Expozitia DEVENIR FLEUR organizata de Muzeul de Arta Moderna si de Arta Contemporana din Nisa s-a închis pe 30 aprilie 2023. I s-a spus "expozitie temporara". Mai potrivit ar fi fost poate sa i se spuna "expozitie trecatoare", mai ales fiind vorba de flori.
Guillaume LANIER, Nice - Composition florale, 2022 |
Oare ce au devenit petalele de flori, care se ofileau pe pereti, prinse în ace cu gamalie? Dar aranjamentele florale cu flori uscate? Dar copacul care avea pene, în loc de frunze?
Marinette CUECO (Argentat, France, 1934) - Herbier, 1995-2010 |
Marinette CUECO - Herbier |
Vreo fila de ierbar a fost poate înramata si decoreaza acum peretele unei camere.
Gabriel OROZCO, Xalapa, Mexic, 1962 - Roiseau 6, 2012 |
Copacul cu pene a fost probabil demontat, ramurile de bambus au fost adunate, iar frunzele, adica penele, au fost recuperate pentru o expozitie viitoare. Un fel de "reciclare" a operei de arta.
Ali CHERRI, Beirut, Liban, 1976 - The Melancoly of Birds, 2018 |
Pasarile melancolice ale lui Ali Cherri si-au luat desigur zborul spre alte orizonturi.
Bianca BONDI, Johannesburg, Africa de Sud, 1986 - Scrying in astral ponds[Prédire l'avenir dans les étangs astraux], 2022 |
Apa de ploaie, apa de mare si sarurile din "iazurile astrale" ale Biancai Bondi a fost restitute probabil marii, iar bazinele în alama si catifea vor servi desigur unei viitoare "instalatii" artistice.
Anaïs TONDEUR, Paris, 1985 - Tchernobyl Herbarium, din 2011 pâna în prezent |
"Rayogramele" (fotografii obtinute prin simpla interpunere a obiectului între hârtia sensibila si sursa de lumina - cf. Man Ray, 1922) plantelor expuse radiatiilor nucleare îsi vor gasi cu siguranta locul si într-un laborator de cercetari stiintifice. Eticheta din expozitie apreciaza ca "cette série est un hymne au soin, à l'attention et à la résilience".
Yto BARRADA, Paris, 1971 - Couronne d'oxalis, 2007 |
Un simbol al rezilientei sunt si florile de iris salbatic, amenintate cu disparitia datorita urbanizarii si turismului de masa, care reusesc sa supravietuiasca pe terenuri viranelânga Tanger, în Maroc.
Kapwani KIWANGA, Hamilton, Canada, 1978 - The Marias, 2020 |
Floarea din hârtie expusa de Kapwani Kiwanga "crée un contraste entre la beauté de la proposition plastique et l'histoire tragique de cette fleur, utilisée par les esclaves pour ses qualités abortives"
Interesant este si faptul ca în catalogul expozitiei DEVENIR FLEUR, primul artist plastic la care se face referinta este o tânara bucuresteanca, Nona INESCU (https://www.nicematin.com/a/815914?t=1683458867).