Se mai verifică încă o dată impresia dintotdeauna că o carte
este portretul autorului ei. Villa Margareta nu este o carte
care să te lase să te împrietenești ușor cu ea, dar, odată ce se
înnoadă legătura între cititor și text, relația devine
indestructibilă. O carte densă, de substanță, un roman în care, în
filigran, se simte cunoașterea abisurilor omenești, acumulată de
Doina Jela în cele aproape trei decenii de cercetare a istoriei
recente și recristalizată într-o formă literară expresivă și fină.
Cititorul este invitat să privească o scenă pe care evoluează
suflete absolut diferite unul de celălalt, în complexitatea unei
lumi recreate ca un întreg unitar, cu o logică inexorabilă. Și să
descopere treptat că, printr-o alchimie al cărei secret nu stă la
îndemâna oricărui mânuitor al literelor, creatoarea lor le-a
investit cu un fel de similaritate subtilă, care te determină să
gândești că sunt poate fațete ale unuia și aceluiași suflet
omenesc, pe rând curajos și slab, iubitor și trădător, înalt și
căzut din înalt. Personaje-pilon, solide, care susțin structura
romanului, eroina grație căreia conglomeratul faptelor și
sentimentelor se înscrie în realitate, Vlad, Letiția, Digei,
Rafael, multe alte prezențe care ocupă câte un loc mai marcat sau
episodic în economia evenimentelor, dar a căror lipsă ar știrbi
ritmul povestirii, se zbat pe trama ultimelor decenii,
împletindu-și viețile, iubirile, trădările și suferințele.
Așa cum spuneam, o carte bună poartă, sublimat în ea,
chipul autorului ei. Villa Margareta nu face excepție.
Puternică și delicată, rezervată, dar generoasă și caldă, cartea
îți devine prietenă și știi că, de-a lungul anilor, o vei regăsi cu
aceeași bucurie ca și atunci când ai citit-o pentru prima
oară.