Articole postate de Volga Neagra

  • Micro-automobilul M.R. 1957 / The M.R. 1957 minicar 196

    Imagini preluate din filmele din arhiva Sahia, prezentand mini-automobilul M.R. 1957, construit in orasul Stalin in 1957, de catre inginerul Radu Manicatide cu ajutorul unui colectiv de la uzina de reparat material volant.  Consumul e de 3-4l /100km, cu o viteza maxima de 60-70 km/h. Motor moocilindric, in doi timpi, racit cu aer si cu o putere de 5.5CP. Cantarind 170kg, e o masina extrem de utilitara, nu mult peste o motocicleta cu atas si sub nivelul masinilor interbelice care inca circulau. Totusi, ca una din primele tentative de a construi asa ceva in tara, isi are un loc important in istoria auto din Romania.

    Citește mai departe
  • Duesenberg in comunism / The Communist Duesenberg... 273

    Recent, dl Stefan Eugen Chriac a publicat pe Facebook un set extraordinar de imagini aratand doua masini la studiourile Buftea in anii 60. Masinile erau de recuzita, si dupa spusele lui, ulterior s-au casat. Studiind pozele mai atent, mi-am dat seama ca era vorba de doua masini exceptionale, un Mercedes 540K Cabriolet Sindelfingen, si un Duesenberg J.  Dar nu un simplu Duesenberg J! Dupa prelungite conversatii cu expertii Duesenberg, se pare ca Duesenberg-ul din poza e unul din cele putine carosate la Paris, de carosierul Fernandez et Darrin. Doar sase sunt cunoscute, fiind printre cele mai spectaculoase creatii pe baza de Duesenberg. Printre ele a fost, in 1933, un Boattail Speedster, care a fost expus la salonul de la Paris in 1933 (poze mai jos). Nu se stie exact pe care sasiu a fost montat, dar expertii cred ca e vorba de masina cu sasiul J-373, care a fost atestat ultima oara in 1940, in serviciul armatei romane, desi exista zvonuri ca ar fi fost ulterior la Kiev.

    Citește mai departe
  • Skoda 1100 VO in Romania... 278

    O aparitie relativ frecventa pe strazile Romaniei in anii 50 era Skoda 1100 VO. Aproximativ 4000 exemplare au fost construite in Cehia in perioada 1948-51, pe baza modelului 1101/1102 (adica cu tractiune pe spate, nu un 4x4 adevarat). Un numar relativ significativ a ajuns si in Romania, unde au fost folosite de armata si de organele statului, pe langa GAZ-67 si Willys Jeep ramase dupa razboi. Uluitor, un exemplar a circulat pana in 2006, fiind expus la vanzare in 2011; ulterior se pierde urma ei.  Aici, cateva imagini cu exemplare din Romania, marea majoritate fiind din anii 50, o perioada f rara pentru imagini cu masini.  A relatively frequent sight on Romanian roads in the 1950s was the Skoda 1100 VO. Around 4000 were made in Czechoslovakia between 1948 and 1951, based on the 1101/1102. Despite their looks, they were a straightforward rwd model. In Romania a largeish number were imported, where they were used by the army and by other State bodies alongside the GAZ-6

    Citește mai departe
  • Masini oficiale, 1966 / Official cars, 1966... 273

    Dintr-o arhiva sarba, imagini impresionante cu vizita lui Tito in Romania in aprilie 1966. Se vad o gramada de Mercedesuri si Opeluri Admiral, proaspat importate de stat, plus celebrul Cadillac decapotabil din 1960 folosit initial de Dej, apoi de Ceausescu. Remarcam si flota de motociclete BMW, un Chevrolet Impala model 1962, folosit pentru filmari, care astazi supravietuieste in Austria, o limuzina Mercedes 600 Pullman, si inca un Cadillac 1960, berlina. Adaugam si cateva poze cotidiane facute de echipa iugoslava. Numerele, in format xxxx-B, urmau sa se schimbe in luna urmatoare. From a Serbian archive, some impressive images of Tito's visit to Romania in April 1966. There are a lot of Mercedes and Opel Admirals, recently imported for use by the state, plus the famous 1960 Cadillac convertible first used by Gheorghiu-Dej and then by Ceausescu. Also visible is the fleet of BMW motorcylces, a 1962 Chevrolet Impala used for filming, which still exists in Austria, a Mercedes 60

    Citește mai departe
  • Skoda VOS in Romania... 494

    Cam toti pasionatii auto din Romania stiu despre drezina Skoda VOS in Sinaia, despre care tot circula zvonul ca a fost masina Anei Pauker. Masina fusese expusa la Fetesti. Ulterior a mai aparut una tot la Fetesti, care venise de la Medgidia. Mai mult, am gasit imagini (e drept, cam vechi) cu  a treia drezina, undeva intr-o zona de munte: se pare ca in total au fost cinci facute drezina. Astazi pot sa va prezint o poza de-a dreptul exceptionala, aratand masinile elitei comuniste in anii 50. In poza se regasesc cinci Skoda VOS (din 107 fabricate), plus limuzine ZIS si ZIM, Buick model 1949, si Chevrolet model 1951. (Char daca era epoca cea mai dura a comunismului, "tovarasii" inca se faleau cu masini americane.) Skoda VOS e foarte, foarte rara astazi. Una e in China, alta in Albania, in stare precara, alta la muzeul Skoda, inca una in Cehia intr-un muzeu si a cincea intr-o colectie particulara in Slovakia. Plus doua, posibil trei, in Romania. Acuma, trebuie si sa le pas

    Citește mai departe
  • Autoturismele IAR, 1948 / The IAR automobiles, 1948 308

    Via Horia Stoica si Marius Istodorescu - trei poze aratand cele trei automobile fabricate la Brasov la sfarsitul anilor 40. IAR - coupe, berlina, station. ...

