E clar pentru toată lumea că o trupă care are versuri de genul
„Ce surpriză să te-ntâlnesc/Chiar aici pe fundul fântânii din
neomenesc/Din întuneric venim, Încă putem să ne-oprim“ nu se
adresează melomanilor care se topesc după declarații de dragoste
etalate de Direcția 5 sau Holograf...de exemplu. Pe scurt, discul
cu numărul doi din discografia celor de la Om La Lună e un fel de
Robin and the Byrons. Figura centrală a formației, Doru Pușcașu are
doze serioase din melodicitatea instrumentațiilor și textelor
prestate de Dan Byron și Andrei Proca , iar pe ici pe colo
melodiile au și câte un strop de Alternosfera, rezultatul final
fiind unul agreabil.
Fiindcă în ultimele decenii artiștii din întreaga lume au cam
epuizat toate titulaturile cu rezonanță, e tot mai greu să apari
din neant cu un nume șmecher și provocator. Chiar dacă pe partea de
aranjamente muzicale Om La Lună nu iese în evidență cu nimic care
să te facă să exclami celebrul „waw“, titlul acestui disc merită cu
prisosință un loc în „Cartea Celor Mai Ciudate Denumiri de Discuri
Românești“.
Nu știu dacă există cineva în țărișoara asta care și-ar fi
imaginat că temele abordate de formația Om La Lună se învârt în
jurul corpului astronomic pe care a pus prima oară piciorul Neil
Armstrong în 1969. Perfect predictibil, melodiile lor oscilează în
jurul sentimentelor colorate pe care le experimentează oamenii
obișnuiți în viața de zi cu zi. Carevasăzică, nu e nimic
spectaculos, dar e frumos ambalat. Drept urmare, lejer putem
concluziona că avem de-a face cu o poezie rock cu versuri șmechere,
neobișnuit de lungă pentru vremurile actuale (68 de minute).
Volens – nolens, ambalajul albumelor scoase în zilele noastre
includ indubitabil și videoclipurile. Ideea distrugerii unui pian
nu e câtuși de puțin nouă. Băieții de la Om La Lună fac acest lucru
în clipul melodiei „Distanță de Siguranță“. Inspirați poate din
celebra comedie muzicală a anului 1937, „O Zi La Curse“, unde Harpo
Marx cântă o piesă din repertoriul lui Serghei Rahmaninov. Sau din
„Epic“ al celor de la Faith No More. Sau poate după vizionarea
superbei Close (to the edit) din repertoriul Art Of Noise. Nici nu
mai contează, căci băieții reușesc printr-o idee simplă să aplice o
„semnătură“. Și indiferent în ce context auzi această piesă îți
imaginezi barosul care distruge un pian cu bună știință.
O altă certitudine este aceea că de-a lungul vremurilor, o
sumedenie de marinari au căzut în apă. Din această cauză a apărut
și strigătul de „om la apă“, care e omniprezent în cele aproape
patru minute ale piesei „Valurile“, fără îndoială cea mai
antrenantă melodie de pe acest album, care prin alternanța ei de
larmă și tăcere ilustrează perfect momentele de flux și reflux
omniprezente în viețile noastre. Printre momentele de un deosebit
impact de aici se numără și cele două compoziții botezate „postumul
stâng și drept, cea din urmă beneficiind și de acel „whistle“
care-ți amintește într- oarecare măsură de Peter Bjorn And John -
Young Folks. Și pentru ca lucrurile să fie bine stabilite, Aripi de
Liliac beneficiează de aceeași „semnătură sonoră“. Desigur,
melomanii îndrăgostiți de piesele în care dragostea plutește în aer
vor fi mai mult decât încântați de „Timp pentru noi“, „Pace“ (cu al
ei superb lyric „Pace ție, cititorule, Pace ție, tuditorule, Pace
ție, iubitorule, Împiedicatule. Și de inimi negustorule, De iubiri
făuritorule, De greșeli greșitorule, Descoperitorule.“) sau mai sus
amintita piesă în al cărei videoclip se distruge un pian cu
barosul. Lemnele aruncate pe foc din melodia „Războiul cu lumea“
pot fi adăugate la capitolul momente interesante.
Fără îndoială, mi-ar fi plăcut ca piesele incluse aici să se
plieze nițel și de varianta mai „updatată“ a programului de
calculator numit „rock.exe“. Cea pe care am sesizat-o în „După
război“ și „Noapte Bună“, două melodii din trecutul celor de la Om
La Lună. Până una alta, discul ăsta e o surpriză. Chiar dacă are și
momente mai puțin inspirate, e un pretendent în capitolul dedicat
celor mai agreabile 10 albume rock ale anului 2021 în
România.