Astăzi, aproape fiecare organizație și majoritatea indivizilor
folosesc sau experimentează Inteligența Artificială (AI). Există o
mulțime de exemple despre cum aceasta schimbă afacerile în bine, de
la marketing și HR până la echipe IT. Ceea ce era cândva imposibil
din punct de vedere computațional sau prohibitiv de costisitor de
făcut, este acum la îndemână cu utilizarea AI.
Potrivit Gartner, aproximativ 80% dintre întreprinderi vor folosi
API-uri sau modele AI generative (GenAI) până în 2026. Pe măsură ce
AI generează valoare pentru organizații, alimentează cererea și
adoptarea în continuare. În mediul nostru digital modern, există o
cantitate fenomenală de date pe care acum le putem folosi pentru a
antrena ChatGPT de la OpenAI și alte modele GenAI.
AI poate implica mai natural datele care trăiesc în lumea online,
captând anumite activități și evenimente pentru a oferi mai multe
informații și context. În special, capacitatea AI de a analiza
seturi de date disparate, de a identifica modele și de a prezice
tendințe este extrem de valoroasă pentru liderii IT. 87% dintre
respondenții la sondaj plănuiesc să folosească AI.
Nu este surprinzător faptul că organizațiile intervievate au
planificat activ AI. De fapt, doar 13% dintre organizațiile globale
au declarat că nu au niciun plan pentru a implementa inițiative AI.
Peste jumătate dintre respondenții chestionați (61%) se așteaptă să
implementeze inițiative AI în următorul an. 76% au fost de acord că
organizația lor ar trebui să investească în AI, iar 63% au
dezvoltat deja o politică AI.
Cu toate acestea, una dintre provocările din jurul AI este modul în
care aceste modele de limbaj mari (LLM) operează cu subiecte
complexe. Există o mulțime de date superficiale sau incorecte, iar
acest lucru creează limitări pentru LLM. De exemplu, ei pot privi
doar datele disponibile.
În timp ce AI prezintă progrese în capacitatea de a procesa logica
diferit, ea estompează, de asemenea, liniile dintre oameni și
mașini. Acesta este motivul pentru care managementul identității
este crucial pentru a se asigura că organizațiile pot conecta în
siguranță oamenii la tehnologie.
Integrarea AI în managementul identității și accesului (IAM)
reprezintă o schimbare a regulilor jocului pentru companiile care
doresc să ofere utilizatorilor o experiență sigură și fără
probleme. Capacitățile sale pot introduce soluții de gestionare a
identității mai precise, eficiente și adaptabile, care ar putea
face ca managementul identității, plin de fricțiuni și greoi, să
devină de domeniul trecutului.
În realitate, tehnologia AI a început deja să revoluționeze modul
în care companiile gestionează identitatea și accesul, făcându-le
mai sigure și mai eficiente. AI în managementul identității are
potențialul de a rezolva o serie de probleme legate de natura
dinamică a identității și a comportamentelor utilizatorilor.
Însă experţii spun că, cu inteligența artificială încă la început,
acum este momentul să ne asigurăm că protecţiile sunt la locul lor.
Acolo unde există oportunități, există și amenințare. AI ar putea
fi o slăbiciune în securitatea unei companii. Soluțiile de
inteligență artificială atrag, de asemenea, o atenție deosebită din
partea actorilor răuvoitori care realizează că — deși pot fi
folosite de companii pentru a identifica deficiențele de securitate
și a le soluționa — ar putea reprezenta ele însele o slăbiciune în
poziția de securitate a unei companii. Până în acest punct, conform
unui sondaj recent Gartner Peers Insights cu privire la modul în
care echipele de software folosesc GenAI, 38% dintre respondenți au
citat probleme legate de securitatea cibernetică, iar un procent
similar a citat și probleme de politică de guvernare, în timp ce
41% au spus că costul instrumentelor AI a fost o provocare.
Pe măsură ce o multitudine de noi capabilități AI apar pe piață,
este nevoie de o mai bună supraveghere și guvernare a AI. În
special deoarece sistemele AI procesează cantități mari de date
sensibile, organizațiile trebuie să acorde prioritate
confidențialității datelor și să adere la cerințele de
reglementare. Aceasta include implementarea tehnicilor de
anonimizare a datelor, asigurarea de protocoale securizate de acces
la date și luarea în considerare a procesării locale a datelor
pentru a minimiza riscul de încălcare a datelor și pentru a asigura
conformitatea cu legile privind protecția datelor.
Mai simplu, organizațiile care doresc să consolideze protocoalele
de securitate și să îmbunătățească experiența utilizatorului nu pot
ignora complexitatea confidențialității datelor și considerentele
etice. Nici nu pot ignora faptul că AI poate greși. O rată de
eroare de 15% poate să nu arate rău pe hârtie, cu toate acestea,
atunci când aveți de-a face cu date sensibile, acest lucru ar putea
duce la daune financiare și reputaționale semnificative.