    Citește mai departe
  • Masinile ambasadei britanice, 1958 / British Embassy cars, 1958 303

    O imagine cu cladirea ambasadei britanice de pe Jules Michelet in 1958, aratand masinile diplomatice. Avem: Jaguar Mk 1, Rover P4, Austin A70, si un Land Rover. Probabil este vorba de masinile "oficiale", diplomatii avand de multe ori si automobile personale. A rare image showing the British Embassy buildings in Bucharest, in 1958, featuring the Embassy fleet. We have: Jaguar Mk 1, Rover P4, Austin A70, and a Land Rover. I suspect these were the "official" Embassy vehicles as opposed to diplomats' private transport.

    Citește mai departe
  • Opel Vectra in flota guvernului / Opel Vectras in the Government fleet 285

    In 1993, Serviciul de Protectie si Paza a cumparat o mica flota de Opel Vectra pentru flota oficiala. Aceste masini erau mai mult folosite de presedinte si anturaj, insa si alti demnitari se deplasau cu ele. Imagini cu asa ceva sunt relativ rare - in anii 90, nu mai era la moda sa fotografiezi vizitele oficiale. Primele trei poze au fost surprinse in Ploiesti de un turist britanic. Masinile au fost si negre, si albastru inchis, si au supravietuit pana prin 2006. Masinile au inlocuit Daciile si Aro-urile invechite, inclusiv o bruma de Dacii 2000 care si-au facut treaba pana cel putin 1995. Alte masini folosite in primii ani dupa 1989 au fost un Renault 25, dar de la Mitterrand, un Rover 800, care inca exista in colectia unui pasionat din tara, si cateva Opeluri Frontera. Mercedesurile au venit mai tarziu...In 1993, the Romanian government bought a small fleet of Opel Vectras for official use. These were largely used by the President and his entourage, though also by other senior

    Citește mai departe
  • Bucuresti 1965... 303

    O noua selectie de imagini, via fortepan.hu . Bucurestiul inca arata cochet si elegant, incepuse dezrusificarea, plus o oarecare deschidere catre occident... Cu un an inainte incepus importul la greu de Renault si Fiat, si deja sunt o prezenta semnificativa pe strazi. Erau si o bruma de alte masini vestice, o interbelica sau doua, si cativa masini in trecere (de remarcat Volgile din URSS cu numere consecutive)... Din pacate pozele nu au surprins ceva chiar palpitant dpdv automobilistic, doar o lume mult pierduta... Adaugam 2-3 poze bonus si de pe litoral.A fresh selection of images via fortepan.hu. Bucharest still looked elegant; the de-Russification period had begun, and people were looking once more to the West... A year beforehand, the import of Fiats and Renaults had begun, and they are already a significant presence. Plus one or two other Western imports, a few pre-war survivors, and some tourists' cars (including some interesting Soviet Volgas with consecutive plates): sa

    Citește mai departe
  • Bucuresti 1961 / Bucharest 1961... 283

    Imagini remarcabile din Bucurestiul anului 1960-61, gasite in arhiva Uniunei Arhitectilor (https://arhiva.uniuneaarhitectilor.ro/). Arata arhictectura socialista in epoca sa de glorie: linii simple, curate, moderne. Imposibil de a nu fi cel putin un pic impresionat, chiar daca stilul nu e pe gustul tuturor. Masinile sunt putine, e clar ca fotograful nu prea a vrut sa le prinda in peisaj, oricum nici nu prea erau multe pe sosele. Avem arhicunoscutele Pobeda si Moskvich, Skode (inclusiv Octavia, 1101/2, 1200, 1200 Furgon), Buick 1948, Pontiac 1953, EMW, Willys MB, GAZ-12 ZIM, Mercedes Ponton,  si o bruma de antebelice... Am impresia ca arhiva Uniunei Arhitectilor e extrem de bogata, si sper sa ne mai delecteze cu imagini similare dintr-o epoca aproape disparuta.Remarkable images from 1960-61 Bucharest, via the archive of the Architects' Union (https://arhiva.uniuneaarhitectilor.r

    Citește mai departe
  • Masini diplomatice in anii 60 / Diplomatic cars in the 1960s 305

