Ceea ce numim - nu tocmai exact - "cultura şi civilizaţia
arabă", este de fapt, în cea mai mare parte, creaţia unor popoare
ne-arabe, dar de religie islamică; popoare care au făcut parte din
marele imperiu de odinioară al arabilor, care au folosit şi
folosesc - în operele lor filosofice, ştiinţifice şi literare -
limba arabă...(Ovidiu Drimba)
Palermo -artă arabă
Istoria Islamului în sudul Italiei își are începuturile în cadrul general al cuceririlor musulmane, continuată cu dominația musulmană asupra insulei Sicilia și a Maltei, proces care a fost inițiat din secolul al IX-lea.
Cucerirea musulmană a Siciliei și a unor părți din sudul Italiei a durat 75 de ani.
Stăpânirea musulmană asupra Siciliei a devenit efectivă din
anul 902 când ultimul avanpost bizantin major din insulă,
Taormina, a capitulat.
Domnia completă asupra insulei, sub forma Emiratului de Sicilia, s-a situat între 965 și 1061.
Emiratul din Bari (din sudul Italiei) a avut o durată scurtă.(847 à 871)
***
Castelul sarazin din Taormina
Detaliu de manuscris care descrie cucerirea orașului Siracusa-878
Sicilia a reprezentat pivotul stăpânirii islamice în Italia.Domnia completă asupra insulei, sub forma Emiratului de Sicilia, s-a situat între 965 și 1061.
Emiratul din Bari (din sudul Italiei) a avut o durată scurtă.(847 à 871)
***
Castelul sarazin din Taormina
Detaliu de manuscris care descrie cucerirea orașului Siracusa-878
Palermo a devenit capitala musulmană a Siciliei, sub numele de al-Madinah Balharm ("Orașul").
Sicilia arabă a fost guvernată succesiv de către dinastia sunnită a aghlabizilor din Tunisia și apoi de către cea șiită a fatimizilor din Egipt.
Dinari din epoca aghlabidă din timpul emirului Ibrahim al II-lea
Emiratul a atins apogeul său pe plan cultural sub emirii Jafar ibn Mohammed (983-986) și .Yusuf al-Kalbi (990-998.).ambii fiind patroni ai artelor.
Ibn Hawqal, un comerciant din Bagdad care a visitat Sicilia în
950, ne-a lăsat o descriere a orașului Palermo din acea vreme: ”
o asezare fortificată numită ”alcazar”((alcázar, palat) este
centrul cu o moschee .In cartierul al-Khalisa (Kalsa) se
află palacio emirului, băile, moscheea palatului , birouri
gugernamentale și chiar o închisoare. ”
Lasfârștul secolului al XII-lea, un alt călător, poetul și
geograful arab Ibn Jubair a vizitat orașul, lăsând și el o
descriere a Al-Kasr și Al-Khalisa.:
”Capitala este înzestrată cu două daruri, splendoare și
bogăție. Ea cuprinde toată frumusețea reală și imaginară pe care
și-o poate dori cineva. Splendoare și grație împodobesc piețele și
provincia; străzile și drumurile sunt larg, iar ochiul se bucură de
frumusețea acestora. Este un oraș plin de minuni, cu clădiri
similare celor din Cordoba, construite din piatră de var. Un
permanent val de apă provenit din patru izvoare susură prin oraș.
Sunt atât de multe moschei încât este imposibil să fie numărate.
Multe dintre ele servesc și ca școli. Ochiul se bucură de toată
această splendoare.”
***
Intr-adevăr ocupaţia arabă a introdus în agricultură un sistem
de irigaţie perfecţionat aici ca în nici o alta ţară din lume la
acea dată. Arabii au introdus în Spania şi Sicilia - de unde
acestea se vor răspândi în restul Europei - metode şi specii
necunoscute în agricultură, pomicultură şi horticultură, ca:
orezul, cânepa, bumbacul, dudul alb, bananierul, curmalul, gutuiul,
portocalul, lămâiul, caisul, piersicul, rodiul, moşmonul, pepenele
galben, strugurii-ursului.
De asemenea, manufactura mătasei, a bumbacului, a lânei, a
hârtiei, introduse de arabi în Spania şi Sicilia (şi, prin acestea,
în Europa), au dus la o puternică dezvoltare şi a comerţului.
***
Emiratul din Sicilia s-a destrămat din cauza luptelor interne
dintre emiri și a fost cucerit de normanzi. Până în anul 1091,
musulmanii au fost alungați complet. Cucerirea normandă a
instaurat cu fermitate creștinismul romano-catolic în regiune, după
ce creștinismul ortodox predominase în perioada stăpânirii
bizantine și chiar în cea a dominației musulmane.
Palazzo dei Normanni, un palat fortificat islamic din sec. IX , modificat ulterior după cucerirea normandă în sec. XI în sediul guvernului.
Pictură arabă realizată pentru regele normand,in jurul anului 1150(?)
(Palazzo dei Normanni)
S.Giovanni degli Eremiti
Palermo- Palatul Zisa(înscris in patrimoniul UNESCO)
Palazzo dei Normanni, un palat fortificat islamic din sec. IX , modificat ulterior după cucerirea normandă în sec. XI în sediul guvernului.
Pictură arabă realizată pentru regele normand,in jurul anului 1150(?)
(Palazzo dei Normanni)
S.Giovanni degli Eremiti
Palermo- Palatul Zisa(înscris in patrimoniul UNESCO)
Palatul guvernatorilor
Sicilia a continuat să rămână şi sub dominaţia normandă
o punte de legătură între civilizaţia Islamului şi cea a Europei.
La curtea lor din Palermo regii normanzi şi-au atras erudiţi,
medici, poeţi musulmani; în timp ce constructorii arabi au clădit
diferite edificii splendide în stil arab, mult admirate şi azi. Iar
împăratul Germaniei şi rege al Siciliei, Frederic II de
Hohenstaufen (care prefera să rezideze la Palermo), era un bun
cunoscător al limbii, religiei şi ştiinţei arabe, întreţinând
legături strânse cu Siria şi Egiptul, invitând la curtea sa
erudiţi, poeţi şi filosofi musulmani din Orientul Apropiat,
adoptând el însuşi cultura şi obiceiurile arabe.
Catedrala din Monreale (în dialectul sicilian Murriali)
Arta şi arhitectura arabo-normandă au combinat elemente occidentale (precum coloanele și frizele clasice) cu caligrafia tipică artei decprative musulmane.
Catedrala din Monreale (în dialectul sicilian Murriali)
Arta şi arhitectura arabo-normandă au combinat elemente occidentale (precum coloanele și frizele clasice) cu caligrafia tipică artei decprative musulmane.
Fântână de nișă în palatul Zisa
Muzicien arabi la curtea lui Ruggero, (mozaic din Capela Palatină)
Tavanul gării din Taormina cu decorații de inspirație arabă
Regele normand Roger al II-lea