Oare cu ce se mai mănâncă jazz-ul în 2019? Răspunsul,
desigur, e ...vânare de vânt, căci fiecare dintre noi are un
„feeling“ aparte la acest capitol, condiționat de sound-ul
artiștilor cu care am crescut sau pe care tocmai i-am descoperit.
Povestea de azi îl privește pe Shabaka Hutchings, considerat de
critici drept unul din cele mai inovatoare nume ale jazz-ului
contemporan. Născut în capitala Marii Britanii dar crescut în
Insulele Barbados, artistul a învățat să cânte la clarinet alături
de rimele unor artiști ca Nas, Notorious BIG sau Tupac. După ce a
revenit în țara care a generat cele mai interesante proiecte
muzicale ale lumii, artistul a luat contact cu o serie de nume
celebre ale scenei din UK și astăzi se poate mândri cu trupele Sons
of Kemet și Shabaka and the Ancestors (unde este lider) sau The
Comet Is Coming. Dacă în albumul de debut al acestui proiect numit
Channel the Spirits, gașca a cochetat îndeobște cu sunete gen Sun
Ra sau John Coltrane, de această dată narațiunea poveștii se
completează și cu alte finețuri. Alături de el se află tobarul Max
Hallett și clăparul Dan Leavers, iar excursia asta cosmică în
cotloanele sonore ale Universului are parte de noi valențe care
includ pe alocuri și bucățele de King Crimson abil amestecate cu
synth-uri care îți aduc aminte de „electronicele“ prezente în
muzica dance a anilor 90. În plus, se mai găsesc și porțiuni de
funk pur și câte și mai câte....
Primele două melodii ale albumului reușesc să creeze un
cadru cât se poate de interesant, „ciorba“ de jazz clasic cu arome
de acid pe alocuri fiind una cât se poate de gustoasă. Cireașa de
pe tort a discului este „Summon The Fire“, o melodie care te
captivează din primele ei acorduri. Multitudinea de synth-uri
așezate peste un tempo nebun cât încape are rolul de a inventa un
track pur și simplu magic, care emană cele mai pozitive sentimente
din rasa umană și te fac să vezi lumea cu alți ochi. Blood of the
Past aduce în discuție și serioase arome de progressive rock, iar
Super Zodiac nu se sfiește să cocheteze cu câteva sound-uri actuale
din muzica electronică, în timp ce Astral Flying se învârte nițel
și-n zona space – disco – ului etalat de nume ca Lindstrom sau Tedd
Terje. Finalul albumului, The Universe Wakes Up este o pledoarie
pentru umanitate, pentru lucrurile frumoase din viață, pentru
jumătatea plină a paharului. Deopotrivă nostalgic și actual,
albumul celor de la The Comet Is Coming este un diamant frumos
șlefuit al unei muzici generic numite jazz, care se amestecă cât se
poate de reușit cu tendințele muzicale ale anului în
curs.