Piața de telefoane mobile a scăzut în 2023 în volum, fiind
înregistrate mai puține smartphoneuri vândute, dar a crescut ca
valoare. Pentru a afla mai multe despre această piață, Business
Cover a stat de vorbă cu Shaohua Yang, General Manager OPPO
România, unul dintre jucătorii principali de pe această piață, cu o
cotă în creștere în ultimii ani.
Cum a evoluat piața de telefoane mobile în 2023, atât ca volum, cât
și ca valoare?
În cursul anului 2023, piața de telefoane mobile a urmat un trend
similar celui din anul 2022, înregistrând o scădere a volumului și
o creștere a valorii, corelată cu evoluția prețului mediu. Astfel,
în primele nouă luni ale acestui am observat o scădere de 5-6% a
numărului de unități vândute, contrabalansată de o creștere
semnificativă din perspectiva prețului mediu de achiziție, ce se
traduce într-o creștere valorică a pieței de smartphone-uri de
peste 10%.
Pornind de la această tendință, putem determina faptul că
utilizatorii preferă să investească o sumă mai ridicată în schimbul
unor smartphone-uri mai avansate din punct de vedere tehnologic,
care oferă, în același timp, o longevitate a dispozitivelor.
Cum au evoluat vânzările OPPO în 2023, atât ca volum, cât și ca
valoare? Care este cota de piață a OPPO în Romania? Dar la nivel
global?
Conform datelor interne, vânzările OPPO au reușit să depășească
această scădere a volumului, astfel că șa finalul primelor 9 luni
am înregistrat o cotă de piață de 5-6% în România. Această
performanță indică o creștere constantă în comparație cu aceeași
perioadă din 2022. La fel ca de fiecare dată, ne-am adaptat
strategia la tendințele pieței, aducând pe piața din România
multiple produse cu o valoare mai înaltă sau cu durabilitate
extinsă. Acest lucru poate fi observat și la nivel global, OPPO
menținându-și statutul de jucător important, cu o prezență
semnificativă în piețele internaționale.
Care este prețul mediu pentru un smartphone OPPO în 2023? Dar la
nivel de întreaga piață?
În 2023, observăm o creștere de 15-16% a prețului mediu pentru un
telefon, acesta depășind valoarea de 400 de euro. Costul unui
produs rămâne un factor determinant al deciziei de cumpărare în
România, însă exigențele clienților în ceea ce privește
tehnologiile disponibile pe dispozitive sunt din ce în ce mai
ridicate. Tocmai din acest motiv, încercăm să dezvoltăm tot mai
mult produsele din gama high mid-range, Reno, care vine ca răspuns
la tendința generală a pieței și care în luna decembrie beneficiază
de multiple oferte speciale.
Cum vedeți evoluția telefoanelor pliabile în următorii ani? În cât
timp ar putea deveni mainstream?
Dacă acum câțiva ani telefoanele pliabile păreau un val care nu va
ține foarte mult, astăzi suntem siguri că au creat un trend. Pe
măsură ce tehnologia se perfecționează și devine mai accesibilă,
telefoanele pliabile, inclusiv seria OPPO Find N, se îndreaptă
către a deveni mainstream într-un interval de 2, maxim 3 ani.
Consider că această tranziție va fi susținută de optimizări
tehnologice continue și de costuri din ce în ce mai accesibile a
acestor dispozitive, astfel încât să devină alegerea unui segment
de consumatori din ce în ce mai larg. OPPO își asumă un rol
semnificativ în această evoluție, dezvoltând încontinuu noi opțiuni
inovatoare și avansate pentru utilizatorii interesați de viitorul
telefoanelor pliabile.
Ce telefoane va lansa OPPO în 2024, care sunt noutățile cu care
veți veni în piață?
În acest moment, nu pot dezvălui detalii referitoare la lansările
din 2024. Cu toate acestea, vreau să subliniez că OPPO va continua
să-și mențină angajamentul ferm față de inovație și excelență
tehnologică. Strategia noastră de viitor se concentrează pe
introducerea pe piață a dispozitivelor de ultimă generație,
reflectând nu doar dorința noastră de a rămâne în fruntea
tehnologiei, ci și capacitatea noastră de a anticipa și satisface
nevoile consumatorilor aflate în continuă schimbare.
Cum a performat canalul direct de vânzare al OPPO, lansat anul
acesta? Care este ponderea diferitelor canale de vânzare în
vânzările OPPO (prin operatorii de telefonie, prin magazinele de
retail, direct etc.)?
Lansarea canalului direct de vânzare reprezintă o realizare
semnificativă a anului 2023, fiind perfect integrată în strategia
de business a companiei OPPO. La doar o lună de la inaugurare,
magazinul online OPPO Store România a inregistrat rezultate
remarcabile având peste 1000 de abonați la newsletter, 400 de
comenzi plasate și peste 20.000 de vizitatori în România.
În prezent, distribuția vânzărilor OPPO este echilibrată între
canale, observând o ușoară preferință față de canalele offline. În
perioada următoare vom continua să ne concentrăm pe consolidarea și
extinderea prezenței noastre pe diverse canale pentru a fi cât mai
aproape de toți utilizatorii, indiferent unde se află aceștia.
Plănuiți să mai faceți investiții în România în viitor? Dacă da,
care sunt acestea?
Desigur, piața din România reprezintă un punct foarte important în
strategia noastră de business și tocmai din acest motiv, avem
planuri mai mult decât ambițioase pe viitor. Ne dorim să facem
multiple investiții care vizează consolidarea business-ului la
nivel local, România fiind una dintre cele mai importante piețe
pentru OPPO. Totodată, pentru anul viitor ne propunem extinderea
prezenței în diferite puncte de vânzare, pentru a ne asigura că vom
continua să oferim românilor produsele și serviciile de care au
nevoie.