Înainte de a vizita templele budiste ale Cambodgiei,
merită să vedem ce destinație au avut aceste sanctuare în perioada
khmerilor roșii, din 1975 până în 1979.
Iată un fragment dintr-o teză de doctorat recentă*:
*Dominique-Pierre Guéret, Les monastères bouddhiques de Cambodge: caractéristiques des sanctuaires antérieurs à 1975, Thése de Doctorat, Université Paris Sorbonne, 2015, vol. I, p. 498.
Templul de la Lolei servea deci ca închisoare, în timp ce alte temple fuseseră transformate în depozite de sare sau de orez, în garaje de biciclete și motorete, în grajduri sau în crescătorii de porci. Nici unul dintre temple nu își mai păstrase destinația inițială, în cel mai bun caz devenind spital.
E drept că după ce ai vizitat la Phnom Penh celebra S21, școala transformată în închisoare și centru de tortură, nici nu te așteptai la altceva din partea khmerilor roșii.
Cu atât mai remarcabil este modul în care aceste temple budiste au fost restaurate și sunt acum întreținute.
Și la Lolei și la Bakong, în imediata apropiere a vechilor temple khmere, funcționează azi temple budiste, căci 95% din populația Cambodgiei este adeptă a budismului theravada.
Reconstruit începând din 1939 pe o structură care exista deja la câțiva metri de incinta de est a templului khmer, sanctuarul budist de la Bakong a fost restaurat recent din fonduri private.
Restaurarea templului nu s-a limitat doar la sanctuarul propriu-zis, ci a inclus și alte elemente cum sunt spațiile pentru primirea credincioșilor, locuințele bonzilor, sala de clasă pentru tineri, biblioteca.
Lucrările au fost efectuate de „Restauratori fără frontiere”, iar restaurarea a fost finalizată în 2011*.
* Dominique Pierre Guéret, Les monastères bouddhiques..., vol. I, p. 97.
Câteva cuvinte despre autorul tezei de doctorat citată mai sus.
Dominique-Pierre Guéret (1946-2023), în calitate de expert ONU pentru Dezvoltare, și soția sa Danielle Guéret, profesoară la Facultatea de Arheologie a Universității Regale de Beaux-Arts din Phnom Penh, au lucrat în Cambodgia în perioada 1992-2015. Lucrările lor detaliate de inventoriere și descriere a pagodelor, efectuate în ultimii 11 ani petrecuți în Cambodgia, s-au concretizat și în două teze de doctorat, una tratând arhitectura mănastirilor budiste, iar cealaltă picturile de pe zidul sanctuarelor care au rezistat timpului și khmerilor roșii.