    Inca o poza rara: Masini diplomatice in parcarea unui stadion in Bucuresti, inceputul anilor 60. Toate masinile poarta numere de inmatriculare diplomatice, ovale. E un adevarat amestec acolo: Ford Anglia, Ford Taunus, Peugeot 404 si VW Broscuta, limuzine ZIM de la tarile "aliniate", Mercedes "coada de randunica", plus o gramada de masini americane din perioada 1955-60. Probabil e vorba de un meci international de fotbal la care a fost invitat corpul diplomatic, un gest in linie cu dezghetul anilor 60. Foto Armand Rosenthal. Another rare photo: Diplomatic cars at a stadium in Bucharest in the early 1960s. A really diverse mix of vehicles: Ford Anglia, Ford Taunus, Peugeot 404, VW Beetle, the ZIM limousines of "aligned" nations, Fintail Mercs, and a lot of American sedans from the late 1950s. The occasion is probably an international football match to which the diplomatic corps were invited, a symbol of the thawing of international relations in the 1960s. Photo by Armand Rosentha

    Citește mai departe
  • Luxul in Bucuresti 1957 / Luxury in 1957 Bucharest 296

    ... bine inteles, numai pentru nomenclatura...Piata Univeritatii si o gramada de masini. Toate moderne, luxoase... masinilor personale apartinand unor inalti demnitari, masini ale statului sau ale ambasadelor. In prim-plan, Buick 1948 (da, se purtau masini americane si in toiul rusificarii) si GAZ-12 ZIM (interesant: nu negru!). Langa ele, un Chevrolet, 1947 sau 1948, si o Pobeda. Circuland, vedem doua Tatre, amandoua modele T-87, cea din spate un model postbelic, foarte rar. Au fost importate mai multe prin 1948-49. In spate, vedem ZIM, Packard Clipper, Pobede, un Ford american, si o masina antebelica, foarte luxoasa, decapotabila (se vede dupa forma parbrizului), posibil un Maybach sau Bentley dupa forma grilei. Plus statia de taximetre, toate Pobeda. Dupa placarda, poza poate fi datata exact, dupa "alegerile" din 1957. Greu de spus daca e vorba de vreun event special: poze contemporane arata exact aceste feluri de masini parcate in zona.Grea era viata de "tovaras"!

    Citește mai departe
  • Improvizatii din comunism / Improvisations from the Communist era 298

    In deceniile dupa razboi, orice masina reprezenta un mare lux. Foarte putini aveau acces la asa ceva. Gradul de motorizare era atat de scazut incat si piesele se procurau extrem de greu. Totusi, pasiunea pentru automobile invingea. Nu numai piese, ci intregi automobile se improvizau, folosind orice se gasea. Unele creatii erau de-a dreptul inspirate, altele strict functionale. In alte cazuri, masini accidentate primeau infatisari complet noi. Alta moda era marirea portbagajului la masini antebelice, care de obicei era mult prea mic sa fie practic.  Aici prezentam cateva exemplare...BMW "Radulesu", inspirat dupa Cadillac 1959 pe baza unui BMW antebelic - posibil cel mai spectaculos din toate masinile confectionate artizanal.

    Citește mai departe
  • Triumph Spitfire in Ploiestiul comunist / Triumph Spitfire in Communist Ploiesti 292

    Care sunt sansele sa fi existat nu una, ci doua, masini Triumph Spitfire, fromoasa decapotabila sportiva britanica, in Ploiestiul anilor 70-80?Au existat!Prima masina - 3-PH-2280 - a venit in tara din Maroc, prin intermediile unui sofer de la ambasada romana. A sosit la Ploiesti in 1978, fiind proprietatea unui DJ. A vandut-o destul de repede, masina trecand prin mai multe maini. Actualmente, exista, dar dezasamblata si in stare proasta.A doua masina, din 1966, a fost renumita in vremea ei, fiind masina lui Valentin Ceausescu cumparata direct din Anglia. Vanduta de el in anii 70, si ea a fost rasvanduta, accidentata (se faceau liniute pe Magheru si in anii 70), reparata (nu strict original), pana, in 1984, ajunge la dl Mezincescu, un mare pasionat auto din Ploiesti. A ramas in familie peste trei decenii, fiind restaurata corect intre timp. In 2018 a fost pusa la vanzare. E una din putinele masini care au facut comunismul in Romania care au supravietuit in stare

    Citește mai departe
  • Renault 18 de prim-secretar / The First Secretary's Renault 18 293

    De pe pagina facebook "Muzeul Cineastului Amator", doua imagini de o importanta deosebita, aratand o vizita oficiala in judetul Caras-Severin in 1983, inclusiv cu masina primului secretar, un Renault 18.Am mai scris despre Renault-urile 18 de la Comitetul Central. Surpriza surpriza, acesta e un model diferit. CC-ul avea GTL-uri negre, iar aceasta masina e un TL, mai simplu. Culoarea parea a fi "bleu ocean 430", sau poate "bleu fonce 460", cum era pe Dacia 2000: e greu de spus deoarece pozele sunt un pic decolorate. Astazi, numai o masina din seria de TL a supravietuit, la Iasi, in paragina, vopsit alb.De remarcat numarul de inmatriculare 1-CS-101, primul pe judet.

    Citește mai departe