Andrei Bucureci, adică Lil Obeah, a lansat cu ceva vreme în
urmă frumușelul disc From Transylvania (care conține printre altele
și reinterpretări cât se poate de meseriașe după compoziții de
Valeriu Sterian, Mircea Baniciu, Taraful din Clejani sau Implant
Pentru Refuz) iar la acest al treilea album , produs de Marius
Costache ne propune o zeamă de dub „și altele“ care debutează cu
„Duppy Theme“.
Din fericire, pe lângă stilul abordat printre alții de Lee
"Scratch" Perry, din „ghiveciul“ sonor inventat de Lil Obeah nu
lipsesc nici de această dată elementele alea care te duc cu gândul
la coloanele sonore specifice filmelor horror. Un alt plus care dă
o substanță aparte acestui disc este faptul că există niște
colaboratori „externi“ careși aduc aportul pe deplin la ceea ce ne
place să numim diversitate.
Lista acestora îi include pe doi rapperi americani. Time este
un artist hip-hop care a fost comparat ca un amestec izbutit de
William S. Burroughs cu Andre 3000, iar Extra Kool este un dadaist
modern care se scaldă în hip hop. Cei doi își aduc contribuția pe
piesele „Fearless Vampire Killers“ și „Everyday is Halloween“,
piese care deși au un iz puternic american grație goștilor, rămân
oarecum în zona dub-ului experimental cu care Lil Obeah și-a
obișnuit publicul.
Chiar dacă titlul piesei „Zombie“ te-ar putea duce cu gândul
la hitul celor de la The Cranberries, aici nu e vorba de așa ceva.
Piesa plutește pe niște sound-uri orientale de orgă extrase parcă
din ceațiile celor de la Altin Gun, iar vocile din același registru
se mulează perfect pe ideea cântecului. Zeama asta psihadelică ce
include la refren „suntem zombie/tu așa să nu fii“ se încheie cu
evocarea a două personalități de pe meleagurile noastre...„Aici în
țara lui Eminescu...nimeni nu te crede și nu-ți cere
respectul...ești visul umed a lui Ceaușescu“
„World-A-Vampire“ și „Transylvanian Hunger“ sunt croite mișto,
în filmul unor posibile soundtrack-uri ale unor filme de Hitchcock,
iar „Dead Don't Dub“ este unul din cele mai reușite momente de
aici. Poate pentru că are mostre de percuții moderne. Și
orchestrație repetitivă, dar nu enervantă. Pe „Negru Vodă“ situația
pare să se îndrepte spre o combinație de Brian Eno cu niscaiva
krautrock german și elemente folcorice tradiționale din zona
noastră, iar „Dub of Night “ navighează spre tărâmuri electronice,
unde efectele de voce te pot duce cu gândul la Depeche Mode.
Așa cum îi șade bine oricărui album bine gândit, piesa de
final este una care poate fi inclusă lejer în capitolul ciudățenii
experimentale la care e bine să ciulești urechea atent. Dr. Jeckyll
& Monsieur Hyde (ft. Peter Harris & Fritz Catlin) este o compoziție
care te atrage inexplicabil din prima...și te face să te
gândești... oare ce ar fi ieșit din acest disc dacă mai multe piese
ar fi mers pe drumul ăsta „mai ciudat“?
Una peste alta, discul Lil Obeah e bun de ascultat pentru cei
care sunt deschiși la abordări muzicale noi și nu sunt închistați
în acel conservatorism muzical care se manifestă cu precădere de la
o vârstă în sus. E o audiție reconfortantă care îți poate aduce o
satisfacție auditivă din categoria „așa da“.