum s’ar deosebi mult cei dintr’un loc de cei dintr’altul; ei însă,
în fundul lor, pretutindeni şi totdeauna sunt aceiaşi. Nu există pe
pământ speţă zoologică mai unitară decât a regelui creaţiunii.
Între un polinezian antropofag şi cel mai rafinat european, altă
deosebire hotărâtă, nu există decât modul de a-şi găti bucatele.
Nici un neam de oameni nu-i mai bun sau mai rău, nici unul mai
inteligent ori mai prost; unul e mai așa, altul mai altminterea;
dar, la urma urmelor, toţi sunt la fel. Zi-le oameni şi dă-le pace!
Aşadar, să nu ne mai facem inima rea şi spaimă gândindu-ne că lumea
românească ar fi mai stricată decât altele. Nu, hotărât; neamul
acesta nu e un neam stricat, e numai nefăcut încă; nu e pân’acum
dospit cumsecade. E încă nelimpezit de mizeriile seculare sub care
a mocnit cu junghetura frântă; încă nu crede în dreptate; încă nu
poate scoate din sânu-i pe cine să-i poată comanda; încă nu ştie de
cine să asculte – fiindcă nu are deocamdată încredere în nimeni…
Fript cu lapte, sufla şi ‘n brânză. N’a ajuns să cumpănească bine
ceea ce i se pune împotrivă; şi astfel încă nu înţelege că în mâna
lui ar sta să-şi îndrepteze soarta şi să dispună apoi de ‘ntregul
de ea – precum e drept şi precum are să şi fie odată.
În fine, nu are încă destulă îndrazneală să-şi răfuiasca socotelile
cu „binevoitorii lui epitropi”. Dar cu vremea, trebuie să vină şi
asta; trebuie să vină şi întelegerea fără de care nu poate fi o
naţiune sigură de avutul ei, nici de onoarea, nici de viitorul
ei.
Românii sunt astazi un neam întreg de peste zece milioane
de suflete, având una şi aceeaşi limbă (nu ca s’o lăudăm noi),
extraordinar de frumoasă şi de … grea, având un mod de gândire
deosebit al lui, o comoară neprețuită de filosofie morală, de humor
şi de poezie – cu atât mai originală avuţie cu cât este un amestec
de moşteniri şi de dobândiri antice, greceşti, slave, orientale si
altele, pecetluite toate cu netăgăduită lui nobila peceţie
romanica, latină, care-l arată bun şi netăgăduit stăpân al lor.
Din aceasta stapânire seculară a lui rezultă şi puterea nebiruită
de asimilare a acestui popor, ce încă d’abia pe departe încep a-şi
simţi importanţa în lumea europeană. Și de aceea, este aşa greu de
‘nţeles teama ce o au unii de „înstrăinarea neamului românesc”, „de
alterarea spiritului naţional”, de… „pierderea
românismului”!
Să se piarză neamul românesc! – Auzi dumneata! … Dar să ne
temem că are să se prăpădească, să se piarză, aşa de azi pe mâine,
până nici nu s’a ridicat încă bine ‘n picioare, un neam de zece
milioane!…
De ce?… Fiindcă un Fănică oarecare, sec, n’are destul respect
pentru antemergătorii progresului nostru cultural?… fiindcă un
muţunache maimuţeşte apucăturile şi tonul de boulevardier
parisien?… fiindcă inteligenţe tinere îşi risipesc zadarnic vremea
în a critica, în loc să şi-o întrebuinţeze în a face mai bine decât
au făcut aceia pe care îi critică?… Tânăr, bătrân, face omu,
individual, ce-i place şi ce ştie face… Ei, şi? Aici nu e vorba de
ce-i place unuia sau altuia să facă; e vorba de ce poate face o
lume întreagă… Şi lumea îşi vede înainte de mersul ei; facă oricine
ce-o pofti… Cine nu merge cu ea înainte şi stă, cu gândul la sine –
să-și facă în ceafă cărarea, să critice tot fără a face nimica, să
ţâfnească de necaz că alţii au făcut ceva înainte-i ori că alţii
vor însemna ceva pentru dânsul – acela îşi crede ziua lui eternă;
si, mâine, lumea o să fie departe de el înainte, şi el o să se afle
înapoi, departe de ea. Ba, adesea, lumea trebuie să dea câţiva paşi
înapoi, ca să-şi ia vânt spre a merge mai sigur înainte. Vai de cel
ce n’a luat seama la mişcarea ei prudentă!… se va găsi rătăcit, că
s’a bizuit a merge cu capul înainte fără socoteală. Oamenii toţi
mor; unii mai de timpuriu, alţii mai târzior… Dar, toţi mor; dar
numai unii îmbătrânesc: aceia cari nu simt că lumea merge şi că
omul nu trebuie să se înţepenească ‘n călcâe pe loc, ci trebuie să
se lase dus, în pasul lumii. De aceea vedem atâţia tineri bătrâni
şi atâția bătrâni tineri… atâția zdrăveni şi verzi până la chemarea
de sus şi atâţia ofiliţi şi muceziţi înainte de a fi legat rod…
…
Să se prăpădească neamul românesc? Dar întoarcă-se Oltul
şi Muresul de-a’ndărătelea către obârşia lor în creerii munţilor
Cicului, neamul românesc tot el, neam românesc va fi, lucrând
cuminte, aşteptând cu răbdare vremea când să dea şi el culturii şi
civilizaţiei europene concursul lui specific, pe cât va fi fost
înzestrat pentru asta de Pronia cerească – fiindcă oricum ne-om
învârti şi ne-om răsuci noi oamenii, legile care stăpânesc mersul
omenirii tot în mâna Proniei cereşti sunt şi trebuie să rămână;
căci a puterii acesteia nepătrunse de noi este şi omenirea o
arătare.
Fie dată în omenire parte cât mai frumoasă şi neamului românesc!
Dumnezeu să te ţină în sfânta lui pază!
Al tău vechiu, Caragiale”
(I.L. Caragiale, Despre lume, artă și neamul românesc)