Muzeul satului Hategan - Pesteana

  • Postat în Life
  • la 09-05-2018 07:40
  • 254 vizualizări
La doar cateva sute de metri, pe drumul de intoarcere de la Biserica Sf. Nicolae - Densus, se afla un centru de informare turistica, nou infiintat (lucru bun), unde am oprit gandindu-ma ca poate mai gasesc ceva pliante care sa cuprinda mai multe informatii despre obiectivele din zona. Intentia a fost de bun augur, deoarece am gasit ceea ce ma interesa, iar din vorba-n vorba cu gazdele de-acolo, mi-au facut cateva recomandari, printre care si vizitarea Muzeului satului Hategan, care se afla la cateva minute de mers cu masina de unde ma aflam. Am renuntat la Taul fara fund (mai ales ca era vara, cald si uscaciune, totul fiind “parjolit” de seceta, cu asa-zisa mlastina, ceea ce implica tot felul de “lighioane”, gaze, insecte care te puteau ciupi, iar plantele carnivore, care se hranesc cu oaresce musculite, erau “pe cale de disparitie”), alte biserici (la un moment dat, vezi una, doua… zece, dar te plictisesti, si le vezi si tu pe cele mai importante), Ulpia Traiana Sazmisegetusa.
Acest cuib de berze se afla la cativa metri de casa muzeu
Daca veti merge pe Valea Densusului, veti vedea, ca pastreaza inca obiecte, obiceiuri si chiar gospodarii traditionale. Cele mai multe, fiind gasite in satele aflate spre munte (Stei, Criva si Poieni) unde urmele lumii vechi sunt inca vizibile. Comunitatea, in general a dorit pastrarea traditiilor. Mai sunt si cateva initiative personale, una dintre acestea fiind Muzeul Satului Hategan de la Pesteana.
Intr-o casa veche de lemn, Anton Socaciu (sau Nea Antonica, cum ii spun localnicii), a adunat de-a lungul timpului, obiecte vechi si unelte, care reflecta obiceiurile, tehnicile si abilitatile oamenilor locului in viata de zi cu zi.

Fiind foarte aproape de Biserica Sf. Nicolae – Densus, am ajuns imediat (cateva minute de mers cu masina). Odata ajunsi acolo, am intalnit un barbat, trecut de 60 de ani, cu o palarie de paie (muncita), cu ochelari, o “camesa” cu maneci scurte, care trebaluia prin curte. Intrebandu-l daca stie unde se gaseste muzeul, dansul mi-a raspuns, ca ma aflu chiar la “locul faptei”. Intamplarea a facut sa ma opresc cu masina, chiar in poarta casei lui Nea Antonica (afland cum se numeste dupa ce ne-am prezentat), care era de fapt proprietarul si cel ce a avut initiativa sa infiinteze acest muzeu. Foarte ospitalier si primitor, ne-a poftit in curte. Dupa ce-am schimbat cateva vorbe cu dansul, despre noi, de unde suntem, cum am aflat de muzeul, Tara Hategului cu frumusetile sale naturale, a inceput sa-si intre in rolul de ghid, incepand putin cate putin, din curte, apoi indreptandu-ne spre casa-muzeu. Casa este compusa din pod, pivnita si trei odai, in care se intra direct din cerdac, toate proiectate sa devina sali de muzeu: o expozitie, o sala de documentare si o bucatarie traditionala functionala.




Am aflat ca este o casa de pe la 1900, si a apartinut unor oameni ceva mai instariti, ce au plecat la cele vesnice, rand pe rand. Nea Antonica ne-a spus ca majoritatea caselor erau acoperite cu paie, iar oamenii traiau in bordeie, dar casa aceasta a fost acoperita cu tigla de la inceput, si a avut multe anexe si grajduri. Cand a intrat in posesia ei si a inceput sa amenajeze muzeul, mai ramasese doar casa.
Initial a vrut sa-si faca o casa de vacanta, dar gasind multe obiecte, carti si alte lucruri s-a gandit sa faca un muzeu, fiind pasionat de istorie, arta si colectionarea de obiecte. La inceput s-a gandit sa le duca la muzeu la Deva, dar acolo colectionau alte obiecte, legate de daci, romani… cele taranesti fiind date la o parte, fapt care l-a determinat sa faca acest muzeu acasa (colectia pe care o are acum, este obiect de studiu pentru doctoranzii in etnologie, ne-a spus). Ne-a spus ca a inceput sa adune diferite lucruri, obiecte, de la vecinii care le aruncau. Cateodata il anuntau: “Hai, Antoane, ca le arunc!”. Am aflat ca are specializare la o scoala tehnica militara, poate din cauza asta este foarte riguros si ordonat in ceea ce face. Dar fiind pasionat de etnografie, a fost la Bucuresti unde a studiat printr-un proiect organizat de Muzeul Taranului Roman (timp de 4 ani), unde a invatat conservarea materialelor, cum se organizeaza o expozitie si felul in care se prezinta obiectele…











Muzeul infiintat de Nea Anton este compus din trei incaperi in care sunt adunate cam toate obiectele, uneltele, sculele si o buna parte dintre utilajele agricole pe care le avea o gospodarie de rand: oale, razboi de tesut, harpoane, burghie, fier pentru marcatul animalelor, coltare pentru opinci, costume populare, oale mari, folosite pentru prepararea bucatelor la nunti, talangi pentru vite aduse din Elvetia, lampi din zona Austriei, obiecte foarte vechi, din preistorie, inclusiv pietre cioplite care erau folosite de oamenii preistorici pentru a lovi de la distanta animale mici, iepuri si pasari, piei de miel, de ied, de… lup bancnote foarte vechi (coroane cu prinsesa Sissi, bancnote dinainte de 1918, scrise in toate limbile imperiului...
Unul dintre cele mai interesante obiecte pe care le are, este un sarcofag roman, destinat probabil unei personalitati romane... Am petrecut ceva vreme aici, fiind fascinat de felul si pasiunea in care-si prezenta “marfa”, cat si de vechimea si autenticitatea obiectelor adunate de-a lungul anilor. Acel iz de demult, parca nu te mai lasa sa pleci, te ancoreaza acolo. L-am intrebat cand a “deschis” muzeul. Desi nu a fost o deschidere oficiala, crede ca sunt vreo 20 de ani. Mi-a spus ca oamenii au inceput sa afle de aceast muzeu, si au inceput sa vina tot mai multi. La sfarsit l-am intrebat cat costa biletul de intrare, dat fiind faptul ca atunci cand ne-am “imprietenit” (cu cateva ceasuri in urma), am intrat in “miezul problemei”, atat de repede, incat am trecut peste “amanuntul” asta. “Nu costa nimic, fiecare daca vrea, poate sa lase o mica donatie, cat il lasa inima.” Din banii adunati (care sunt destul de putini din cate am auzit, pentru ca oamenii sunt foarte chitrosi in general, le place sa vada, dar sa contribuie cu ceva, NU), intretine casa (la modul ca mai cumpara ceva materiale pentru reparatii, uleiuri, vopsele… ce mai trebuie), mai face cate-un pliant de prezentare (tras pe la vreun xerox sau imprimanta a vreunui cunoscut), mai vin studenti sa mai faca tot felul de lucrari, si-l mai ajuta cat pot si ei…
La final i-am urat tot binele din lume, putere de munca si nu in ultimul rand sanatate sa poata sa continuie, cu aceeasi pasiune si migala, ceea ce a inceput.
Sa traiesti Nea Antonica!





Pictura pe o piatra