Un instrument tot mai folosit de infractorii cibernetici pentru
a comite fraude bancare este malware-ul bancar mobil, care a fost
folosit încă de la început pentru a compromite utilizatorii și
datele lor pentru a câștiga bani.
Sunt numeroase tipuri de programe malware bancare – virușii,
programele spyware și keylogger-urile fiind exemple de astfel de
malware care pot fi folosite pentru a fura date, în timp ce
BOT-urile, rootkit-urile și ransomware-urile sunt exemple de
malware utilizate pentru a monetiza automat aceste date furate.
Aceste amenințări se modifică în mod constant, pe măsură ce
criminalii cibernetici adaptează programele malware pentru a face
față securității băncilor.
Aceasta fiind natura problemei, Directiva revizuită a serviciilor
de plată (PSD2) a impus ca furnizorii de servicii să evalueze
cererile de tranzacții pentru identificarea posibilelor semne de
infecție cu malware și a se asigura că riscul acesta este
minimizat.
În mod tradițional, noul malware este identificat numai după ce a
lovit. Anchetatorii examinează cu atenție urmele și modelele,
descifrându-le semnătura după atac pentru a întări apărarea pentru
viitoarele „întâlniri”.
Cu toate acestea, în peisajul actual, apar noi variante de malware
și se propagă rapid pe o scară largă, făcând această abordare
convențională vulnerabilă, putând duce la pierderi semnificative și
daune grave ale reputației.
Băncile și instituțiile financiare trebuie să atenueze pericolele
prezentate de noile variante de malware prin adoptarea de sisteme
proactive de detectare a amenințărilor.
Cum pot băncile să se apere cu succes împotriva amenințărilor
malware care evoluează?
Totul începe prin a identifica rapid sesiunile suspecte. Băncile
trebuie să poată identifica anomaliile observate în traficul lor,
iar sesiunile suspecte/infectate trebuie găsite rapid. Este
important să știe la ce se poate aștepta de la fiecare utilizator,
astfel încât orice abatere de la comportamentul normal să fie
observată rapid. Cazurile în care există anomalii trebuie semnalate
și analizate.
La identificare, băncile trebuie să analizeze cu acuratețe toți
indicatorii de risc în detaliul fiecărei sesiuni, corelând
indicatorii cu cei din sesiunile paralele, astfel încât tehnologia
și analiștii să le fie ușor să „conecteze punctele”. Aceasta este
cheia pentru înțelegerea cu precizie a scenariului și, în
consecință, luarea celei mai potrivite decizii în conformitate cu
politicile organizației (de ex. suspendarea plății instantanee,
efectuarea SCA, contactarea utilizatorului etc.).
În cele din urmă, acest proces de identificare și de decizie
trebuie să fie automatizat pentru a răspunde la scară de fiecare
dată când scenariul identificat reapare. Logica proactivă trebuie
să recunoască tiparele avansate de amenințări, făcând posibilă
implementarea unui sistem complet de detectare și răspuns care să
funcționeze automat în timp real. Aceasta este paradigma care a
permis echipei Threat Intelligence să identifice familii de malware
avansate, cum ar fi TeaBot și SharkBot, și să conceapă cele mai
bune strategii de atenuare pentru clienți.
În mediul actual, în care detectarea și răspunsul rapid sunt la fel
de importante ca oferirea celei mai bune experiențe pentru clienți,
este esențial ca băncile să aibă agilitatea de a continua o
tranzacție care inițial părea suspectă, mai degrabă decât să nu
poată decât să o blocheze.
Soluţiile Cleafy sunt distribuite în România de compania SolvIT
Networks.