Musée Jacquemart-André, Paris - Botticelli, prima zi

  • Postat în Edu
  • la 15-09-2021 13:00
  • 373 vizualizări
Musée Jacquemart-André, Paris - Botticelli, prima zi
Imaginea este preluată automat împreună cu articolul de pe Aici & Maintenant

La Bella Simonetta a fost aleasa pentru a ilustra afisul expozitiei Botticelli, artiste & designer
deschisa pe 10 septembrie 2021 la Muzeul Jacquemart-André din Paris.

„În încaperea unde-si păstra ducele Cosimo vesmintele, se afla, lucrate de mâna lui Sandro, doua capete de femei, vazute din profil, de o mare frumusete; se spune ca una dintre ele ar fi [La Bella Simonetta - n.n.] iubita lui Giuliano de’ Medici, fratele lui Lorenzo.” [Giorgio Vasari, Viețile pictorilor, sculptorilor și arhitectilor (prima editie 1550); Editura Meridiane, Bucuresti, 1968, vol. 2, p. 112-8].


Alessandro Filipepi (~1445, Florenta – 1510, Florenta), mai cunoscut sub numele de
Sandro Botticelli, intra pe la 1459-1460 ca ucenic în atelierul lui Filippo Lippi (~1406 – 1469).

„Daruindu-se cu totul acestei arte, și-a urmat și și-a imitat maestrul cu atâta înflacarare,
încât Fra Filippo l-a îndragit și l-a învatat atâtea ca Sandro a atins curând o desavârsire
la care nimeni nu s-ar fi așteptat.” [Giorgio Vassari, op. cit.].


În prima sala a expozitiei, sunt alaturate doua picturi realizate în tempera pe lemn de plop:

în stânga: Filippo Lippi - Vierge à l’Enfant; ~1460-1465; München, Alte Pinakothek;

în dreapta: Botticelli - Vierge à l’Enfant dite Madone des Guidi de Faenza; ~1465-1470; Paris, Luvru.


« Botticelli expérimente ici la copie d’auteur, c’est-à-dire la production d’une variante qui introduit des notes tout à fait personnelles. » […] « Il modifie légèrement la pose afin d’amplifier le sentiment de tendresse voilé de tristesse qui lie la Madone à son Enfant. Elle ne regarde plus le spectateur, mais baisse les yeux vers le Sauveur dont le visage semble ombré d’inquiétude. » [Nota din expozitie].


„Deși prindea ușor ceea ce îi plăcea, Sandro vadea totuși o veșnica neliniste, neaflând mulțumire în niciuna din lecțiile de citire, scriere sau socoteli; mâhnit din pricina acestei minți atât de ciudate și ajuns la deznadejde, tatăl lui l-a dat sa învete meseria de aurar pe lânga unul din cumetrii săi, anume Botticello.” [...] „Sandro, care era îndemânatic din fire și se dedase cu totul desenului, a ajuns să se înflacareze pentru pictura și s-a hotarât să se îndrepte spre ea. ” [Giorgio Vassari, op. cit.].


Botticelli - Portait de Julien de Médicis; vers 1478-1480; tempera et huile sur bois (détail)

« Durant la messe de Pâques, le 26 avril 1478, des membres de la famille Pazzi et quelques alliés tentent d’assassiner les deux frères Laurent et Julien de Médicis. Si Laurent réussit à s’échapper de justesse, Julien est terrassé sous les coups de ses assaillants. »

« Le fait que les Médicis aient choisi Botticelli pour réaliser le portrait commémoratif de Julien témoigne de sa remarquable compétence dans ce domaine. » [Note din expozitie].


Botticelli – Portrait de Michele Marullo Tarcaniota, 1490-1500,
tempera et huile sur bois transposé sur toile (détail)

« Marullo était un humaniste, poète et soldat, dont la mort subite – il se noya dans un torrent à la suite d’une chute de cheval – fut perçue comme une tragédie par les milieux poétiques et humanistes italiens. » […]
« Un portrait d’une grande sobriété, l’un des chefs-d’œuvre de Botticelli. » [Nota din expozitie].


« Ces deux Vénus sont les rares vestiges d’une large production de nus féminins exécutés par Botticelli. […] Le modèle dérive de La Naissance de Vénus, œuvre célèbre pour laquelle Botticelli s’est inspiré de la description du tableau perdu d’Apelle, célèbre peintre de l’Antiquité. »


Botticelli – Venus pudica, ~1485-1490; tempera pe pânza; Berlin, Gemäldegalerie (détail)

« En extrayant la figure centrale de la déesse et en la reproduisant sur un fond noir, Botticelli renoue avec sa source d’inspiration, une sculpture antique dite « Vénus pudique », connue à l’époque en plusieurs exemplaires, tout en inventant un genre radicalement nouveau. » [Nota din expozitie].


„Se spune ca Sandro îi îndragea din cale-afara pe cei despre care afla ca se îndeletniceau cu studierea artei; se spune, de asemenea, ca a câștigat bani mulți, pe care i-a risipit însa, fie din pricina ca nu se pricepea să se chibzuiasca, fie din nepasare. În cele din urma, ajungând batrân și neputincios și mergând cu doua cârji – caci nu se putea tine pe picioare – a murit bolnav și prăpădit.” [Giorgio Vassari, op. cit.].

Fotografii din expozitia Botticelli de la Muzeul Jacquemart-André: MSChirca, 10.09.2021