ANGAJATORII CU PESTE 50 SALARIATI, OBLIGATI SA DESEMNEZE AVERTIZORI DE INTERES PUBLIC
In contextul in care in urma cu doi ani a fost adoptata
Directiva 2019/1937 A Parlamentului European si a Consiliul privind
protectia persoanelor care raporteaza incalcari ale dreptului
Uniunii, Ministerul Justitiei a elaborat un proiect de lege privind
protectia avertizorilor in interes public[1] prin care se doreste
transpunerea in legislatia nationala a Directivei privind protectia
persoanelor care raporteaza incalcari ale dreptului
Uniunii.
„Exista si la ora actuala legislatie pe acelasi subiect,
dar care se aplica doar in sectorul public, prin Legea nr. 571/2004
privind protectia personalului din autoritatile publice,
institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari
ale legii este reglementata institutia protectiei avertizorului in
interes public exclusiv pentru autoritatile si institutiile
publice”, anunta CNIPMMR.
Conform aceleiasi surse, principala schimbare introdusa
prin noua Directiva este introducerea obligativitatii aplicarii
legislatiei privind protectia avertizorilor si persoanelor juridice
de drept privat care au un numar de cel putin 50 de
angajati.
CE ESTE AVERTIZORUL DE INTERES
PUBLIC?
Avertizor in interes public este persoana fizica care
efectueaza o raportare sau divulga public informatii referitoare la
incalcari ale legii, obtinute in context profesional.
Prin incalcarii ale legii se inteleg actiuni sau
omisiuni care constituie nerespectari ale dispozitiilor legale, ce
reprezinta abateri disciplinare, contraventii sau infractiuni, sau
care contravin obiectului sau scopului acestora, inclusiv
nerespectarea normelor deontologice si profesionale.
Persoana care dobandeste acest statut este protejata
impotriva eventualelor sanctiuni profesionale sau personale la care
ar putea fi expuse ca urmare a transmiterii unei
sesizari.
CUM SE FACE
RAPORTAREA?
Sunt prevazute 3 modalitati de raportare:
a) raportarea interna – comunicarea orala sau scrisa de
informatii referitoare la incalcari ale legii din cadrul unei
autoritati sau institutii publice sau persoane juridice de drept
privat;
b) raportarea externa – comunicarea orala sau scrisa de
informatii referitoare la incalcari ale legii realizata prin
canalele externe de raportare reprezentate de autoritati. Se
desemneaza ANI in calitate de canal extern;
c) divulgarea publica – punerea la dispozitie in orice
mod in spatiul public a informatiilor referitoare la incalcari ale
legii.
OBLIGATII PENTRU ANGAJATORII
PRIVATI
Angajatorul privat are obligatia de a identifica sau
institui canale interne de raportare.
Acesta este obligat sa desemneze o persoana, un
compartiment sau un tert, cu atributii in ceea ce priveste
primirea, inregistrarea, examinarea, efectuarea de actiuni
subsecvente si solutionarea raportarilor, care sa actioneze cu
impartialitate si care sa se bucure de independenta in exercitarea
acestor atributii.
Persoanele juridice de drept privat au obligatia de a
institui canale interne de raportare.
In principiu, noua legislatie NU SE VA APLICA
persoanelor juridice de drept privat care au SUB 50 DE ANGAJATI
(exista exceptii pentru: emitentii de instrumente financiare,
distributia de asigurari, redresarea si rezolutia institutiilor de
credit si a firmelor de investitii, siguranta operatiunilor
petroliere offshore, prevenirea spalarii banilor si finantarii
terorismului etc.).
Este interzisa orice forma de represalii impotriva
avertizorilor, in special cele care privesc suspendarea
contractului individual de munca ori a raportului de serviciu,
concedierea, modificarea contractului de munca sau a raportului de
serviciu, retrogradarea sau impiedicarea promovarii in munca
si a dezvoltarii profesionale, aplicarea unei sanctiuni
disciplinare, constrangerea, intimidarea, hartuirea sau
ostracizarea etc.
MODIFICARI FATA DE ACTUALA
LEGISLATIE
Raportat la legislatia in vigoare, se
modifica:
– domeniul de aplicare nu este limitat la anumite
domenii, ci se aplica nerespectarilor dispozitiilor legale din
toate domeniile, precum si actiunilor si omisiunilor ce contravin
obiectului sau scopului dispozitiilor legale, inclusiv
nerespectarea normelor deontologice si profesionale;
– instituie obligativitatea aplicarii legislatiei
privind protectia avertizorilor si persoanelor juridice de drept
privat care au un numar de cel putin 50 de angajati;
– impune ca raportarea interna sa garanteze
confidentialitatea identitatii persoanei care efectueaza
raportarea, ca persoana sau departamentul desemnat sa primeasca
raportarea sa o gestioneze cu diligenta si sa informeze avertizorul
intr-un interval de timp rezonabil cu privire la actiunile
intreprinse.
TRANSPUNEREA
DIRECTIVEI
Statele membre sunt obligate sa asigure intrarea in
vigoare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative
necesare pentru a se conforma prezentei directive pana la 17
decembrie 2021.
In ceea ce priveste entitatile juridice din sectorul
privat care au intre 50 si 249 de lucratori, statele au termen pana
la 17 decembrie 2023 sa asigure intrarea in vigoare a actelor cu
putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se
conforma obligatiei de a institui canale interne.[2]
Pentru entitatile private care au mai mult de 249 de
lucratori noua reglementare va intra in vigoare cel tarziu la 17
decembrie 2021.