A murit Isus Cristos, un mare maestru spiritual! Au mai murit și alții: Socrate!
A murit nevinovat! Au mai murit și alții!
A murit pentru mulți! Au mai murit și alții. Numai războiul cu Ucraina a livrat zeci de eroi, soldați care și-au sacrificat viața pentru mulți.
Și a avut Dînsul chiar cea mai îngrozitoare moarte? Există chinuri și morți îndelungi, pe săptămîni! Există dureri mai mari decît cîteva ore suspendat pe un lemn. Există moarte mai cruntă decît cea fizică, să mori pe dinăuntru violată zile la rînd, batjocorită și apoi lăsată în viață, purtînd în pîntec rodul siluirii.
Profetul Isaia ne spune:
Isaia 53:3 Dispreţuit şi părăsit de oameni, om al durerii şi obişnuit cu suferinţa, era aşa de dispreţuit că îţi întorceai faţa de la El şi noi nu L-am băgat în seamă.
4 Totuşi, El suferinţele noastre le-a purtat şi durerile noastre le-a luat asupra Lui şi noi am crezut că este pedepsit, lovit de Dumnezeu şi smerit.
5 Dar El era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa, care ne dă pacea, a căzut peste El şi prin rănile Lui suntem tămăduiţi.
Ce anume face ca moartea unui tînăr iudeu condamnat de romani, în urmă cu mii de ani, să capete o semnificație cosmică? Suferința și moartea lui Isus Cristos sînt unice pentru că Isus Cristos este Unic.
Cum moare sau Cine moare?
Creștinii au dezbătut modalitatea în care a fost răstignit Isus. Da, ne putem certa asupra felului în care a fost răstignit, pe cruce, cu transversală, pe ramă de lemn, pe o construcție în formă de T sau pe un stîlp. Dar nu modalitatea în care a fost torturat contează, nici intensitatea și lungimea chinului, ci identitatea Celui ucis.
Există chinuri mai crunte și torturi mai cumplite decît crucificarea. O istorie a torturilor îi plasează pe chinezi în vîrful piramidei chinuitorilor. Creativitatea omenească este nesfîrșită în a face rău semenului.
În cazul lui Isus, omul L-a chinuit pe Dumnezeu, L-a omorît pe Dumnezeu. El este Dumnezeu – Om, Om – Dumnezeu. Niciun chinuit de-a lungul istoriei n-a fost ce a fost Isus. Nici dacă au fost chinuiți de zei sau oameni și au murit pentru idealuri mărețe precum Prometeu, Socrate, Horea, Cloșca și Crișan, Mihai Viteazul sau Brîncovenii. Pentru că un om nu poate mîntui alt om. Numai un Dumnezeu poate mîntui Omul.
El a fost Singurul Mijlocitor pentru că a întins o mînă către Dumnezeu, Dumnezeu fiind, și cealaltă mînă către noi, Om fiind, făcînd astfel PACE între om și Dumnezeu. Disprețuit și părăsit de oameni, judecat de Dumnezeu pentru noi și pentru a noastră mîntuire. Atanasie cel mare își conduce întreaga argumentație despre rostul morții lui Isus din perspectivă soteriologică. Dacă Isus n-ar fi murit ca Dumnezeu, moartea Lui ar fi fost inutilă.
Omul și-a întors fața de la Dumnezeu și Dumnezeu Însuși strigă către Dumnezeu: Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit!?
Omul nu L-a băgat în seamă pe Dumnezeu și Dumnezeu Tatăl Îl lasă pe Dumnezeu Însuși pe Cruce pentru noi, pedepsit și lovit și smerit de om.
Citește întreg articolul pe Edictum Dei AICI