Robert Şerban, Cinema la mine-acasă, Editura Cartea Românească, 2006
Se spune că poezia trebuie citită în gînd, că
numai astfel i se pot pătrunde tainele, iar plăcerea celui care o
citeşte este maximă. Orice tălmăcire cu voce tare ar face să îi
scadă din inefabil. „Cinema la mine-acasă”, volumul lui Robert
Şerban, apărut la Cartea Românească în 2006, contrazice această
prejudecată. Vocea omului de televiziune reuşeşte să reţină atenţia
ca şi cum ai asculta o piesă de teatru radiofonic, iar muzica lui
Ilie Stepan însoţeşte discret discursul poetic şi se pliază perfect
pe atmosfera sugerată de cuvinte.
Robert Şerban îşi împarte cartea în cinci cicluri, Poezia,
Lupta, Dragostea, Viaţa şi Prietenia. Poemele ar fi putut face
parte fiecare din alt capitol, existînd un fir conducător care le
uneşte într-un tot unitar. O linie subţire, linia de demarcaţie
dintre viaţă şi moarte, motto-ul luat de la poetul Ion Chichere,
fiind sugestiv: „ce e grozav este că suntem morţi / cu aceeaşi
putere cu care suntem vii”.
Încă de la primul poem (Ca să pot scrie), moartea este
prezentă pe masa de scris: „scriu repede-repede şi apăsat / iar
cuvintele umplu / coala subţire / cum bulgării de pământ / un
mormânt proaspăt”. Moartea despre care scrie Robert Şerban nu este
nici hulită cu violenţă ca la Mircea Dinescu, nici acceptată cu
resemnare: „scriu despre moarte / cu uşurinţa cu care înfig cuţitul
de la doi / paşi” (Din apropiere) sau „cred în steaua mea / pe care
tocmai o văd / cum cade / fără zgomot” (Crez). Moartea trăieşte
între coperţile acestei cărţi. Trăieşte în gesturi, în detalii, cum
ar fi bocetul femeii care mătură frunzele în curtea dintre blocuri
„şi sunt sigur că e o femeie / şi nu altceva / fiindcă doar ele
jelesc întotdeauna / într-un fel sau altul / morţii” (Bocet).
Amintirea revoluţiei trăite ca militar în termen personifică şi ea
moartea, „îmbăţoşată şi revoluţionară”.
Altă prezenţă, de data aceasta mai difuză, dar repetîndu-se
tot ca un leit-motiv, este singurătatea. Copilul care se ascunde în
clopotul mare al bisericii, rugîndu-se să nu moară nimeni şi să nu
fie nici sărbătoare, este copleşit de „limba care atârnă imobilă şi
ucigătoare” „în clopotul cel mare e negură / dar simt cum palpită o
singurătate mai groaznică decât a mea” (Mă ascund). Singur este şi
bărbatul din majoritatea poemelor de dragoste. El priveşte femeile
de cele mai multe ori de pe margine, erotismul gesturilor şi al
privirilor desfăşurîndu-se cu maximă intensitate interioară:
„privesc în revista pe care doamna o răsfoieşte grăbită
/ de câteva ori / îmi vine să-i spun / stai, stai
puţin /dar nu atunci când hârtia se umple de imagini colorate
/ci când buzele şi limba îi umezesc degetul / cu care dă paginile
mai departe” (Instantaneu) sau „acasă / în singurătate / sau
alături de vreo femeie / plâng uneori la filme” (Cinema la
mine-acasă). Acut şi terifiant se manifestă singurătatea în poemul
„Femei”: „o femeie singură / alta cu un copil / o alta cu un câine
/ alta singură / alta cu un bărbat / alta singură / alta singură /
alta singură / alta singură / alta singură”. Distanţa dintre el şi
ea este foarte bine redată în „Scrisorile lungi”: „primesc de la
tine scrisori lungi / cu puţine cuvinte / cum numai fetele sărace
ştiu să scrie / ... / nu ţi-am răspuns niciodată / iar pâinea pe
care ţi-o aduce în fiecare zi poştaşul / nu are expeditor”.
Viaţă, moarte, dragoste, singurătate. Nu putea lipsi Dumnezeu,
chiar dacă El nu vorbeşte cu nimeni: „nu-mi fac sânge rău / fiindcă
aud că Dumnezeu nu vorbeşte cu nimeni / despre nici unul dintre
noi” (Dumnezeu nu vorbeşte cu nimeni). Singurătate, dragoste,
moarte, viaţă. Toate adunate în gesturi observate cu fineţe de
ceasornicar: „am să-mi las câteva zile / obrajii nebărbieriţi / nu
din comoditate / nu din frondă / ci fără nici un motiv / aşa cum
câteodată / las să-mi treacă viaţa” (Gest). Robert Şerban ne invită
în universul lui interior, să urmărim un film despre noi, la
urma-urmei. Nu rataţi această şansă.