Nimic nu e mai enervant decât să citești o poveste pe care să nu
o poți reproduce. Doar în literatura română am observat genul
acesta de scriitură „disperată”, avidă de atât de multe planuri de
acțiune încât pierde esențialul.
„Viața începe vineri” a lui Ioana Pârvulescu este o carte fără nici
un sens: în primul rând nu are început și sfârșit – începutul este
de fapt o zi ca oricare alta, iar sfârșitul și mai stupid, ne spune
că tot ce ne-am chinuit să deslușim este un roman ce nu a fost
niciodată publicat (măcar de n-ar fi fost publicat).
În al doilea rând nici unul dintre personaje nu învață nimic, nu
trăiește nimic, nu aparține nici unui fir epic. Probabil dacă ar fi
fost asumat ca atare, ar fi fost un roman absurd de excepție, dar
din lipsă de franchețe e doar un eșec literar.
Sunt convins că nu ar fi fost publicat dacă nu ar fi fost scris de
„doamna” Ioana Pârvulescu, un istoric dealtfel minunat ale cărei
povești despre Bucureștiul Interbelic le-am savurat cu atâta
plăcere. Singura parte coerentă a acestui roman este de fapt
surprinderea unor momente cheie din istoria Bucureștiului, dar după
cum spuneam, din lipsă de franchețe, chiar și această ultimă umbră
de coerență cadă pradă derizoriului.