Datele au devenit noua monedă pentru actorii amenințărilor cu
scheme sofisticate de escrocherie. În octombrie 2023, banca în
cauză s-a confruntat cu un atac agresiv de tip bot care vizează o
vulnerabilitate a aplicației în timpul procesului de conectare a
clientului. Escrocii aveau ca scop folosirea a 2,1 milioane de
acreditări – obținute din dark web ca parte a unui pachet „fraudă
ca serviciu” – pentru a identifica clienți adevărați ai băncii.
În timp ce botul a procesat seturi mari de date în doar câteva
secunde pentru a se potrivi cu acreditările utilizatorului, odată
ce Cleafy a oprit atacul, o campanie smishing a început să valideze
în continuare acreditările și să maximizeze numărul de utilizatori
identificați. Odată ce fraudatorii au verificat aceste acreditări,
au încercat să le autentifice pe aplicația autentică de pe
dispozitivele lor pentru a valida în continuare datele, permițând
utilizarea lor în fazele ulterioare ale schemei.
La începutul anului 2023, banca a înregistrat un volum scăzut de
încercări de înșelătorie, limitate în primul rând la înșelătorii de
uzurpare a identității prin apeluri telefonice. Cu toate acestea,
octombrie 2023 a marcat debutul unui proces sofisticat, cu mai
multe atacuri de campanie frauduloasă care a pus la încercare
apărarea băncii în materie de securitate cibernetică.
Cleafy a fost esențial în identificarea și răspunsul la acest atac.
Într-o seară, echipa antifraudă a băncii a detectat activitate
neobișnuită pe o anumită adresă URL prin tabloul de bord de
monitorizare Cleafy. Analiza în timp real Cleafy a măsurat cu
precizie domeniul de aplicare al atacului, dezvăluind un bot atac
provenit de la peste 100.000 de adrese IP suspecte. A urmat o
acțiune imediată. În ciuda botului sofisticat care se sustrăgea de
la detectarea de către firewall-ul băncii, Cleafy a permis echipei
antifraudă să alerteze rapid aplicația și echipele de securitate
perimetrală despre vulnerabilitatea din aplicația băncii.
Această acțiune promptă a condus la crearea unei liste de urmărire
pentru utilizatorii vizați de atac. Mulțumită detectării și
răspunsului Cleafy, nu au putut fi validate alte acreditări,
limitarea fraudătorilor la validarea a doar 1.500 din 2.1 milioane
de acreditări furate. Datorită capacităților avansate ale lui
Cleafy, banca a trecut cu succes peste această amenințare, salvând
milioane de euro și păstrând încrederea clienților.
În urma primei faze, escrocii si-au axat eforturile de direcționare
a campaniei de escrocherie prin uzurparea identității celor 1.500
de utilizatori identificați în atacul inițial. Folosind apeluri
falsificate, au imitat numărul de telefon al băncii în scopul de a
înșela clienții pentru a efectua tranzacții de inversare sub
pretextul abordării activităților suspecte.
Banca a primit zilnic zeci de rapoarte de înșelătorie. În această
fază, echipa a folosit date de la lista de urmărire a analizei
comportamentale a utilizatorilor vizați. Această abordare
cuprinzătoare a permis implementarea regulii pentru a crea
conștientizarea utilizatorilor vizați și a semnala un comportament
suspect. Aceste măsuri au prevenit sute de încercări de
înșelătorie, limitând semnificativ potențialul deteriora. Banca a
abordat și vulnerabilitatea aplicației care încorporează
indicatorii de gardă ai lui Cleafy și datele menționate mai sus,
care au ajutat la oprirea mai departe a încercărilor de validare și
înșelătorie.
După ce Banca a rezolvat vulnerabilitatea aplicației și campania de
escrocherie a fost întreruptă, atacatorii și-au schimbat tactica.
Au început să folosească SMS-urile și apeluri falsificate pentru a
încerca preluarea conturilor (ATO) cu acreditările validate rămase.
Cu toate acestea, Cleafy le-a detectat și le-a oprit rapid
încercările.
Prin combinarea datelor de înregistrare a dispozitivelor noi cu
informații despre utilizatorii vizați de atacul bot și analiza
comportamentală, banca a fost capabilă să detecteze și să blocheze
încercările ATO, prevenind efectiv orice fraudă. Deși 50 de clienți
au ajuns în punctul de a încerca o tranzacție în timpul unui atac
de escrocherie, aceste încercări au fost oprite din cauza corelării
în timp real a tuturor indicatorilor, inclusiv indicatorii
tranzacționali, cum ar fi plăți instantanee care implicau sume mari
și descrieri care conțin expresii precum „inversarea
tranzacției”.
Atacatorii persistenți au recurs apoi la desfășurare Malware
Copybara pentru a comite preluarea dispozitivului (DTO), trimiterea
de link-uri rău intenționate prin SMS pentru a exploata
dispozitivele clientului atunci când se dă clic. Mecanismele
robuste de apărare ale lui Cleafy, inclusiv detectarea mobilă a
programelor malware și răspunsul proactiv la amenințări, a blocat
efectiv aceste încercări.
Soluţiile Cleafy sunt distribuite în România de compania SolvIT
Networks.